شنبه 31 شهریور 1403 - 15:18

کد خبر 189037

دوشنبه 13 شهریور 1402 - 13:00:00


حکایت‌های روان درمانی به سوی زندگی بهتر


ایبنا/ «وابسته‌ی یک دم» نشان‌مان می‌دهد که فرآیند روان‌درمانی در حکم صحنه‌ای است برای نمایش‌هایی بس گیرا در باب سرنوشت آدمی، یالوم در این کتاب تصویری هوشمندانه و مهربانانه، و در عین حال بی‌بزک از طبع آدمی‌ به دست می‌دهد و از آن همه درد و سرگشتگی و امید که ملازم حیات انسانی است.
جواد لگزیان:  «می‌بینم که شما شیفته کلمات هستید، از به رقص درآوردن کلام حظ می‌برید. اما کلمات تنها در حکم نت موسیقی هستند. آنچه نغمه را می‌سازد معناست. معناست که به حیات انسانی سازوارگی می‌بخشد... »
کتاب امروز آمده است تا به ما در یافتن معنای زندگی کمک کند و رهنمونی باشد به سوی زندگی بهتری که باید می‌داشتیم. اروین یالوم روان‌درمان در این کتاب که شرح دقیق ده جلسه روان‌درمانی است با یادآوری اندوهی به نام مرگ به اهمیت زندگی تاکید و در جهت اعتلاء آن می‌کوشد.
«ما همه مخلوقاتی هستیم وابسته ی یک دم،چه او که در یاد می‌دارد،چه او که در یاد می‌ماند. همه چیز فانی است، حافظه و محفوظ به یکسان. زود باشد که همه را از یاد برده باشی و زود باشد که همه ات از یاد برده باشند. هرگز از یاد مبر که دمی‌ دیگر چنینی: بی وجود و لامکان... هشدار که این مِی ناب چیزی نیست جز تفاله انگور و این ردای ارغوان امپراتوری پشم گوسپندی است رنگ گرفته از خون حلزونی دریایی... این گونه نگریستن، امری است همواره واجب، تا پوست از هرچه هست باز کنیم و عبث بودنش ببینیم، تا پرده افسون و افسانه از گِردَش بدریم...»
اروین یالوم چه در مقام روان‌پزشک و چه در مقام نویسنده، همیشه مراجعان و خوانندگانش را با این دو مسئله‌ اساسی زندگی در انداخته است؛ این‌که ما همه روزی خواهیم مرد، و این‌که مسئولیت چگونه زیستن بر گرده‌ی خود ماست. در وابسته‌ یک دم، یالوم روان‌پزشک و مراجعانش مدام در تقلای یافتن پاسخی به این دو مسئله‌اند و یالوم نویسنده نه تنها اوصافی مسحورکننده از امیال و انگیزه‌های نهفته‌ مراجعان به دست می‌دهد، بلکه روای تلاش‌های «آن دیگری» - یالوم روان‌پزشک - است برای آشتی دادن عواطفش در مقام انسانی مرگ آگاه، با آنچه به تناسب موقعیت حرفه‌اش از او انتظار میرود.
 «وابسته یک دم» نشان‌مان می‌دهد که فرآیند روان‌درمانی در حکم صحنه‌ای است برای نمایش‌هایی بس گیرا در باب سرنوشت آدمی، یالوم در این کتاب تصویری هوشمندانه و مهربانانه، و در عین حال بی‌بزک از طبع آدمی‌ به دست می‌دهد و از آن همه درد و سرگشتگی و امید که ملازم حیات انسانی است. این کتابی است پر مغز و جذاب، سرشار از شوخ‌طبعی و بازیگوشی و انسان دوستی، در باب کار سترگی که هریک از ما، هر روز، پیش رو داریم؛ معنا دادن به این آمدن و رفتنی که نامش زندگی است.

«وابسته‌ی یک دَم و چند حکایت روان‌درمانی دیگر» نوشته اَروین یالوم(-۱۹۳۱)، روان‌درمان آمریکایی با ترجمه پیام یزدانی را نشر اختران در ۲۳۲ صفحه و با قیمت ۱۱۰۰۰۰۰ریال رهسپار بازار کتاب کرده است.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط