شنبه 31 شهریور 1403 - 13:20

کد خبر 15947

جمعه 18 فروردین 1402 - 13:59:00


ایرلند شمالی در آستانه سفر بایدن چهره امنیتی گرفت


ایرنا/ تدابیر امنیتی در آستانه سفر رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر انگلیس به ایرلند شمالی برای شرکت در مراسم سالگرد «توافق جمعه نیک» افزایش یافته است.

سطح هشدار امنیتی در این منطقه از دو هفته پیش، در پی افزایش تحرکات جنبش جمهوری‌خواه افزایش یافته و پلیس درباره اقدامات مخالفان پیش از سفر رهبران دو کشور هشدار داده است.

یک سخنگوی پلیس ایرلند شمالی دیروز (پنجشنبه) گفت که این نهاد امنیتی اطلاعات موثقی را در اختیار دارد که مخالفان برای انجام حملات تروریستی علیه ماموران پلیس طی روزهای آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند.

این درحالیست که طبق برنامه اعلام شده ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا قرار است روز سه‌شنبه برای شرکت در بیست‌وپنجمین سالگرد پیمان جمعه نیک وارد ایرلند شمالی شوند. بر اساس اعلام کاخ سفید، جو بایدن در این سفر چهار روزه با مقامات ارشد جمهوری ایرلند نیز دیدار و گفته می‌شود که در پارلمان این منطقه سخنرانی خواهد کرد.

بایدن که یک آمریکایی-‌ایرلندی کاتولیک است از طرفداران پیمان جمعه نیک بشمار می‌رود، در گفت‌وگو با مقامات لندن بارها درباره تاثیر برگزیت بر این پیمان و صلح در جزیره ایرلند هشدار داده است.

پیمان جمعه نیک یا پیمان بلفاست بین طرف‌های درگیر در ایرلند شمالی، یعنی پروتستان‌های طرف دار بریتانیا و کاتولیک‌های جمهوری‌خواه ایرلند با میانجی گری انگلیس به رهبری «تونی‌بلر» در روز جمعه ۱۰ آوریل ۱۹۹۸ بسته شد.

این پیمان را کاتولیک‌ها «توافق جمعه نیک» می‌نامند و پروتستان‌ها به آن «توافق بلفاست» می‌گویند. گروه نخست این پیمان را راهی به سوی استقلال می‌دانند و گروه دوم آن را سندی برای اتحاد با بریتانیا می‌دانند.

اما خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آتش اختلافات میان دو طرف را شعله‌ور کرده است. گروه‌های وفادار به انگلیس در ایرلند شمالی، برگزیت را که یاعث شکاف در اجرای قوانین اقتصادی این منطقه شده است، در تناقض با پیمان جمعه نیک دانسته و جمهوری‌خواهان نیز تحرکات خود را برای استقلال این منطقه از انگلیس افزایش داده‌اند.

فروردین ۱۴۰۰ خیابان‌های بلفاست باردیگر صحنه اعتراضات و درگیری‌های خشونت‌آمیز میان دو طرف شد. معترضان با پرتاب کوکتل‌مولوتوف و آجر خسارت‌های متعددی را به اموال عمومی وارد کرده و پلیس هم با آب پاش به آنها پاسخ داد.

هرچند تعداد معترضان زیاد نبود و برخلاف نا آرامی‌های سه دهه پیش، از ایدئولوژی مبارزه، فعالیت‌های تشکیلاتی و چریکی خبری نبود اما رویدادها به حدی نگران کننده شد که علاوه بر رهبران انگلیس و جمهوری ایرلند، اتحادیه اروپا و رئیس جمهوری آمریکا نیز خواستار برقراری آرامش شدند.

پس از فروکش‌ کردن اعتراضات، سازمان جاسوسی داخلی انگلیس (ام‌آی۵) سطح هشدار امنیتی را کاهش داد اما هشتم فروردین امسال در پی افزایش تحرکات جمهوری‌خواهان ضد انگلیس، دوباره به مرحله پیشین بازگشت.

روزنامه دیلی تلگراف روز جمعه گزارش داد که دستگاه امنیتی انگلیس با گسیل افسران پلیس و افزایش شیفت‌های کاری، بزرگترین عملیات حفاظتی در این منطقه را تدارک داده است.

بابی سینگلتون، معاون رئیس پلیس ایرلند شمالی هم در یک کنفرانس مطبوعاتی در بلفاست هشدار داد که اطلاعات «بسیار قوی» در رابطه با عملیات تروریستی در مراسم سالگرد پیمان جمعه نیک وجود دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط