یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 03:04

کد خبر 173190

سه‌شنبه 31 مرداد 1402 - 11:32:00


پیشرفت‌ های همکارم مثل خاری در چشم من است


خراسان/ کارشناس بازاریابی یک شرکت خصوصی هستم. یکی از همکارهایم که با هم دوستیم و از نظر سابقه کاری باهم یکسان هستیم، در این سال‌ها پیشرفت بیشتری کرد و این مسئله، مثل خاری در چشم من است و خیلی اذیتم می‌کند. احساس می‌کنم به او حسودی‌ام می‌شود. نمی‌دانم چه کنم. مردی 31 ساله ام. راهنمایی‌ام کنید.
 پاسخ مشاور
مخاطب گرامی، درباره شرایط شما باید بگویم که حسادت در کار و پیشرفت شغلی معمولا دارای دو قابلیت متفاوت و به‌نوعی متناقض است: 1- می‌تواند باعث پشتکار و جدیت شما در مهارت‌آموزی و پیشرفت شغلی شود. 2- شاید باعث ایجاد حس نفرت و هجوم افکار منفی و به نوعی خودخوری، احساس حقارت و در نهایت ترک کار شود. بنابراین نگرش شما تعیین می کند که از این جریان انرژی، حسن استفاده یا سوءاستفاده را داشته باشید. با این حال و برای این‌که نکته اول را عملی کنید، چند نکته را باید مدنظر قرار دهید.
    از حسادت و تحقیر خود دست بردارید
پذیرش توانایی‌های متفاوت و نه متمایز بین خود و دیگران، اولین توصیه به شماست. ما آدم‌ها با یکدیگر متفاوتیم نه متمایز. حسادت، بر فرض نادرست تمایز بین آدم‌ها استوار  وکاملا اشتباه است. تفاوت در مال ، جایگاه تحصیلی ، شغلی و اجتماعی نشانه تمایز نیست بلکه بخش عمده آن برگرفته از تلاش و جدیت فرد است و نه به اصطلاح استعدادهای متمایز فطری و مادرزادی او . پس به جای حسادت و تحقیر خود، جدیت و تحسین خود را جایگزین کنید تا فردا بر طبل حسرت نکوبید. با پذیرش اصل یاد شده می‌توانید درک بهتری از مهارت‌های متفاوت و به تبع آن موفقیت شغلی دوست‌تان داشته باشید و نه فرض اشتباه ناتوان بودن خودتان و حسرت خوردن.
    مهارت‌هایتان را ارتقا دهید

شاید یکی از دلایل این حسادت این است که شما تلاش کافی در شغل خود ندارید یا مهارت حرفه‌ای و اطلاعات لازم برای پیشرفت را یاد نگرفته‌اید که در هر دو صورت نیاز است برای ارتقای آن همت کنید. دلیل دیگر ممکن است مربوط به تفاوت‌های شخصیتی و میزان رغبت‌ شغلی شما با همکارتان باشد. برای مثال ممکن است همکار شما فرد برون‌گراتری از شما باشد که لازمه شغل بازاریابی است و شما به دلیل درون‌گرایی چندان تمایلی به ارتباط اجتماعی ندارید و همین موضوع موجب پیشرفت متفاوت ایشان با شما شده که به اشتباه آن را تمایز تعبیر و موجبات تاثر و تاسف خود را فراهم کردید.
    رموز پیشرفت دوست‌تان چیست؟
حسرت خوردن را کنار بگذارید و تلاش کنید رازهای موفقیت دوست‌تان را در فضایی صمیمانه از وی جویا شوید. می‌دانم که این موضوع ممکن است قدری سخت باشد اما بهتر از شرایطی است که هم اکنون دارید. کار توام با حسادت بهتر است یا کار در فضایی عاری از حسادت و تبادل مهارت‌های شغلی؟ فقط پیش نیاز آن قدری فروتنی و میل به یادگیری است، حتی از دوستی که فکر می‌کند از شما بهتر است که بی‌شک این تصور برگرفته از حسادت شماست و او به احتمال قوی چنین نظری ندارد.
نویسنده : رضا زیبایی| ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی بالینی


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط