یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 22:51

کد خبر 169871

یک‌شنبه 29 مرداد 1402 - 08:28:09


معرفی کتاب "هر مَثَل، حکایتی است"


تسنیم/ این عبارات آن‌قدر برای ما عادی و آشنا هستند که گاهی فراموش می‌کنیم هر کدام از این‌ها ضرب‌المثلی معروف هستند و قصه یا حکایتی پندآموز در پس آن‌ها نهفته است.

زبان فارسی و به ویژه ادبیات شفاهی و عامیانه‌ی ما سرشار از حکایت‌ها و ضرب‌المثل های آموزنده است. همه‌ی ما برای این که منظور خود را بهتر و سریع تر بفهمانیم،کمابیش در گفتگوهای روزمره و یا نوشته هایمان از ضرب‌المثل‌ها استفاده می‌کنیم و در واقع این مثل‌ها با زبان محاوره و معیار ما آمیخته و عجین شده‌اند. می‌توان گفت ضرب‌المثل‌ها، شناسنامه و هویت زبان ما هستند.

کاری در خدمت زبان

ضرب‌المثل ‌سخن کوتاه و مشهوری است که به ماجرا یا قصه‌ای عبرت‌آموز اشاره می‌کند و جای توضیح بیشتر را می‌گیرد.ضرب‌المثل می‌تواند یک بیت شعر یا فقط یک مصراع شعر یا جمله‌ای معروف باشد. بسیاری از این داستان‌ها از یاد رفته‌اند و پیشینه‌ی برخی از امثال بر ما روشن نیست؛ اما دانستن این که این مثل‌ها از کجا نشأت گرفته‌اند و چه حکایتی در پس آن‌ها نهفته است، می‌تواند برای کودک و نوجوان جذاب باشد.

امروزه به دلیل گسترش ارتباطات و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی متعدد، کودکان و نوجوانان ما با هجوم واژه‌های بیگانه رو‌به‌رو هستند که زبان گفتاری و نوشتاری آن‌ها را تهدید می‌کند. بدیهی است آشنا کردن بچه‌ها با ضرب‌المثل‌ها و استفاده از آن در پاسداشت زبان فارسی یکی از وظایف نویسندگان و شاعران این حوزهاست.

بر این اساس، انتشارات «نبات» با همکاری انتشارات «لوپه تو» در مجموعه‌ی بوکازین خود اقدام به انتشار مجموعه‌ی سه جلدی «مثلک» کرده است.

ترکیب کتاب و مجله

(Bookazine) بوکازینیکی از محصولات نسبتاً جدید در حوزه‌ی نشر است که ترکیبی از کتاب و مجله است. تصویرگری و صفحه آرایی خاص، پرداختن به یک موضوع ویژه از ویژگی‌های بوکازین است.

در مجموعه‌ی مثلک «افسانه شعبان‌نژاد» که از نویسندگان و شاعران مطرح و شناخته شده‌ی حوزه کودک و نوجوان است تعدادی از ضرب المثل ها را انتخاب و داستان یا حکایت مربوط به آن را با زبانی ساده و قابل درک برای مخاطب روایت کرده است.

این داستان‌های شیرین و پندآموز علاوه بر این که رگه‌هایی از طنز و فکاهه دارند و سرگرم کننده‌اند، به صورت غیر مستقیم برخی از نکات رفتاری و مهارت‌های زندگی و شیوه‌های ارتباط را نیز به  مخاطب می‌آموزند.

تصویرهای طنزآمیز و خلاقانه هم چاشنی این حکایت‌ها شده‌اند و لذت خواندن آن را برای کودک دوچندان کرده‌اند. حکایت‌های این مجموعه را می‌توان به صورت قصه نیز برای بچه ها اجرا کرد.

مجموعه سه جلدی مثلک از سوی انتشارات نبات و نشر لوپه تو در شمارگان 1000 نسخه و قیمت 40000 تومان با تصویرگری ساناز کریمی طاری برای کودکان گروه سنی الف و ب ( دوره ی اول و دوم دبستان) منتشر و روانه‌ی بازار شده است.

ادبیات کودک و نوجوان , ادبیات کودک , کتاب کودک و نوجوان , کتاب کودک , ادبیات فارسی , گروه سنی کودک , کتاب و ادبیات , کتاب ,



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط