دوشنبه 02 مهر 1403 - 02:52

کد خبر 164083

سه‌شنبه 24 مرداد 1402 - 17:00:00


با اژدهایان درونی خود بجنگید!


ایبنا/ نویسنده پرفروش نیویـورک تایمز دنیل آمن، در کتاب «مغز شما همیشه گوش می‌دهد» شما را به سلاح‌های قدرتمندی مجهز می‌کند تا به کمک آن‌ها بتوانید با اژدهایان درونی خود، که بر مغزتان آتش می‌دمند و لذت و رضایت خاطرتان را از بین می‌برند، بجنگید. مغـز شما همیشه به این تأثیرات پنهان گوش می‌دهد و تا زمانـی‌که آن‌ها را تشخیـص ندهید و با آن‌ها مقابله نکنید، این اژدهایان می‌توانند خوشبختی شما را بدزدند، روابط و سلامتی‌تان را ویران کنند.
دانیل جی. آمن این ایده را مطرح می‌کند که ذهن انسان می‌تواند تحت تأثیر اتفاقات یا رفتار یا هر موضوع ناخوشایندی، واکنشی منفی از خود بروز دهد. موضوعات غم‌انگیزی همچون فقدان، اندوه، ترس، اعتیاد، افکار منفی یا هر موضوع ناراحت‌کننده‌ی دیگری می‌تواند بر روی عملکرد مغزی تأثیر بگذارند و در نتیجه، باعث شوند کل زندگی تغییر کند. او این نیروهای منفی را «اژدها» می‌نامد و اعتقاد دارد همین اژدهایان هستند که لذت و آرامش خاطر را انسان می‌گیرند.

با مطالعه این کتاب، می‌آموزید که چگونه این اژدهایان مضر را تشخیص دهید و آن‌ها را از بین ببرید و احساس ناراحتی، دیوانگی، عصبی یا خارج از کنترل بودن را متوقف کنید و شادتر و آرام‌تر باشید و بر زندگی و سرنوشت خود مسلط بمانید.
خبر خوب این است که به محض آگاه شدن از این تأثیرات و مهار اژدهایان و نابود کردن مورچه‌ها، می‌توانید عادت‌های بد خود را بشکنید، افکار خودتخریبی را دور بریزید، توانایی‌تان را برای رویارویی با تردید تقویت کنید، نقطه‌ضعفتان را در برابر خیال‌بافی کم کنید و اعتیادتان را بهبود ببخشید. درواقع مهار اژدهای درون برای سلامت ذهن شما بسیار ضروری است؛ چون وقتی اژدهایی ذهن شما را کنترل کند، کل زندگی شما تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و آسیب خواهید دید. این کتاب به شما کمک می‌کند زندگی‌تان را تغییر دهید و در جهت آرامش و آسایش قدم بردارید. 

هر فصل کتاب به یکی از این اژدهایان اختصاص دارد. آمن برای هر کدام ریشه‌ها، محرک‌ها، واکنش‌ها و تأثیرات مخربش را ذکر می‌کند. به این صورت خواننده به خوبی این اژدها یا نیروی منفی را درک می‌کند و کاملاً با نشانه‌ها و عواملش آشنا می‌شود. آمن پس از آن، راهکارهای مقابله با اژدهایان را می‌گوید و تمریناتی ارائه می‌دهد تا بتوانیم مهارت‌مان را در کنترل آن بیشتر کنیم. او برای تفهیم بهتر مسأله، در هر مورد، از زندگی خود مثالی می‌زند و این اژدها را در درون خود هم نشان می‌دهد تا به مخاطب نشان دهد که تنها نیست.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «آخرین‌باری که پای جیمی به بخش اورژانس بیمارستان باز شد درست دو هفته قبل از زمانی بود که فهمید باید برای یکی از بزرگ‌ترین مشتریان شرکتشان جلسه معارفه برگزار کند. جیمی بسیار وحشت کرده بود. به من گفت: اگر بخواهم ترسم را توصیف کنم شبیه این است که در بند اعدامی‌ها هستی و زمان اعدامت فرا رسیده است. نگهبان در را باز می‌کند و تو باید اولین قدم را برداری. یک چنین ترسی در بندبند استخوان‌هایم جاری است. جیمی از دوران متوسطه تحصیلی، به بیماری گلوسوفوبیا (ترس از صحبت کردن در جمع) مبتلا بود. ما در یک تمرین، با عنوان «پیوندهای گذشته‌ات را بشکن»، که بعداً برایتان توضیح خواهم داد، فهمیدیم این ترس از ۱۲ سالگی جیمی شروع شده است؛ درست روزی که مادربزرگش او را مجبور کرده بود در دیوان عالی لوس‌آنجلس شهادت بدهد که چرا پدرش، سردسته باند خلافکار، نباید به خاطر قتل یک زن باردار به اعدام محکوم شود.

اژدهای اضطراب جیمی روی مراکز ترسش در مغز جوان او آتش دمیده بود و مورچه‌ها (افکار منفی خودکار) به او حمله کرده بودند؛ افکاری مانند: «اگر نتوانم در دادگاه صحبت کنم و نتوانم پدرم را از اعدام نجات بدهم چه اتفاقی می‌افتد؟» با اینکه جیمی خاطره‌اش را سرکوب کرده بود، اما اژدهای اضطراب کل دوران متوسطه تحصیلی، دبیرستان و دانشگاه او را تسخیر کرده و با او به دوران بزرگسالی‌اش وارد شده بود. جیمی تا آنجا که می‌توانست تلاش کرده بود تا این اژدها را بیدار نکند و همیشه سعی می‌کرد از معرفی و سخنرانی در جمع طفره برود تا اینکه حدود شش سال پیش، ناظر شرکت از او خواسته بود در محل کار سخنرانی کوتاهی داشته باشد و نقش خودش را در شرکت توضیح دهد. او عاشق شغلش بود، اما چندین روز فکرش مشغول این بود که چگونه باید افکارش را در قالب کلام دربیاورد، حتی بعد از سخنرانی، مورچه‌ها (افکار منفی خودکار)، چندین برابر شده، یکی‌یکی روی هم تلنبار شده و به او حمله کرده و افکار مخرب دیگری را وارد ذهنش کرده بودند.»

کتاب «مغز شما همیشه گوش می‌دهد» اثر دانیل جی.آمن و ترجمه‌ الهه علوی، در448 صفحه و با قیمت 350000 تومان از سوی نشر ذهن‌آویز منتشر شده است.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط