دوشنبه 02 مهر 1403 - 02:06

کد خبر 162408

دوشنبه 23 مرداد 1402 - 11:33:00


دختر 8 ساله‌ام اگر یک دقیقه از مادرش دور شود ، گریه می‌کند


خراسان/ دختری دارم 8 ساله. وابستگی عجیبی به مادرش دارد و اگر یک دقیقه از او دور شود، گریه‌اش می‌گیرد. با دخترم در این‌باره صحبت کردم؛ گفت بابا، هر دختری یک جوری است، من هم این جوری‌ام دیگر. این را هم بگویم که برای مدرسه رفتن اذیت نمی‌کند اما بقیه مواقع، چرا. چه کنم؟
 با سلام خدمت شما پدر مهربان. از این‎که به دنبال رفع مشکل فرزندتان هستید، خوشحالم و چقدر خوب که باب گفت‌و‌گو را باز کردید تا با شما در این باره صحبت کند. درباره مشکلات رفتاری کودکان نکته اساسی این است که رفتار کودک باید در سه مکان بررسی شود: مدرسه، منزل و در جمع دوستان. اگر رفتار مشکل‌آفرین در دو محل از محل‌های ذکرشده در کودک وجود دارد، باید برای اصلاح رفتار وی تلاش کرد؛ اما اگر فقط در یک محل وجود دارد، احتمالا مسئله‌ای در محیط وجود دارد که باید بررسی دقیق‌تری شود.
 از ترس و اضطراب تا توجه‌طلبی
وابستگی دختر شما به همسرتان می‌تواند ناشی از عوامل زیادی از قبیل اضطراب، ترس، توجه‌طلبی، تولد فرزند جدید خانواده، بیماری و مشکلات مادرش، فوت یکی از نزدیکان، جابه‌جایی منزل به محله جدید و... باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم از یک درمانگر کودک برای بررسی علت زیربنایی این رفتار فرزندتان کمک بگیرید. بعد از مشخص شدن دلیل این مشکل، می‌توان راهکار مدیریت و درمان آن‌را به کار گرفت.
 خانم‌تان قبل از بیرون‌رفتن به دخترتان توضیح دهد
گفته‌اید دخترتان وابستگی عجیبی به مادرش دارد و اگر یک دقیقه از وی دور شود، گریه‌اش می‌گیرد. بهتر است همسرتان قبل از ترک منزل، به دخترتان توضیح دهد که کجا خواهد رفت و چند دقیقه یا چند ساعت دیگر برمی‌گردد. بهتر است از زمان‌های کوتاه حدودا 10 دقیقه شروع کنید و کم‌کم زمان را افزایش دهید و پس از برگشت هم درباره احساسی که کودک تجربه می‌کند، با وی صحبت کنید. در برآورد زمان دور بودن از کودک، احتیاط لازم را به خرج دهید تا کودک منتظر نماند و مادر بدقول نشود. مثلا اگر قرار است 15 دقیقه بعد برگردد، به دخترتان بگوید 20 دقیقه دیگر برمی‌گردم.
 دخترتان را مسخره و سرزنش نکنید
توجه کنید وابستگی فرزندتان را به اطرافیان اطلاع‌رسانی نکنید و اجازه ندهید این رفتار کودک به موضوعی برای سرزنش و مسخره‌کردن وی توسط اطرافیان تبدیل شود؛ چون مشکلات عدیده‌ای را برای فرزندتان به‎بار خواهد آورد. خودتان هم مراقب باشید که با این مسئله شوخی نکنید.
 زمان بودن با دخترتان را لذت‌بخش‌تر کنید
صرف زمان باکیفیت با فرزندتان را افزایش دهید. شما و همسرتان جداگانه در روز حداقل 15 دقیقه را به انجام فعالیت لذت‎بخشی با دخترتان اختصاص دهید. صرف این زمان امنیت رابطه والد و فرزندی را تامین می‌کند.

نویسنده : زهرا متقی‌شکیب| ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط