جمعه 30 شهریور 1403 - 15:20

کد خبر 15049

پنج‌شنبه 17 فروردین 1402 - 13:40:00


برگزاری آیین «گره‌گشو» در بوشهر


مهر/ آیین سنتی گره‌گشو هر ساله در نیمه ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف استان بوشهر برگزار می‌شود.

رمضان که به نیمه می‌رسد یکی از قدیمی‌ترین آئین‌های مردم استان بوشهر برگزار می‌شود.
این آئین «گلی گشو»، «گره گشو» یا «گره گشا» نام دارد که به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی کریم اهل بیت(ع) برگزار می‌شود.
این آئین ریشه در تاریخ دارد و مردم این دیار آن را برای پاسداشت بخشندگی امام حسن مجتبی(ع)، برگزار می‌کنند و از آن حضرت می‌خواهند که گره گشای زندگی‌شان باشد.
گره گشو در برخی مناطق به نام گرگعیان، گرگیعان، گرنگعوه یا قرقیعان، مشهور است و هر سال با شور و نشاط خاصی در مناطق مختلف استان بوشهر از جمله دیلم، گناوه، بوشهر، دیر، کنگان و عسلویه برگزار می‌شود.
خانواده‌ها از چند شب قبل برای برگزاری این آئین خوراکی و شیرینی‌هایی برای بچه‌های کوچک‌تر آماده می‌کنند. در برخی مناطق خانواده‌هایی که به تازگی صاحب نوزاد شده‌اند، به طور حتم تنقلاتی برای بچه‌ها در نظر می‌گیرند.

خانواده‌هایی هم که کودک در خانه دارند برای او کیسه تهیه می‌کنند یا می‌دوزند و بچه‌ها با در دست داشتن کیسه‌ها به کوچه می‌آیند و با خواندن اشعاری همچون «گره گشو یا گره گشو سرت بشو با آرد شو» به در خانه همسایگان می‌روند و صاحبخانه نیز با اعتقاد به این‌که اگر دل کودکان را شاد کند گره از زندگی‌اش گشوده می‌شود، به آن‌ها شیرینی، آجیل و دیگر تنقلاتی که بچه‌ها دوست دارند، می‌دهد.
بچه‌ها بعد از گرفتن شیرینی از خانه‌ها این شعر را زمزمه می‌کنند: «خونه گچی پر همه چی». البته اگر صاحبخانه‌ای در را به روی آن‌ها باز نکند، می‌خوانند: «خونه شلی، هیچ توش نبی» و یا «خونه گدا هیچی ندا».
در مناطق عرب زبان هم بچه‌ها پس از گرفتن شیرینی این طور برای صاحبخانه دعا می‌کنند: «گرگیعان و گرگیعان، عطونا من مالکم، الله ایخلی اولادکم».


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط