جمعه 30 شهریور 1403 - 00:57

کد خبر 14290

چهارشنبه 16 فروردین 1402 - 19:50:00


«نسل زد» ترکیه، شگفتی‌ساز انتخابات می‌شود؟


همشهری/ متن پیش رو در همشهری منتشر شده و بازنشر آن به معنای تاییدش نیست

براساس نظرسنجی‌ها از هر 10جوان ترکیه‌ای، 8نفر به چهره‌هایی غیر از کاندیداهای حزب حاکم عدالت و توسعه رأی خواهند داد
 
بهاره محبی| بازار رقابت‌های انتخاباتی در ترکیه داغ است. درحالی‌که کمتر از 6هفته به انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی این کشور باقی است، نظرسنجی‌های انتخاباتی از رقابت تنگاتنگ و شانه به شانه میان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی و رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه و کمال قلیچدار اوغلو، مهم‌ترین چهره اپوزیسیون و رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، خبر می‌دهند. علاوه‌بر اردوغان و قلیچدار اوغلو، محرم اینجه از حزب تازه تأسیس مملکت و سینان اوغان از ائتلاف موسوم به آتا 2سیاستمدار دیگری هستند که برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری با یکدیگر رقابت می‌کنند. 64میلیون واجد شرایط رأی دادن در ترکیه، برای انتخاب سیزدهمین رئیس‌جمهور و ۶۰۰نماینده بیست‌وهشتمین دوره پارلمان، 14می(24اردیبهشت) پای صندوق‌های رأی می‌روند.
یکی از نکات قابل توجه در انتخابات ترکیه وجود حدود 6میلیون رای‌اولی است؛ گروهی که در دوره زمامداری اردوغان به دنیا آمده‌اند و اغلب در زمره منتقدان دولت قرار دارند. همچنین نزدیک به 13میلیون نفر از رای‌دهندگان ترکیه‌ای کمتر از 25سال سن دارند. اردال آکلتون، رئیس پژوهش مؤسسه بوپار، با اشاره به میانگین سنی 31.5سال ترکیه به وب‌سایت المانیتور می‌گوید: «ترکیه با 7میلیون جوان واجد شرایط برای رأی دادن یکی از جوان‌ترین جمعیت‌های اروپایی را دارد و این در حالی است که نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که از هر 10جوان ترکیه‌ای 8نفر به کاندیداهای غیر از کاندیداهای حزب حاکم عدالت و توسعه رأی خواهند داد. تحقیقات ما نشان می‌دهد امکان تغییر قدرت در آنکارا برای نخستین‌بار در 20سال گذشته جوانان ترکیه‌ای را هیجان‌زده کرده است.»
ادگار سار یکی از بنیانگذاران مؤسسه IstanPol با اشاره به دغدغه‌های جوانان ترکیه‌ای ازجمله بیکاری، بی‌اعتمادی عمومی نسبت به نخبگان سیاسی و مشکلات اقتصادی، به المانیتور می‌گوید که اکثر رای‌دهندگان جوان ترکیه‌ای منتقدان جدی دولت هستند. سار می‌گوید: «نسل زد در ناآرامی‌های پارک گزی در سال2013میلادی حدود 15سال داشتند. این نسل از آن زمان تاکنون شاهد دوره‌ای بودند که حزب حاکم عدالت و توسعه رویکرد اقتدارگرایانه خود را آغاز کرد؛ آن هم در شرایطی که مشکلات اقتصادی کشور که اغلب جوانان را نشانه رفته به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است؛ اینها مسائلی هستند که نقشی تأثیرگذار در انتخابات پیش‌رو خواهند داشت.»

نظرسنجی‌های دیگر چه می‌گویند؟
متروپل یکی دیگر از معتبرترین شرکت‌های نظرسنجی در ترکیه اعلام کرده که کمال قلیچدار اوغلو از رجب طیب اردوغان 2.6درصد جلو افتاده است. بنابر این گزارش، محبوبیت اردوغان از 45.9درصد در ابتدای سال2023 به 42درصد در‌ ماه مارس(اسفند) گذشته رسیده است؛ یعنی دوره‌ای که زلزله مرگبار در ترکیه به‌وقوع پیوست و انتقادها از واکنش دیرهنگام دولت ترکیه به این فاجعه طبیعی به‌شدت بالا گرفته بود. در گزارش متروپل آمده که در همین دوره حمایت از قلیچدار اوغلو از 43درصد به 44.6درصد رسیده بود.
به‌گزارش وب‌سایت المانیتور، رای‌دهندگان ترکیه‌ای در پاسخ به این پرسش که آیا در رقابت 14می، قلیچدار اوغلو پیروز خواهد شد یا انتخابات با حضور اردوغان به دور‌دوم خواهد رفت، 43درصد اعلام کرده‌اند که رهبر حزب اپوزیسیون جمهوری‌خواه خلق پیروز خواهد شد و نزدیک به 50درصد نیز گفته‌اند که انتخابات به دور دوم خواهد رفت. این در حالی است که درنظرسنجی‌ای که در پایان سال گذشته برگزار شده بود تنها 32درصد گفته بودند که قلیچدار اوغلو پیروز خواهد شد و 60درصد پیش‌بینی کرده بودند که او در انتخابات شکست خواهد خورد. اوز سنکار، مدیر مؤسسه نظرسنجی متروپل می‌گوید: «تنها در عرض 3‌ماه تفاوت فاحش و معناداری در نتایج نظرسنجی‌ها دیده می‌شود.» با این حال به‌گفته سنکار، آنچه نتیجه انتخابات 14می را مشخص خواهد کرد تصمیم احتمالی محرم اینجه برای کنار کشیدن از انتخابات به نفع قلیچدار اوغلو و همچنین آرای رای‌دهندگانی است که هنوز تصمیم نگرفته‌اند رأی خود را در حمایت از چه‌کسی به صندوق بیندازند. نامزد ریاست‌جمهوری برای انتخاب شدن باید اکثریت مطلق آرای معتبر(حداقل ۵۰درصد+ یک‌ رای) را کسب کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط