پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 02:08

کد خبر 162559

سه‌شنبه 30 خرداد 1402 - 12:54:00


گوناگون/ نکاتی برای لذت بردن از سفر 


آخرین خبر/ اگر از کسانی هستید که زیاد به سفر می روید یا علاقه مند به سفر هستید حتما تاکنون به مواردی برخورد کرده اید که نیاز به توانایی های خاص و ساده ای دارد که دانستن آن ها می تواند سفر شما را بسیار راحت کند، نکاتی برای اینکه از سفر خاطره خوشی داشته باشید را در ادامه می خوانید.

نقشه خوانی را یاد بگیرید

شاید بگویید الان که تمام تلفن های همراه GPS دارند و دیگر نقشه کاغذی به درد نمیخورد اما در سفر و در دل طبیت های بکر گاهی به مناطقی بر می خورید که که شبکه تلفن همراه وجود ندارد، برای سفرهای جاده ای و کوهنوردی نقشه، بسیار به کار می آید، یک قطب نمای قدیمی تهیه کنید و جهت یابی ها را کاملا با آن یاد بگیرید، قبل از اینکه به جایی بروید نقشه آن را نگاه کنید و درباره آن محل آشنایی بیشتری پیدا کنید.

از افراد محلی راهنمایی بخواهید

وقتی بچه بودیم به ما یاد دادند که هیچوقت با غریبه ها حرف نزنیم اما این توصیه ای برای دوران کودکی بود و در بزرگسالی و خصوصا در سفر معمولا دیگر کاربردی ندارد، در سفر یک غریبه می تواند شما را راهنمایی کند و بهترین مرکز خرید یا رستوران را به شما پیشنهاد دهد و یا وقتی راه را گم کرده اید مسیر درست را به شما نشان دهد.

وسایل با ارزش خود را داخل چمدانی که از خود جدا می کنید نگذارید

امکان این که به چمدان های شما دستبرد زده شود هم وجود دارد. به همین دلیل اگر با هواپیما یا اتوبوس سفر می کنید، مطمئن شوید که وسایل با ارزش، جواهرات، لپ تاپ و سایر وسایل این چنین شما در چمدانی که در بخش بارهای هواپیما یا باربری زیر اتوبوس قرار می دهید نباشد. برای جلوگیری از سرقت در سفر، این مدارک را در یک چمدان یا ساک دستی گذاشته و نزدیک خود نگه دارید. ناگفته نماند که احتمال گم شدن چمدان یا اشتباه شدن چمدان ها هم در این حالت وجود داشته و شما ممکن است اشیاء ارزشمند خود را از دست بدهید. یک راه بهتر برای جلوگیری از سرقت در سفر هم استفاده از چمدان های قفل دار است. به هیچ عنوان رمز چمدان های خود را با کسی به غیر از خانواده خود در میان نگذارید. 

تمامی وسایل ارزشمند خود را یکجا نگذارید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد در سفر مرتکب می شوند این است که تمامی وسایل با ارزش خود را در یک کیف یا محفظه می گذارند. این کار آن ها سرقت را برای سارقان به شدت ساده کرده و باعث می شود تا آن ها به تمامی وسایل مسافران یک جا دسترسی داشته باشند. برای این که همه وسایل خود را یکجا از دست ندهید و همچنین برای جلوگیری از سرقت در سفر، بهتر است که همه وسایل ارزشمند، مدارک و وجه نقد خود را در یک مکان نگه ندارید. یکی از بهترین روش های انجام این کار این است که وجه نقد خود را در جاهای مخفی مختلفی نگهداری کنید. 

پنچرگیری را یاد بگیرید

معمولا هر چه اطلاعات عمومی شما از ماشین زیادتر باشد بهتر است، چون ماشین وسیله ای است که همیشه و به خصوص در سفر با آن زیاد سرو کار داریم، اگر می خواهید به سفر جاده ای بروید حتما از قبل پنچر گیری را یاد بگیرید چون می تواند شما را از دردسرهای زیادی نجات دهد، مهارت های دیگری مثل روشن کردن اتومبیل بدون سوییچ و پارک دوبل را هم حتما یاد بگیرید تا در مواقع گم شدن سوییچ و شلوغ بودن خیابان ها با مشکلی روبرو نشوید.

کمک های اولیه حیاتی است

در سفر و رفتن به دل طبیعت و کوه و جنگل معمولا امکانات چندانی در اطراف شما وجود ندارد، حوادث غیر متقربه هم ممکن است در هر جایی اتفاق بیفتد پس به کلاس دوره کمک های اولیه بروید تا با این مهارت آشنایی پیداکنید، مهارت هایی مثل دفاع شخصی و شنا کردن هم می تواند بسیار کمک کننده باشد. یادگیری زبان محلی

سعی کنید چند جمله اصلی زبان شهری که می خواهید به آنجا سفر کنید را یاد بگیرید مردم محلی وقتی ببینند برای صحبت کردن به زبان آن ها تلاش می کنید شما را بیشتر دوست خواهند داشت و کار شما را زودتر راه می اندازند. در آخر سفر از اینکه همین چند جمله ساده چقدر در طول سفر به دردتان خورد متعجب می شوید!


همیشه مقداری وجه نقد در جایی امن نگه دارید

در صورتی که تمامی موارد فوق را رعایت کنید هم باز احتمال دارد تا مورد حمله سارقان قرار بگیرید. به همین دلیل بهترین کار این است که همیشه یک برنامه کمکی داشته باشید. در صورت سرقت در سفر، بدترین حالت این است که دیگر پولی برای خرج کردن نداشته باشید. در این حالت حتی نمی توانید برای رسیدن به سفارت ایران یک تاکسی بگیرید. به همین دلیل بهترین کار این است که همیشه مقداری پول نقد را در جایی امن نگهداری کنید تا اگر اقدامات جلوگیری از سرقت در سفر موثر واقع نشد، در سفر دچار مشکل نشوید. به یاد داشته باشید که این مقدار پول نقد بهتر است در اقامتگاه شما باشد تا اگر در خیابان اتفاقی برای شما افتاد، پول کافی برای انجام اقدامات ضروری را داشته باشید. مراقب افراد سودجو باشید

با وجود این که قطعا تمامی مردم محلی یک کشور یا شهر دیگر کلاهبردار نیستند، اما افراد سودجویی که به دنبال کلاهبرداری از مسافران و گردشگران باشند هم کم نبوده و در تمامی کشورها و شهرهای دنیا پیدا می شوند. به هیچ عنوان کلید هتل، رمز چمدان ها و سایر اطلاعات مهم خود را در اختیار غریبه ها قرار نداده. از پذیرش خوراکی های مجانی و رایگان در سفر پرهیز کرده و با افرادی که نمی شناسید جایی نروید. اگر غریبه ای بیش از حد به شما نزدیک می شود، مراقب وسایل با ارزش خود باشید. در بیشتر شهرهایی که جرم و جنایت در آن ها زیاد است، گردشگران را با پیشنهاد خوراکی مجانی مسموم کرده و وسایل آن ها به سرقت می برند. در این موارد احتمال خطر مرگ هم برای آن ها وجود خواهد داشت.

بیمه مسافرتی تهیه کنید

بهتر است که ابتدا تمامی اقدامت جلوگیری از سرقت در سفر را انجام داده و به خوبی مراقب وسایل خود باشید. اما باز هم اگر این اقدامات کافی نبود و تمامی پول های خود را از دست داده اید یا دچار مشکلی شده اید، بیمه مسافرتی می تواند شما را در بسیاری از موارد نجات بدهد. به همین دلیل یکی از بهترین اقداماتی که مسافران پیش از سفر خود می توانند انجام بدهند، تهیه بیمه مسافرتی برای زمانی است که می خواهند به سفر بروند. هنگام تهیه بیمه مسافرتی، موارد تحت پوشش این بیمه را حتما بررسی کنید تا بدانید چه حوادثی شامل این بیمه می شوند.

نویسنده؛ فهیمه موذن



 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط