جمعه 30 شهریور 1403 - 12:01

کد خبر 15671

جمعه 18 فروردین 1402 - 15:00:00


شناسایی راهکاری موثر برای مبارزه با نظریه توطئه


سیناپرس/ همه ما در زندگی خود با افرادی مواجه شده ایم که به نظریه توطئه باور داشته و به نظریاتی مانند مدیریت زمین توسط موجودات فضایی، زمین مسطح یا ساخت ریز تراشه در واکسن ها برای کنترل مردم جهان معتقدند. در این میان پژوهشگران راهکارهایی برای مبارزه با نظریه توطئه ارائه می کنند.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک بررسی جدید نشان می ‌دهد که اکثر روش ‌های سنتی برای مقابله با نظریه توطئه، بی‌ اثر هستند.

به تازگی پژوهشگران علوم رفتاری در دانشگاه کالج کورک ایرلند، ۲۵ مطالعه منتشر شده قبلی را که روش ‌های کاهش باور های توطئه را در بیش از ۷ هزار شرکت ‌کننده آزمایش می‌ کرد، بررسی کردند.

آن ها دریافتند: تنها نیمی از روش ‌ها باعث ایجاد تغییر در باور های فرد می ‌شوند و تنها در اقلیت کوچکی تغییرات رفتاری قابل توجهی مشاهده می‌ شود.

سیان اوماهونی، یکی از پژوهشگران این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق گفت: یکی از مهم ‌ترین یافته‌ های بررسی ما این است که حقیقت ‌سنجی سنتی و استدلال ‌های متقابل، کم‌ تأثیرترین ابزار برای مبارزه با باورهای توطئه هستند.

آن ها همچنین دریافتند:روش ‌هایی که به همدلی با نظریه‌ پردازان توطئه توجه می‌کنند تأثیر کمی در تغییر باورهای آن‌ ها دارد. بنابراین، چه چیزی در واقع باور به تئوری های توطئه را در سراسر جامعه کاهش می دهد؟ با توجه به بررسی های انجام شده مشخص شد تنها روش های پیشگیرانه ممکن است تاثیر قابل توجهی در مبارزه با این باورهای خرافی داشته باشند.

راهکار فوق الذکر بدان معناست که مؤثرترین روش، ارائه راهبرد های تفکر انتقادی به افراد قبل از قرار گرفتن در معرض اطلاعات نادرست است.به گزارش سیناپرس، تلاش برای اثبات نادرستی تئوری توطئه برای کسی پس از قرار گرفتن در معرض اطلاعات نادرست ممکن است تنها به تقویت عزم آن ها کمک کند و شرکت کنندگان احتمالاً چنین تلاش های مداخله ای را به عنوان راهکار دولت ها برای سرپوش گذاشتن بر حقیقت استنباط کنند.

علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، آموزش های ارائه شده طی یک دوره سه ماهه که به شرکت کنندگان در مورد تفاوت های منطق علمی و شبه علمی مشاوره می داد نیز نسبتاً مؤثر بود.

با این حال، این مطالعات انجام شده وجود،  دشواری هایی اساسی را در اجرای این مداخلات در محیط‌ های دنیای واقعی مشخص می ‌کند. بنابراین پژوهشگران در حال توسعه یک بازی ویدیویی هستند که به بازیکنان مهارت‌های تفکر انتقادی را آموزش می‌دهد که ممکن است حساسیت به تئوری‌های توطئه را کاهش دهد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط