جمعه 30 شهریور 1403 - 03:19

کد خبر 17352

شنبه 19 فروردین 1402 - 21:15:00


تخفیف 12 دلاری نفت ایران به چینی‌ها


اعتماد/متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

خبرگزاری بلومبرگ با استناد به داده‌های شرکت‌های کشتیرانی گزارش داده است که ایران برای ماه آینده، هر بشکه نفت را ۱۲ دلار کمتر از نفت شاخص برنت به چین تحویل می‌دهد، در حالی که روسیه برای نفت شاخص اورال خود که بسیار شبیه به نوع نفت تولیدی ایران است، بیشتر از ۱۰ دلار تخفیف نمی‌دهد. 
براساس این گزارش که روز پنجشنبه ۱۷ فروردین منتشر شده پالایشگران خصوصی چین حالا بیشتر از آنکه مشتری نفت روسیه باشند، به خرید نفت ایران تمایل دارند. بلومبرگ عامل آن را ارزان بودن نفت ایران نسبت به روسیه می‌داند و می‌نویسد: رقابت برای خرید نفت روسیه از سوی پالایشگاه‌های بزرگ دولتی چین و خریداران هندی باعث شده که بشکه‌های نفت مسکو نسبتا گران‌تر از نفت ایران شود. یک شرکت اطلاعاتی و ردیابی نفتکش‌ها، به بلومبرگ گفته است: تخمین زده می‌شود پالایشگاه‌های خصوصی چین که به اصطلاح به آنها تی‌پات گفته می‌شود در ماه مارس ۸۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی از ایران وارد کرده‌اند که ۲۰درصد نسبت به فوریه افزایش داشته است.


باتوجه به اینکه پیش‌فروش قیمت نفت برنت برای ماه مه، حدود ۸۰ دلار بود، در واقع ایران ۱۵درصد تخفیف برای نفت خود ارایه می‌دهد. اگر ایران بتواند در ماه آینده، روزانه یک میلیون بشکه نفت تحویل چین دهد، بدون محاسبه هزینه‌های دور زدن تحریم‌ها، تنها از محل تخفیف، بیش از ۳۷۰ میلیون دلار دچار زیان خواهد شد.


بخش اعظم نفت ایران توسط پالایشگاه‌های کوچک چینی مستقر در استان شاندونگ و از طریق واسطه‌ها و تحت عنوان نفت مالزی خریده می‌شود. 
داده‌های شرکت اطلاعات کالا، کپلر، نشان می‌دهد ایران در ماه فوریه رکورد روزانه صادرات نفت به چین از سال ۲۰۱۷ را زده و ۱.۲ میلیون بشکه نفت تحویل پالایشگاه‌های چینی داده است. این گزارش می‌افزاید پالایشگاه‌های کوچک چینی (تی‌پات‌ها) با ظرفیت پالایش روزانه ۳.۷ میلیون بشکه، عمدتا مایل به خرید نفت ارزان کشورهای تحریمی مانند ایران و ونزوئلا هستند و این دو کشور برای حفظ بازار خود با روسیه در حال رقابت هستند.


با این حال از آنجایی که روسیه چندین برابر ایران نفت تولید می‎کند، در مجموع سهم بیشتری هم از بازار نفت چین به عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت جهان دارد. براساس داده‌های گمرک چین در ماه گذشته، روسیه بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت‌خام به چین در ماه‌های ژانویه و فوریه بود و از عربستان سعودی که سال گذشته اولین تامین‌کننده نفت به چین بود، پیشی گرفت. از آنجایی که چین خرید نفت خام ارزان‌قیمت روسیه را شدت بخشیده است، واردات نفت خام چین از روسیه با ۲۳.۸درصد افزایش سالانه نسبت به سال گذشته به ۱.۹۴ میلیون بشکه در روز در ژانویه و فوریه ۲۰۲۳ رسیده است.

هند نیز به نوبه خود واردات نفت روسیه را به سطوح بی‌سابقه‌ای افزایش داده است. در ماه فوریه، روسیه برای پنجمین ماه متوالی بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت هند باقی ماند. هند و چین هیچ‌کدام از سقف قیمتی که گروه ۷ برای خرید نفت روسیه اعمال کرده است، تبعیت نمی‌کنند زیرا نفت ارزان مسکو فرصت بزرگی را در مقابل اقتصاد این کشورها قرار داده است.


با این حال خرید نفت از ایران با قوانین شدیدتری مواجه است و براساس تحریم‌های خزانه‌داری امریکا هیچ شرکتی اجازه خرید نفت از ایران را ندارد و در صورت تخلف مشمول تحریم می‌شود. به ‌طور مثال از بازار سهام امریکا محروم شده یا بانک‌های بین‌المللی به آن خدمات ارایه نخواهند کرد.
از این رو بعد از اعمال تحریم‌های امریکا در سال ۲۰۱۸ هیچ یک از پالایشگران هندی از ایران نفت خریداری نکرده‌اند و چین هم آمار خرید نفت از ایران را در آمار گمرک خود لحاظ نمی‌کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط