یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 21:02

کد خبر 165132

چهارشنبه 25 مرداد 1402 - 09:30:00


شیوه‌های نوین و جذاب آموزش ارزش پول به کودکان


خراسان/ بچه‌ها از حدود ۷ سالگی می‌توانند ارزش پول را درک کنند بنابراین شما می‌توانید از این سن اولین قدم را برای آموزش پول خرج کردن به فرزندتان بردارید. در مرحله اول برای آموزش پول خرج کردن به کودک، شروع به بازی‌کردن هدفمند با او کنید. برای مثال وانمود کنید شما صاحب یک سوپرمارکت بزرگ هستید و فرزندتان به عنوان یک مشتری قصد خرید از شما را دارد. این سبک بازی‌ها نیاز به آشنایی فرزند شما با مفهوم پول و ارزشش دارد.
 قبل از خرید و خرج‌کردن پول، به همراه فرزندتان فهرست خرید بسازید| پس از انجام راهکار قبلی درباره آموزش پول خرج کردن به کودک، حالا نیاز است باهم به یک خرید واقعی بروید و مسئولیت انتخاب اجناس موجود در فهرست خرید را به او بسپارید. این تکنیک علاوه بر آموزش پول خرج‌کردن به بچه‌ها، یک نوع تمرین برای آموزش مسئولیت‌پذیری به کودکان به شمار می‌رود. در خانه یا قبل از این که وارد هر فروشگاهی شوید، فهرستی از آن چه نیاز دارید، تهیه کنید. دقت کنید که خرید‌ها طبق فهرست انجام شوند. این یک راهبرد کلیدی برای کاهش خرید ناگهانی و آموزش پول خرج کردن به کودک است. فهرست را به دست کودک بدهید و برای انتخاب هر محصول از فرزندتان بپرسید: «می شه اینو بخریم؟ آیا توی فهرست‌مون وجود داره؟»
 ترفند مقایسه محصولات از ابعاد مختلف را به کودک یاد دهید| قبل از این که به همراه فرزند تان به خرید بروید، از او  بخواهید درباره محصولی که قصد خرید آن را دارید، تحقیق کند. مثلا ممکن است فرزند شما نیاز به یک قمقمه برای آب خوردن داشته باشد. از او بپرسید: «آیا قابلیت نگهداری آب جوش هم مورد نیازش است؟ آیا این که بند بلند داشته باشد به کار او می‌آید؟ شبرنگ بودن بدنه قمقمه چقدر مهم است؟ چه ابعادی برای نیاز او کافی به نظر می‌رسد؟» اجازه دهید درباره هر کدام از این سوالات خودش فکر کند و پاسخ دهد. به این ترتیب کودک یاد می‌گیرد هنگام هر خرید، جزئیات محصول را به درستی بررسی کند.
 پول خرج کردن و پس‌انداز را به عنوان دو مهارت مکمل به کودکان معرفی کنید| یادگیری پس‌انداز کردن از مهم‌ترین مباحث آموزش سواد مالی به بچه‌ها به شمار می‌رود. در فرهنگ‌های مختلف این موضوع از طرق مختلف به کودکان آموزش داده می‌شود. قلک یکی از بهترین راهکار‌ها برای آموزش پس‌انداز کردن به کودکان است. شما می‌توانید هم به صورت حقیقی و هم به صورت آنلاین این امکان را در  اختیار کودک بگذارید.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط