دوشنبه 02 مهر 1403 - 16:49

کد خبر 153162

دوشنبه 16 مرداد 1402 - 09:00:00


یک نویسنده زن، بانام هنری مردانه!


خراسان/ نگاهی به مجموعه آثار «مری آن ایوانز» که نام هنری «جُرج الیوت» را برای خودش انتخاب کرد
وقتی از جرج الیوت و داستان‌هایش سخن به میان می‌آید هر کس از واقعیت ماجرا بی‌خبر باشد، گمان می‌کند پشت این داستان‌های موفق، نویسنده‌ای مرد ایستاده و این حجم از رمان های شگفتی‌آفرین را نوشته است، اما واقعیت چیز دیگری است. «مری آن ایوانز» نویسنده‌ای است که نام مستعار مردانه «جرج الیوت» را برای خود انتخاب کرده و تا امروز حدس و گمان‌های مختلفی درباره دلیل انتخاب این نام هنری بیان‌شده است. برخی می‌گویند به دلیل این که در زمان زندگی این نویسنده (نوامبر ۱۸۱۹ - دسامبر ۱۸۸۰) به آثار هنری زنان به چشم آثاری سطح پایین نگریسته می‌شد، مری نام مستعار مردانه برای خودش انتخاب کرد. عده‌ای هم بر این عقیده‌اند این کار به دلیل بیزاری او از شهرت بود. در این میان دسته سومی هم وجود دارند که معتقدند این نویسنده نام معشوقه‌اش را به‌عنوان نام مستعار خود انتخاب کرده است. «رنسیس برنی» رمان‌نویس قرن هجدهم، خواهران «برونته»، «جی‌کی رولینگ»، «آن پتری» نویسنده سیاه‌پوست و... ازجمله دیگر نویسندگان زن هستند که نام مستعار مردانه برای خود برگزیدند. مری آن ایوانز، رمان‌نویس، روزنامه‌نگار و مترجم که البته بانام مستعار جرج الیوت شناخته می‌شود، عمدتاً به خاطر رمان مشهور «میدل مارچ» ماندگار شده است. اثری که «ویرجینیا وولف» رمان‌نویس مشهور، از آن به‌عنوان یکی از معدود رمان‌های برتر انگلیسی یاد می‌کند.
زن ادیب با صورت اسب
بسیاری از مردم در طول زمان درباره ظاهر جرج الیوت اظهارنظر کرده‌اند. صورت او چیزی نبود که جامعه آن را زیبا بداند. بااین‌حال، هنری جیمز درباره او گفته است: «در این زشتی زیاد، زیبایی قدرتمندی نهفته است که در عرض چند دقیقه ذهن را مجذوب خود می‌کند، به‌طوری‌که شما نیز مانند من عاشق او می‌شوید. بله ببینید من به معنای واقعی کلمه عاشق این زن ادیب با صورت اسب هستم.»
چگونه راز بزرگ «جرج الیوت» فاش شد؟
«مری» می‌خواست مطمئن شود کارش جدی گرفته می‌شود، بنا بر این نام مستعار «جرج الیوت» را خلق کرد و نامش به‌سرعت بر سر زبان‌ها افتاد، اما به‌محض این که اولین رمان کامل او بانام «آدام بید» در سال 1859 منتشر شد و به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرد، کم‌کم گمانه‌زنی‌ها برای پیدا کردن نویسنده خلاق این رمان شروع شد. همه به دنبال کشف هویت این نویسنده نامرئی بودند تا این که مری آن، پا پیش گذاشت و اعتراف کرد که او جرج الیوت است.

136 سال از مرگ الیوت گذشته
مری درمجموع هفت رمان و همچنین آثار مختلف دیگری نوشت. بعد از «آدام بید»؛ «آسیاب رودخانه فلاس»، «سایلاس مارنر»، «رومولا»، «فلیکس هولت»، «رادیکال» و «میدل‌مارچ» را نوشت. آخرین رمان او «دانیل دروندا» بود. جرج الیوت که از بیماری کلیوی رنج می‌برد، در 22 دسامبر 1880 در 61 سالگی درگذشت. جرج الیوت اگرچه 136 سال پیش درگذشت ولی هنوز هم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان تمام دوران شناخته می‌شود. آن‌گونه که خود جرج الیوت گفته: «مردگان ما هرگز برای ما مرده نیستند تا زمانی که آن‌ها را فراموش نکنیم.»



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط