دوشنبه 02 مهر 1403 - 08:05

کد خبر 158728

جمعه 20 مرداد 1402 - 19:00:00


چگونه لکه زردچوبه را از روی لباس پاک کنیم؟


جام جم/ زردچوبه یکی از ادویه‌های پر کاربرد و پرخاصیت در آشپزی است، این ادویه علاوه بر خاصیت‌های درمانی رنگ زیبایی دارد اما گاهی ممکن است مقداری از آن روی لباس‌تان بریزد. رنگ زردچوبه به راحتی از روی لباس پاک نمی‌شود و گاهی با روش‌های اشتباه ممکن است هیچ‌گاه پاک نشود. روش‌های ازبین بردن لکه زردچوبه از روی لباس:
 

جوش شیرین
ابتدا محل لکه را با آب سرد بشویید، سپس روی آن را با جوش شیرین بپوشانید. پس از گذشت پنج دقیقه، با یک مسواک نرم، روی لکه را بسایید تا لکه محو شود. در نهایت محل لکه را با آب و صابون شسته و در مقابل نور خورشید آن را خشک کنید.

سفید کننده
این روش برای لباس‌های سفید کاربرد دارد. نصف پیمانه محلول سفیدکننده را با همین مقدار آب ترکیب کرده و محل لکه را در آن قرار دهید. پس از ۲۰ دقیقه آن را خارج کرده و با آب سرد آبکشی و در انتها آن را مقابل نور‌خورشید خشک کنید.

سرکه سفید
بهترین ماده‌ای که برای تمیز کردن زردچوبه از روی پارچه می‌توانید از آن بهره بگیرید، سرکه سفید است.  یک پیمانه سرکه سفید را با یک پیمانه آب مخلوط کرده و دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی به آن بیفزایید.محلول را به هم بزنید و محل لک شده را برای ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید سپس آن را با آب سرد آب کشیده و در مقابل نور خورشید قرار‌دهید تا خشک شود.

گلیسیرین
حدود یک چهارم فنجان گلیسیرین را با یک چهارم فنجان صابون و دو فنجان آب مخلوط کنید. سپس آن قسمت از پارچه را که لک‌شده، در این محلول خیس کنید و به آرامی مالش دهید. در مرحله آخر، آن را با آب سرد بشویید و در مقابل خورشید بگذارید تا خشک شود.

آب سودا
آب سودا یا آب‌های گازدار هم گزینه خوبی برای پاک کردن لکه زردچوبه است. برای این کار لکه زردچوبه را با مقدار آب گازدار آغشته کنید. اجازه دهید پنج دقیقه روی آن بماند سپس با آب سرد آبکشی کنید.

نکات تکمیلی
هیچ‌گاه لباس‌هایی را که لکه زردچوبه، خون یا جوهر دارند، با آب گرم نشویید. آب سرد بهترین گزینه برای از بین بردن لکه‌هاست. همچنین نورخورشید بهترین پاک‌کننده‌است، بنابر این پس از به کار گرفتن راه حل‌های بالا، لباستان را در معرض نور خورشید قرار دهید.
در صورتی که لکه لباستان به روش‌های خانگی پاک نشد، از یک خشک‌شویی ماهر کمک بخواهید.
برخی مواد خشک مانند نمک دریا، نشاسته، آرد یا آرد ذرت، در جذب لکه کارایی دارد. لکه را خیس کنید مقداری از این مواد را روی آن بریزید و صبر کنید، سپس لباس را بشویید.
پاک کردن لکه زردچوبه زمانبر است و باید صبر داشته‌باشید تا نتیجه دلخوه را بگیرید.
هیچ‌گاه از اجسام تیز مانند فرچه‌های سیمی یا ناخن استفاه نکنید. این کار موجب آسیب به بافت پارچه می‌شود.




پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط