شنبه 31 شهریور 1403 - 18:54

کد خبر 177632

شنبه 04 شهریور 1402 - 10:30:00


کاهش 5 برابری مهارت‌های کودکان با تماشای صفحه نمایشگرها


خراسان/ آیا استفاده از تلویزیون به عنوان وسیله‌ای برای سرگرم‌کردن کودک می‌تواند آثار نامطلوبی بر روان او داشته باشد؟ به گزارش نیویورک‌پست، نتایج مطالعه ای نشان داده که پاسخ می‌تواند مثبت باشد و هرچه کودکان نوپا زمان بیشتری را برای تماشای صفحه نمایش تلویزیون، رایانه، تبلت یا گوشی‌های هوشمند صرف کنند، احتمال تاخیر در روند رشدشان بیشتر می‌شود.

  از دست‌دادن فرصت یادگیری مهارت‌های حل‌مسئله
بر اساس پژوهشی که در مجله «جاماپ پدیاتریک» منتشر شد، این تاخیرها می‌تواند در مهارت‌های ارتباطی، انجام دادن حرکات ظریف، حل مسئله یا مهارت‌های فردی و اجتماعی بروز یابد. دکتر «جیسون ناگاتا»، دانشیار متخصص اطفال در دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو می‌گوید: «در واقع مدت‌زمانی که کودک مقابل صفحه‌نمایش‌هایی مانند تلویزیون یا تبلت غیرفعال است، ممکن است باعث شود کودک فرصت یادگیری مهارت‌های حل مسئله تعاملی را از دست بدهد.» زمانی که استفاده از صفحه نمایش تعاملی یا فیزیکی نباشد، کودکان بی‌‌تحرک می‌شوند و همین باعث می‌شود نتوانند مهارت‌های حرکتی بزرگ و اصلی را تمرین کنند.
  نحوه انجام این پژوهش و نتایج آن
طی پژوهشی که بین ژوئیه ۲۰۱۳ تا مارس ۲۰۱۷ انجام شد، بیش از 7 هزار کودک ژاپنی بررسی شدند و بر اساس گزارش‌های مادران‌شان اندازه‌گیری کردند که این کودکان در یک سالگی روزانه چند ساعت از صفحه نمایش استفاده می‌کنند. محققان همچنین نحوه عملکرد کودکان نوپا را در چندین آزمایش رشد در سنین 2 و 4 سالگی بررسی کردند. این پژوهش نشان می‌دهد کودکانی که تا سن 2 سالگی تا 4 ساعت در روز را جلوی صفحه نمایش می‌گذرانند، 3 برابر بیشتر از دیگران با خطر تاخیر رشد مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله مواجه‌اند. کودکانی که 4 ساعت یا بیشتر را جلو صفحه نمایش می‌گذرانند، همچنین تقریبا5  برابر بیشتر در معرض مهارت‌های ارتباطی توسعه‌نیافته قرار دارند و خطر رشد نکردن مهارت‌های فردی و اجتماعی و ضعف مهارت‌های حرکتی در آن‌ها 2 برابر می‌شود. به گفته محققان، در 4 سالگی مسائل مربوط به ارتباط گرفتن و مشکلات مهارت‌های حل‌مسئله هنوز مشهود بود.

  مادران جوان بیشتر مراقب باشند
این پژوهش همچنین نشان داد مادران کودکانی که زمان بیشتری را جلوی صفحه نمایش می‌گذراندند، اغلب جوان‌اند، اولین بار است که مادر می‌شوند، سطح درآمد و تحصیلات‌شان پایین‌تر است و بیشتر احتمال دارد با افسردگی پس از زایمان دست‌وپنجه نرم کنند. محققان البته هشدار داده‌اند که این پژوهش محدودیت‌های متعددی داشته است؛ از جمله این که میزان تماشای صفحه نمایش در کودکان را مادران گزارش کرده‌اند و این که محتویات آموزشی داشته‌اند یا سرگرمی، جداسازی نشده‌اند. مدت زمان قرار گرفتن در برابر صفحه نمایش مشابه نیست. برای مثال تماشای برنامه‌های آموزشی یا تماس ویدئویی با خانواده از تماشای منفعلانه تلویزیون یا ویدئوهای سریع تیک‌تاک فرق دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط