سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 11:58

کد خبر 144224

یک‌شنبه 08 مرداد 1402 - 12:11:48


چند دقیقه ورزش روزانه به جلوگیری از افسردگی منجر می‌شود؟


آخرین خبر/ یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ورزش با دوزهای کمتر(کمتر از آن چه دستورالعمل‌های قبلی توصیه می‌کردند که تقریبا 30 دقیقه در روز بود) می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را در افراد مسن‌تر کاهش دهد. رابطه بین بیماری‌ها و اختلالات‌روانی با ورزش به‌خوبی شناخته شده است و این موضوع که ورزش منظم می‌تواند از میزان افسردگی و اختلالات روحی جلوگیری کند، موضوع مهم و شناخته شده‌ای است. اما چند دقیقه ورزش در طول هفته به کاهش احتمال ابتلا به افسردگی منجر خواهد شد؟

     نتایج بررسی 4609 نفر در 10 سال
محققان ایرلندی برای این پژوهش از اطلاعات پزشکی 4609 فرد 50 ساله و بیشتر استفاده کردند تا مشخص کنند که آیا انجام ورزش منظم با شدت متوسط تا شدید، اثری بر کاهش افسردگی دارد یا نه؟ در این مطالعه اطلاعات ورزشی افراد ثبت شد و آن‌ها از نظر بروز علایم افسردگی به مدت  10سال بررسی شدند. بعد از 10سال میزان بروز علایم افسردگی و همچنین بیماری افسردگی براساس شدت فعالیت بدنی به این صورت بود: افرادی که فقط به میزان 20 دقیقه یعنی حتی کمتر از استاندارد توصیه شده 30 دقیقه در روز ورزش کرده بودند، به میزان 16 درصد علایم افسردگی کمتر و به میزان 40 درصد بیماری افسردگی کمتری نشان دادند. در افرادی که تا 60 دقیقه در روز فعالیت داشتند، این کاهش بیشتر بود و میزان کاهش علایم افسردگی و بیماری افسردگی در آن‌ها بسته به میزان فعالیت بدنی شان  بیشتر از گروه قبلی بود. این میزان از کاهش بیماری روانی و  افسردگی در افرادی که تا 120 دقیقه در روز ورزش کردند تا 23 درصد در علایم بالینی   افسردگی و تا 49 درصد در بروز بیماری افسردگی بود.
     ورزش کمتر از 20 دقیقه روزانه هم موثر است اما ...
اگرچه طبق این مطالعه حتی موارد کمتر از مدت‌زمان توصیه‌شده(کمتر از 20 دقیقه در روز) هم می‌تواند با کاهش علایم افسردگی همراه باشد اما این موضوع توسط محققان این پژوهش توصیه نمی‌شود چراکه میزان بیشتر ورزش هم برای سلامتی قلب و عروق مهم است و هم می‌تواند نقش بیشتری در کاهش میزان بروز افسردگی داشته باشد. محققان در پایان گفتند که طبیعتاً غیر از خود ورزش، انجام آن به صورت گروهی یا در قالب برنامه‌های مفرح و رقابتی هم می‌تواند نقش بیشتری در کاهش افسردگی و علایم آن داشته باشد.

برای نوشتن این مطلب از «ایرنا»کمک گرفته شده‌است



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط