یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 08:13

کد خبر 18058

یک‌شنبه 20 فروردین 1402 - 12:00:00


این کتاب درباره تصمیم‌هایی است که باید در زندگی بگیرید!


خبرگزاری کتاب ایران/ این کتاب یکی از جدیدترین و بهترین کتاب‌هایی است که توانسته، به‌خوبی سیر پیشرفت علم مهندسی زیستی و اصلاح ساختار موجودات زنده را بیان کند. مهندسی زیستی از جمله شاخه‌های نوین زیست‌شناسی سلولی و مولکولی است که در سال‌های گذشته پیشرفت‌ چشمگیری داشته است.
 
 کتاب ساختار حیات که به قلم پروفسور آمی وب و آندره هسل نگاشته شده بی‌شک یکی از جدیدترین و بهترین کتاب‌هایی است که توانسته، به‌خوبی سیر پیشرفت علم مهندسی زیستی و اصلاح ساختار موجودات زنده را بیان کند. مهندسی زیستی از جمله شاخه‌های نوین زیست‌شناسی سلولی و مولکولی است که در سال‌های گذشته پیشرفت‌ چشمگیری داشته است.

در چند سال اخیر همه‌گیری کووید ۱۹ عامل مؤثری شد که به این علم بیشتر از معمول توجه شود؛ به این ترتیب با تهیه واکسن آن افق جدیدی در علم پزشکی مولکولی و مهندسی زیستی گشوده شد. این حوزه به قدری وسیع و ژرف است که زبان از بیان آن قاصر است و همچون فناوری‌های دیگر تغییرات بسیار و دستاوردهای علمی تخیلی را در آینده‌ای نه چندان دور می‌توان برای آن متصور شد. در آینده‌ای بسیار نزدیک اصلاح ساختار زیستی موجودات زنده درمان بیماری‌های ژنتیکی و مادرزادی تشخیص دقیق و سریع انواع بیماری‌ها امکان‌پذیر می‌شود. ترجمه دقیق این کتاب توسط علی علی‌پناه به همراه نگارش ساده و روان آن در خور تحسین بوده و درک مطالب و مفاهیم آن را تسهیل کرده است.

این کتاب مربوط به شما و حیات و زندگی شما و تصمیم‌هایی است که باید در طول زندگی خود بگیرید. ما در دورانی قرار گرفته‌ایم که تغییرات چشمگیر و همه جانبه‌ای به سرعت به وقوع می‌پیوندد و شما امروز باید با اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه نقش مهمی برای آینده خود ایفا کنید. باید گزینه‌هایی را انتخاب کنید که نتایج خاصی در بر دارند به عنوان مثال آیا مایل هستید توالی ژنوم شما مرتب شود یا خیر؟ و اینکه قصد دارید با این داده‌ها چه کار کنید؟ همچنین اگر قصد دارید پدر یا مادر شوید آیا مایل هستید تخمک‌های شما منجمد شوند؟ آیا مایل هستید از فناوری کمک باروری مانند باروری آزمایشگاهی یا لقاح خارج از رحم استفاده کنید؟ یا مایل هستید از بررسی ژنتیک استفاده کنید تا قوی‌ترین نطفه خودتان را انتخاب کنید؟

در حال حاضر با اینگونه تصمیمات آشنا هستیم. در واقع همین مطلب ما را به نوشتن این کتاب ترغیب کرد. برای اینکه متوجه شوید ماشین ژنتیک چه آینده‌ای را رقم خواهد زد باید گذشته را مرور کنیم. در بخش نخست کتاب به شرح پیدایش مهندسی زیستی می‌پردازد و می‌گوید محققان چگونه از حیات رمزگشایی کردند و سرانجام به اصلاح و تغییر آن پرداختند. با این هدف که ارگانیسم‌هایی مصنوعی تولید کنند که‌ والدین آنها رایانه هستند.

در بخش دوم از اقتصاد زیستی جدید سخن می‌گوید که ماشین ژنتیک به وجود آورده است و شامل انواع داروها غذاها روکش‌ها و پارچه‌های حیرت انگیز می‌شود که افراد کارآفرین به دنبال تولید آنها هستند. همچنین شامل راه حل‌های احتمالی زیست فناوری برای مسائلی چون انبوه مواد پلاستیکی رها شده در اقیانوس‌ها، رویدادهای شدید آب و هوایی و نیز فرصتی است برای تولید ویروس‌های خطرناک به وجود آمده که می‌تواند منجر به همه گیری جدیدی شود.

علاوه بر این به بررسی مخاطراتی می‌پردازد که مهندسی زیستی به وجود می‌آورد این مخاطرات میتواند هک کردن یا ورود بدون اجازه به اطلاعات علم زیست شناسی برای به وجود آوردن اختلاف ژنتیک باشد یا جبهه گیری افراد ثروتمند مهندسی شده در مقابل کسانی که امکان اصلاح ژنتیک با کمک فناوری برای آنها وجود ندارد.

در بخش سوم به بررسی طرح‌های متفاوتی می‌پردازد که ممکن است ماشین ژنتیک در آینده جهان به وجود آورد و سرانجام در بخش چهارم برای اطمینان از اینکه ماشین ژنتیک بهترین آینده ممکن را فراهم کند توصیه‌هایی ارائه می‌کند.

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «ماشین ژنتیک، قدرت انسان را به‌کلی دگرگون خواهد کرد. به‌زودی خواهیم دید که دیگر حیات حاصل سرگرمی و لذت نیست، بلکه نتیجه طراحی و انتخاب است. کارخانه تولید حیات تعیین خواهد کرد چگونه باردار شویم، خانواده را چگونه تعریف کنیم و چه تعریفی از بیماری و پیرشدن داشته باشیم، خانه خود را کجا بسازیم و تغذیه و رشد ما چگونه باشد. این امر نقش مهمی در مدیریت شرایط اضطراری و درنهایت حیات بلندمدت ما انسان‌ها خواهد داشت. ماشین ژنتیک از انواع مختلف بیوتکنولوژی یا زیست‌فناوری برخوردار است که همه آن‌ها برای ویرایش و بازطراحی حیات ساخته شده‌اند. فناوری و روش‌های جدید بیولوژیک یا زیست‌شناسی که همگی زیر چتر زیست‌شناسی مصنوعی قرار می‌گیرند، به ما کمک می‌کنند تا نه‌تنها DNA را بخوانیم و آن را ویرایش کنیم، حتی آن را بنویسیم. بدین معنا که به‌زودی می‌توانیم برای ساختارهای زنده و طبیعی برنامه‌نویسی کنیم به‌طوری که گویی رایانه‌های خیلی ریزی هستند.»

انتشارات ذهن‌آویز کتاب «ساختار حیات» اثر آمی وب و آندره هسل با ترجمه علی علی‌پناهی را در 312 صفحه و با قیمت 180000 تومان روانه بازار نشر کرده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط