شنبه 31 شهریور 1403 - 01:13

کد خبر 187591

یک‌شنبه 12 شهریور 1402 - 15:00:00


رابطه مسواک ‌زدن و سلامت ‌روان


خراسان/ بر اساس تحقیقات جدید، حفظ بهداشت خوب دهان و دندان، سلامت روان را بهبود می‌بخشد و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد. دانشمندان ژاپنی دریافته‌اند افرادی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت می‌کنند، برای مثال به ‌طور منظم مسواک می‌زنند، سلول‌های عصبی بیشتری در هیپوکامپ(بخشی از مغز که برای حافظه ضروری است)، دارند. تحقیقات آن‌ها به ارتباط بین بیماری لثه و از دست دادن دندان و کاهش ماده خاکستری در مغز و کاهش سلامت‌ روان اشاره دارد.
   عملی که از کوچک شدن مغز جلوگیری می‌کند
دکتر ساتوشی یاماگوچی نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه توهوکو می‌گوید: «از دست دادن دندان و بیماری لثه که به التهاب بافت اطراف دندان گفته می‌شود و می‌تواند باعث انقباض لثه‌ها و لق شدن دندان‌ها شود، بسیار شایع است، بنابراین ارزیابی ارتباط احتمالی آن با زوال عقل بسیار مهم است.» وی ادامه داد: «مطالعه ما نشان داد که این شرایط ممکن است در سلامت ناحیه مغزی که تفکر و حافظه را کنترل می‌کند، نقش داشته باشد و به افراد دلیل دیگری برای مراقبت بهتر از دندان‌های خود بدهد».
   نحوه انجام این پژوهش
در این مطالعه ۱۷۲ شرکت کننده ژاپنی با میانگین ۶۷ سال که در ابتدا مشکل حافظه نداشتند ، بررسی و ارزیابی شدند. در افراد مبتلا به بیماری خفیف لثه، از دست دادن دندان با سرعت سریع‌تر انقباض مغز در هیپوکامپ چپ مرتبط بود؛ بخشی از مغز که برای یادآوری زبان و کلمات بسیار اهمیت دارد. همین پدیده در افراد مبتلا به بیماری شدید لثه که دندان‌های بیشتری داشتند هم شناسایی شد. این نتایج اهمیت حفظ سلامت دندان‌ها و نه فقط حفظ آن‌ها را نشان می‌دهد. شرکت‌کنندگان تحت معاینات دندان پزشکی و آزمون‌های حافظه قرار گرفتند و اسکن مغزی برای اندازه‌گیری حجم هیپوکامپ را در ابتدا و دوباره چهار سال بعد انجام دادند تا به رابطه بین مسواک زدن و افزایش سلامت روان پی بردند. سال گذشته، یک مطالعه بین‌المللی که بیش از یک میلیون نفر را شامل شد، نشان داد که احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند، ۲۱ درصد بیشتر است. این یافته‌ها در مجله Neurology منتشر شده است.
برای نوشتن این مطلب از  «ایسنا» کمک گرفته شده‌ است


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط