جمعه 30 شهریور 1403 - 10:11

کد خبر 18163

یک‌شنبه 20 فروردین 1402 - 13:45:00


اصلی‌ترین عوامل شیوع ناباروری


خراسان/ از بالا رفتن سن تا آلودگی هوا و استرس، روی باروری افراد تاثیر منفی دارد
در این مطلب به تاثیر عوامل محیطی و سبک‌زندگی بر ناباروری افراد خواهیم پرداخت. اصلاح شیوه و سبک زندگی و درمان بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند تا حد زیادی از بروز ناباروری جلوگیری کند.

سن و سال
برخلاف آن‌چه همیشه می‌شنویم سن، تنها یک عدد نیست. سن به تنهایی می‌تواند موجب کاهش باروری و افزایش خطر ناهنجاری‌های مادرزادی در جنین و نوزاد شود. همچنین با افزایش سن زنان، احتمال پیدایش توده‌های رحم، تخمدان و بیماری‌هایی مانند فشارخون، دیابت و اختلال غدد افزایش‌می‌یابد و شانس بارداری موفق را کم‌‌می‌کند. سن بر باروری مردان هم موثر است.
آلودگی هوا و شهرنشینی

قدرت باروری به‌خصوص در مردان تحت تاثیر آلودگی‌های محیطی و صنعتی و استفاده گسترده از سموم دفع آفات است. زندگی شهرنشینی و قرارگرفتن در معرض آلودگی هوا با کاهش و ضعف اسپرم مردان همراه است و با خود بی‌تحرکی و چاقی می‌آورد که بر باروری زوج‌ها اثر منفی دارد. متخصصان می‌گویند اضافه وزن در زنان و مردان به تغییرات هورمونی غیر‌طبیعی در بدن آن‌ها منجر می‌شود و این مسئله تخمک‌گذاری طبیعی در زنان و تولید اسپرم طبیعی در مردان را مختل می‌کند.
موادغذایی پرخطر
سبک زندگی شهری خیلی‌ها را به مصرف بیش‌از اندازه فست‌فود کشانده‌است. عادت به مصرف فست‌فود مساوی با اثر سوء چربی‌های ترانس و اشباع‌شده و کاهش مصرف میوه و سبزیجات در رژیم غذایی است. همچنین شیرین‌کننده‌های مصنوعی که در بسیاری از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود تخمدان زنان را مستعد تنبلی می‌کند و موجب کاهش تحرک اسپرم مردان می‌شود.
استرس‌ و دوری از ورزش
مطالعات نشان می دهند که میزان استرس و تنش، سطح تستوسترون و تولید اسپرم را در مردان تحت تأثیر قرار می‌دهد. استرس‌های روحی و فیزیکی شدید، افزایش یا کاهش وزن زیاد، بی‌اشتهایی عصبی یا اختلال در خوردن غذا هم از دیگر عواملی است که باروری را به بن‌بست می‌رساند.
نوشیدنی‌های غیرمجاز و دخانیات
تحقیقات نشان می‌دهد احتمال باردار شدن زوج‌ها درصورت مصرف تنباکو توسط هرکدام، کاهش می‌یابد. همچنین استفاده از الکل خطر ناهنجاری‌‌های مادرزادی را زیاد و باردارشدن را سخت‌تر می‌کند. مواد شیمیایی و سموم از جمله عوامل خطرساز در باروری هستند. حشره‌کش‌‌ها، اشعه، دود تنباکو، الکل، ماری جوآنا و استروئیدها از جمله‌ این مواد هستند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط