جمعه 30 شهریور 1403 - 15:01

کد خبر 14307

چهارشنبه 16 فروردین 1402 - 19:37:00


دستیار وزیر خارجه چین: توافق ایران و عربستان، ابتکاری روشن برای امنیت جهانی بود


ایرنا/ دستیار وزیر امورخارجه چین با اشاره به اقدامات کشورش در زمینه «ترویج صلح و گفت‌وگو در موضوع اوکراین» تاکید کرد «گفت‌وگوهای اخیر ایران و عربستان ابتکاری روشن برای امنیت جهانی بود».

به گزارش گلوبال تایمز، هُوا چون‌بینگ اظهار داشت: طرح ابتکاری امنیت جهانی که از سوی چین پیشنهاد شده، بر مفهوم امنیت جامع و پایدار استوار است و مسیر جدیدی را برای ترویج گفت‌وگو به جای تقابل، مشارکت به جای اتحاد و ذهنیت برد-برد به جای بازی با حاصل جمع صفر ارائه می‌کند.
وی با اشاره به توافق اخیر ایران و عربستان برای احیای روابط خود پس از هفت سال که با میانجی‌گری چین حاصل شد، اظهار داشت: این توافق یک پیروزی برای صلح بود که نه تنها بازتاب دهنده طرح ابتکاری امنیت جهانی، بلکه اقدامی روشن برای ایجاد یک جامعه انسانی با آینده مشترک است.
دستیار وزیر امور خارجه چین در سمپوزیوم بین المللی با موضوع «دهمین سالگرد ساخت جامعه انسانی با آینده مشترک» که توسط انجمن دیپلماسی عمومی و دانشگاه رنمین چین در پکن برگزار شد، این اظهارات را بیان کرد.
هُوا گفت: برای دستیابی به صلح پایدار و امنیت عمومی، کشورها باید به حق حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر احترام گذاشته و از دخالت در امور داخلی یکدیگر بپرهیزند.
به گفته وی «کشورها باید به طور مشترک از عدالت و انصاف محافظت کرده و سلطه را رد کنند؛ کشورها باید اختلافات خود را از طریق گفت‌وگو و مشاوره حل کنند».

دولت چین همزمان با اولین سالگرد جنگ روسیه و اوکراین در پنجم اسفندماه ابتکار خود را برای پایان دادن به این جنگ با عنوان «موضع چین در خصوص شرایط سیاسی بحران اوکراین» ارائه کرد.
دولت چین در این طرح، خواستار توقف خصومت‌ها و از سرگیری مذاکرات صلح، توقف تحریم‌های یکجانبه و کنار گذاشتن ذهنیت جنگ سرد شد. پکن همچنین خواستار احترام به حق حاکمیت همه کشورها شد و مخالفت خود را با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای اعلام کرد.

دستیار وزیر امور خارجه چین با اشاره به این طرح پیشنهادی گفت: ما همواره صلح را برای حل بحران اوکراین ترویج کرده‌ایم.

 
 
  
  
 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط