شنبه 31 شهریور 1403 - 01:09

کد خبر 187167

یک‌شنبه 12 شهریور 1402 - 08:30:53


نکات مهم هنگام صحبت‌ با دیگران


خراسان/ بلدبودن نحوه گفت‌وگو با دیگران مهارتی اجتماعی است که به شخصیت فرد ربطی ندارد. این مهارت بیشتر به توانایی درک‌کردن احساسات دیگران و آموختن رفتارهای مناسب در حین گفت‌وگو بستگی دارد. اگر می‌خواهید هنگام صحبت‌کردن با دیگران راحت‌تر باشید و گفت‌وگوهای لذت‌بخش‌تر و مفیدتری داشته باشید، از اشتباهاتی که در ادامه مطرح می‌شود، پرهیز کنید.

تصور این که هیچ‌کس نمی‌خواهد با شما حرف بزند| اگر نگران هستید که با اعتمادبه‌نفس یا «طبیعی» به نظر نمی‌رسید، باید بدانید که نکته اصلی را نادیده گرفته‌اید: از فکرکردن درباره خودتان دست بردارید. به‌جای تصور این که دیگران تمایلی به صحبت‌کردن با شما ندارند، صحبت‌کردن و ارتباط با دیگران را نوعی لطف و محبت به آن‌ها بدانید.
شروع گفت‌وگو بدون این که چیزی برای گفتن داشته باشید| اگر کسی سرد و غیرصمیمی یا غرق در افکارش به نظر می‌رسد، ورود به فضای شخصی او و گفتن «سلام چطوری؟» نمی‌تواند موجب شکستن یخ ارتباط تان شود. در این شرایط ابتدا باید اجازه بگیرید، مثلا بگویید: «سلام. می‌توانم با شما صحبت کنم؟» یا «ببخشید، می‌توانم از شما سوالی بپرسم؟» باید مطمئن شوید که سوال یا جمله‌ای برای گفتن در ذهن دارید. هدف اصلی ایجاد فرصتی برای طرف مقابل است که بتواند بدون احساسی ناخوشایند به شما پاسخ دهد.
استفاده از تلفن همراه| نگاه‌کردن به تلفن همراه هنگام صحبت‌کردن با دیگران یکی از اشتباهات رایج در مکالمه است. وقفه طولانی در گفت‌وگو ممکن است شرایط را ناخوشایند کند و موجب بی‌حوصلگی افراد شود. این وقفه می‌تواند موجب خستگی دیگران شود و آن ها را ترغیب کند که گوشی خود را بیرون بیاورند.
با صدای بلند حرف‌زدن| همه ما می‌دانیم که در محیط‌های شلوغ و پرسروصدا بالابردن صدا برای شنیده‌شدن حرف‌هایمان مفید است، ولی با صدای بلند حرف‌زدن همیشه روش مناسبی نیست. با صدای بسیار بلند حرف‌زدن هم آزاردهنده است و هم ممکن است درک حرف‌های شما را سخت‌تر کند. بنابراین همیشه صدای تان را متناسب با جایی که در آن هستید و کسی که با او صحبت می‌کنید، تعدیل کنید.

تلاش برای مسلط‌شدن بر مکالمه| این حالت زمانی رخ می‌دهد که سعی می‌کنید بر کل فرایند مکالمه تسلط داشته باشید. برای این کار دیدگاه‌ها و گفته‌هایتان را محور اصلی مکالمه قرار می‌دهید و از مشارکت معنادار دیگران جلوگیری می‌کنید. تسلط بر مکالمه در بدترین حالت نوعی زورگویی کلامی است که در آن دایم صحبت و حرف دیگران را قطع می‌کنید تا کنترل کامل خود را حفظ کنید.
استفاده زیاد از جملات کوتاه| معمولا گفتن جملات کوتاه راهی عالی برای شروع مکالمه است، به‌ویژه اگر طرف مقابل را نشناسید یا فقط بخواهید مدت کوتاهی با او گپ بزنید. ولی استفاده از این جملات پس از آب‌شدن یخ ارتباط شما را در موقعیتی متزلزل قرار می‌دهد. جملات کوتاه به‌تنهایی نمی‌توانند موجب ادامه مکالمه شوند. اگر به حرف‌های پیش‌پاافتاده و جملات بی‌اهمیتی مانند «امروز چقدر هوا گرم است» ادامه دهید، مکالمه خسته‌کننده می‌شود و به‌سرعت پایان می‌یابد. بنابراین باید پس از جملات کوتاه و ساده برای شروع مکالمه سراغ جملاتی بروید که مکالمه شما را عمیق‌تر می‌کنند.

برای نوشتن این مطلب از فرارو کمک گرفته شده‌است



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط