یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 08:20

کد خبر 180363

دوشنبه 06 شهریور 1402 - 12:30:00


هدف‌گذاری برای ایجاد فرصت برابر در آموزش داستان‌نویسی


ایبنا/ وجیهه سامانی، سربیر پایگاه نقد داستان خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: هدف و چشم‌انداز اصلی این پایگاه ایجاد فرصت برابر آموزش داستان‌نویسی برای تمام علاقه‌مندان است.
وجیهه سامانی با بیان اینکه پایگاه اینترنتی نقد داستان در راستای ایجاد فرصت آموزشی برابر برای تمام علاقه‌مندان به نوشتن، شرایط خوبی را فراهم کرده است‌، توضیح داد: بدون هیچ شرط خاص و محدودیت سنی و جنسی و جغرافیایی، هر فرد فارسی‌زبانی که به داستان علاقه‌مند است و دستی به قلم دارد، می‌تواند نوشته‌هایش را برای این پایگاه ارسال کند تا از آموزش و راهنمایی‌های اساتید و منتقدان خوب و مجرب، بدون کمترین هزینه برخوردار شود. این خود گام موثر و بلندی در برداشتن مرزهای تبعیض برای علاقه‌مندان به داستان در اقصی نقاط کشور است و قطعا می‌تواند سهم بزرگی در اعتلای ادبیات و داستان‌نویسی داشته باشد.
وی افزود: تعداد اعضای این پایگاه ۴۵۱۱ نفر است که از تمام استان‌های کشور در این ترکیب به چشم می‌خورد. سه استان تهران، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب بیشترین آمار عضویت رادارند. تعداد کاربران مرد ۱۸۵۴ نفر و کاربران خانم ۲۶۵۷ نفرندو تاکنون ۹۱۲۳ داستان برای این پایگاه ارسال شده است.
سردبیر پایگاه نقد داستان اولویت برنامه های این پایگاه را ایجاد فرصت برابر آموزش داستان‌نویسی برای تمام علاقه‌مندان عنوان کرد و گفت: امیدواریم از این رهگذار به قدرت و توانایی خود در عرصه نویسندگی پی ببرند و اگر در این زمینه مستعدند، بتوانند آن را در مسیر درست هدایت کنند و به رشد و بالندگی برسند.
وی تاکید کرد: هدف اصلی ما کشف استعدادهای نابی است که در گوشه گوشه این سرزمین پراکنده‌اند و شاید اگر راهنمایی‌های اساتید و نویسندگان مجرب و پیشکسوت نباشد، هرگز نتوانند به رشد و شکوفایی لازم دست پیدا کنند. یک زمانی برای نسل ما، اینکه دستنوشته و داستانمان را استادی شناخته شده بخواند و نظر بدهد، آرزویی دور و شاید دست نیافتنی بود اما حالا نوقلمان و نویسندگان جوان از هر کجا می‌توانند به‌سهولت کارهایشان را ارسال کنند و از نقد و نظر اساتید نویسندگی بهره‌مند شوند. این فرصت و شرایط بی‌نظیری است که نباید دست کم گرفته شود.
سامانی درباره ساختار پایگاه نقد داستان توضیح داد: در یک بخش داستان‌های ارسالی توسط 14 نفر از نویسندگان و اساتید مجرب و صاحب قلم نقد و بررسی می‌شود و داستان هنرجویان همراه نقد اساتید منتشر می‌شود. در بخش «به علاوه نقد»  نیز مقالات و یادداشت‌های آموزشی اساتید پایگاه در باب شناخت داستان و داستان‌نویسی و آموزش عناصر داستان و دیگر نکات مهم مربوط به نوشتن منتشر می‌شود که بسیار پربازدید و کاربردی است و در واقع یک دوره کلاس آموزشی متنوع محسوب می‌شود. علاقه‌مندان ابتدا باید در پایگاه نقد داستان به آدرس:https://www.naghdedastan.irعضو شوند که این عضویت به‌سادگی و با ثبت مشخصات کاربری و داشتن یک نشانی الکترونیکی انجام می‌شود‌. سپس داستان‌های کوتاه خود را در بخش ارسال داستان ثبت کنند تا به ترتیب توسط کارشناسان پایگاه نقد و بررسی و منتشر شود.

 



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط