چهارشنبه 11 مهر 1403 - 02:00

کد خبر 167108

پنج‌شنبه 26 مرداد 1402 - 16:43:00


اقامت یوز آسیایی در ایران


آخرین خبر/ چند سالی است که با آغاز پروژه بین‌المللی حفاظت از یوز ایرانی، دیگر بیشتر مردم یوزپلنگ ایرانی را می‌شناسند و حواسشان هست که به این موجود بسیار زیبا و کمیاب آسیبی وارد نشود و نسلش تداوم یابد.

چند سال قبل که طرح یوزپلنگ ایرانی روی لباس فوتبالیست‌های تیم ملی نقش بست، حتی بچه‌ها هم متوجه شدند که باید مراقب این گربه‌سان زیبا و قدرتمند باشند و حالا شرایط بهتر شده و اگر تغییرات اقلیمی کار را خراب نکند، یوزپلنگ آسیایی در ایران به حیات خود ادامه خواهد داد.

حالا چرا یوز آسیایی، بنام یوز ایرانی شهرت یافته است؟ رجبعلی کارگر، کارشناس حیات وحش در این باره می‌گوید: «واقعیت این است که یوزپلنگ ایرانی وجود ندارد. آنچه هست، یوز آسیایی است که چون فقط در ایران یافت می‌شود به یوز ایرانی شهرت پیدا کرده است.یوز آسیایی گونه ویژه‌ای از یوزپلنگ است که قدیم‌ترها در کشورهای آسیایی از جمله عربستان، دبی، عراق ، هندوستان و...زندگی می‌کرد اما طبق شواهد از 60 سال قبل تاکنون فقط در ایران توانسته به حیات خود ادامه بدهد و در دیگر کشورهای آسیایی نسل آن منقرض شده است. عربستان یکی از زیستگاه‌های یوز آسیایی بود که به نام «فهد» به معنای یوز است اما در این کشورها به دلیل توسعه بی‌رویه شهرها و جاده‌ها و از بین رفتن زیستگاه‌ها، یوز در این کشورها منقرض شده است.

در هندوستان هم به دلیل شکار بی‌رویه دیگر یوزپلنگی در این کشور نمانده است.اما ایران هنوز هم یوز دارد و از آن به شدت محافظت می‌شود»

طبق تحقیقات داخلی و بین‌المللی، یوز برای زیست به دشت و کویر نیاز دارد.ایران سرزمین پهناوری است که دشت‌های زیادی دارد؛ از منطقه سمنان و شاهرود بگیر تا اصفهان، کرمان و خراسان شمالی. این گستردگی جغرافیایی و وجود آهو و خرگوش زیاد در این مناطق سبب شده تا یوز آسیایی در ایران شرایط خوبی داشته باشد.

به گفته کارگر، از سال 80 که پروژه بین‌المللی حفاظت از یوز آسیایی در ایران آغاز شد این شرایط بهتر شد. سال‌های قبل کمک‌های بین‌المللی زیاد بود اما چند سالی است کم شده و سازمان محیط‌زیست ایران تلاش می‌کند یوز آسیایی را حفظ کند اما واقعیت این است که شرایط روز به روز سخت‌تر می‌شود.حدود 12 میلیون هکتار دشت برای محافظت از یوز در نظر گرفته شده که پایش و نگهداری و محافظت این وسعت کار ساده‌ای نیست. نیروی انسانی و وسیله نقلیه برای پایش و مراقبت کم است. باید امکانات و نیروی انسانی خیلی بیشتر از اینها باشد اما با همه این کمبودها ایرانی‌ها چه مردم و چه مسوولان همه تلاش خود را برای حفظ یوز ایرانی به کار می‌گیرند.

نویسنده: عطار


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط