جمعه 30 شهریور 1403 - 01:54

کد خبر 17335

شنبه 19 فروردین 1402 - 18:15:00


آشنایی با سندرم رمزی هانت


تبیان/ سندرم رمزی هانت، عفونتی ناشی از ویروس واریسلا زوستر است که باعث آبله‌مرغان یا شینگلز هم نیز می‌شود. به سندرم رمزی هانت، هرپس زوستر اوتیکوس و سندرم رمزی هانت نوع دوم نیز می‌گویند.

اگر در کودکی آبله‌مرغان گرفته باشید، ویروس عامل آن می‌تواند تا سال‌ها در عصب‌هایتان غیرفعال باقی بماند. شینگلز زمانی رخ می‌دهد که ویروس واریسلا زوستر نهفته باقی می‌ماند. فعالیت دوباره ویروس واریسلا زوستر در عصب صورت، سندرم رمزی هانت نام دارد.

سندرم رمزی هانت باعث فلج شدن عصب صورت و گوش‌درد شدید می‌شود و ضمناً زخمی دردناک روی گوش، صورت یا دهان ایجاد می‌کند.

چه کسانی به سندرم رمزی هانت مبتلا می‌شوند؟
سندرم رمزی هانت می‌تواند هر کسی را که قبلاً آبله‌مرغان یا شینگلز گرفته درگیر کند. بیشتر موارد در افراد ۶۰ سال و بالاتر روی می‌دهند. کودکان به‌ندرت به سندرم رمزی هانت دچار می‌شوند؛ اما ممکن است این عارضه در بچه‌های سه‌ساله نیز دیده شود. کسانی که نقص سیستم ایمنی دارند بیشتر در معرض ابتلا به این سندرم هستند و به‌طورکلی علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند. همچنین این افراد ممکن است کاملاً خوب نشوند.

علت سندرم رمزی هانت چیست؟
گفتیم سندرم رمزی هانت زمانی روی می‌دهد که ویروس واریسلا زوستر در عصب صورت دوباره فعال شود که عصب جمجمه‌ای بوده و بر صورت، زبان و گوش داخلی اثر می‌گذارد. ویروس واریسلا زوستر همان ویروسی است که باعث آبله‌مرغان و شینگلز می‌شود.
اگر در زمان کودکی آبله‌مرغان گرفته باشید، این ویروس می‌تواند در عصب‌هایتان تا سال‌ها غیرفعال باقی بماند. شینگلز زمانی روی می‌دهد که این ویروس دوباره فعال شده و از راه فیبرهای عصبی وارد پوست می‌شود و زخم‌های دردناکی ایجاد می‌کند. این ویروس گاهی به سندرم رمزی هانت تبدیل می‌شود و بر عصب صورت اثر می‌گذارد. محققان هنوز مطمئن نیستند چرا گاهی این ویروس‌ها عصب صورت را درگیر می‌کنند.
عوارض سندرم رمزی هانت می‌تواند این باشد که عصب‌های صورت با ساختارهایی نادرست مجدداً در صورت رشد کنند. این اتفاق باعث واکنش‌های غیرعادی در برخی از حرکات صورت خواهد شد. مثلاً وقتی لبخند می‌زنید ممکن است یک چشمتان بسته شود

علائم سندرم رمزی هانت چیست؟
سندرم رمزی هانت ممکن است باعث ضعف و گرفتگی در یک طرف صورت شود. این اتفاق می‌تواند بستن چشم‌ها را مشکل کند و همچنین جمع‌کردن پیشانی یا انجام حالات صورت مانند اخم و لبخند دشوار شود. سندرم رمزی هانت همچنین باعث افتادگی پلک یا فلج یک سمت صورت می‌شود. کلام فرد ممکن است شُل شده و خوردن نیز سخت شود.
سندرم رمزی هانت معمولاً عصب‌های یک سمت صورت را درگیر می‌کند؛ بنابراین ممکن است علائم را فقط در همان سمت داشته باشید. دیگر علائم سندرم رمزی هانت شامل موارد زیر می‌شود:
. زخم دردناک روی پرده گوش، کانال گوش و نرمه گوش
. تاول‌های آبدار در کانال گوش و روی سطح بیرونی گوش
. زخم روی زبان، گلو و سقف دهان در سمت درگیر صورت
. گوش‌درد شدید
. وزوز گوش
. افزایش حساسیت به صداها
. کاهش شنوایی در یک گوش
. خشکی چشم‌ها و دهان
. خش‌دار شدن صدا
. کاهش حس چشایی
. اضطراب اجتماعی به دلیل ناهنجاری‌های صورت
. سرگیجه

آیا سندرم رمزی هانت واگیردار است؟
سندرم رمزی هانت واگیردار نیست؛ اما اگر این عارضه را داشته باشید به این معناست که ویروس واریسلا زوستر را دارید و درصورتی‌که کسی با مایع تاول‌های شما تماس پیدا کند، می‌تواند به این ویروس مبتلا شود. ویروس واریسلا زوستر در افرادی که هرگز آبله‌مرغان نگرفته‌اند یا واکسن آبله‌مرغان نزده‌اند می‌تواند باعث آبله‌مرغان شود.
سندرم رمزی هانت می‌تواند مشکلات جدی در افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند ایجاد کند و بهتر است تا زمانی که تاول‌ها کاملاً خشک نشده‌اند، بیمار با کسانی که ضعف ایمنی دارند تماس نداشته باشد:
. کسانی که قبلاً آبله‌مرغان نگرفته‌اند یا واکسن این بیماری را نزده‌اند
. کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند
. نوزادان
. زنان باردار

سندرم رمزی هانت چگونه مداوا می‌شود؟
درمان سندرم رمزی هانت می‌تواند شامل داروهای گوناگونی شود:
. داروی ضدویروس برای درمان عفونت یا کاهش علائم
. کورتیکواستروئید برای کاهش التهاب عصب
. داروی مسکن برای کاهش درد
. انواعی از داروها برای تسکین سرگیجه
. داروی ضدتشنج برای درمان دردهای مداوم
درمان خانگی و طبیعی سندرم رمزی هانت شامل استفاده از کمپرس سرد برای کاهش درد می‌شود. همچنین درصورتی‌که بیمار قادر به بستن چشم نباشد، شاید نیاز به چسب چشم باشد تا قرنیه در اثر تحریک آسیب نبیند. ضمناً بیمار می‌تواند از قطره‌های اشک مصنوعی یا روان‌کننده‌های چشمی برای پیشگیری از خشکی چشم استفاده کند.
اگر صورت بیمار به‌صورت کامل فلج شده باشد، پزشک احتمالاً عمل جراحی انجام می‌دهد. این عمل جراحی می‌تواند فشار وارد بر عصب‌های صورت را تسکین دهد.

چقدر طول می‌کشد تا سندرم رمزی هانت خوب شود؟
مدت‌زمان بهبودی از سندرم رمزی هانت بستگی به‌شدت فلج صورت دارد. اگر عصب چندان آسیب‌ندیده باشد، علائم احتمالاً در عرض دو هفته یا یک ماه خوب می‌شوند. اما شاید یک سال طول بکشد تا بیمار کاملاً بهبود پیدا کند. اگر آسیب عصب صورت شدیدتر باشد، احتمال بهبودی کامل کمتر خواهد بود.
داروهای ضدویروس می‌توانند کمک کنند، اما اگر درمان در عرض سه روز اول ظاهرشدن علائم آغاز شود، احتمال بهبودی کامل بیشتر خواهد بود. تشخیص به‌موقع و درمان فوری با داروهای ضدویروس می‌تواند عوارض بلندمدت را کاهش دهد. تقریباً ۷۰ درصد از افرادی که به سندرم رمزی هانت دچار می‌شوند، عملکرد صورت خود را به طور کامل یا نسبتاً کامل بازمی‌یابند. اما در برخی موارد حتی با وجود درمان به‌موقع، صورت به طور کامل فلج می‌شود یا شنوایی کاهش می‌یابد.

عوارض احتمالی سندرم رمزی هانت چیست؟
عوارض سندرم رمزی هانت می‌تواند این باشد که عصب‌های صورت با ساختارهایی نادرست مجدداً در صورت رشد کنند. این اتفاق باعث واکنش‌های غیرعادی در برخی از حرکات صورت خواهد شد. مثلاً وقتی لبخند می‌زنید ممکن است یک چشمتان بسته شود. دیگر عوارض:
. تغییراتی در ظاهر صورت به دلیل کاهش قدرت حرکت
. تغییر در حس چشایی
. آسیب چشم در اثر زخم‌های قرنیه و عفونت‌ها که باعث کاهش بینایی می‌شود
. اسپاسم‌های عضله صورت
. اضطراب اجتماعی
اگر ویروس در دیگر عصب‌ها دوباره فعال شود، مثلاً در مغز یا نخاع، ممکن است پیامدهای دیگری هم داشته باشد:
. احساس گیجی
. مه مغزی
. سردرد
. ضعف در دست‌ها و پاها
. درد عصب
بیشتر بخوانید
حقایقی درباره بیماری زونا
در نهایت این که
سندرم رمزی هانت می‌تواند به‌عنوان یک عارضه زونا رخ دهد. این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد بثورات دردناک، درد شدید و فلج صورت شود. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، فوراً به یک مرکز درمانی مراجعه کنید. احتمال بهبودی کامل با تشخیص و درمان سریع بیشتر است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط