یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 06:05

کد خبر 19358

دوشنبه 21 فروردین 1402 - 14:00:00


این کتاب می‌گوید «چطور خودتان را نکشید!»


ایبنا/ «چطور خودتان را نکشید: پرتره‌ای از افکار خودکشی» عنوان کتابی تازه در بازار کتاب‌های انگلیسی زبان است که ترکیبی از تجربه خودکشی نویسنده و نیز تجربه‌های دیگران، از نویسنده‌های مطرح گرفته تا عموم مردم است. نویسنده تاکید دارد تمایل به کشتن خود، امری موقتی است و می‌توان از آن گذر کرد.  
 به نقل از آمازون، اگر می‌خواهید کتابی درباره خودکشی بنویسید، باید مایل باشید مسائل واقعی، موارد ترسناک و چیزهای تحقیرآمیزی بیان کنید، زیرا هرکسی که با خود صادق است، حداقل تا اندازه‌ای درباره این موضوع می‌داند. اگر دروغ بگویید یا سرهم‌بندی کنید، خواننده متوجه خواهد شد.
 
آخرین باری که کلنسی مارتین- نویسنده کتاب «چطور خودتان را نکشید»- سعی کرد خودش را بکشد، در زیرزمین خانه‌اش و با استفاده از قلاده سگ بود. این یکی از حداقل ده تلاش او برای این کار بود. ولی او زنده ماند و مانند بسیاری از کسانی که در فکر خودکشی هستند، این تلاش را از همسر، خانواده، همکاران و دانش‌آموزانش پنهان کرد و با صدایی گرفته، گردنی دردناک و توجیهاتی مبهم به زندگی روزمره‌اش بازگشت.
مارتین در کتاب «چگونه خود را نکشید»، تلاش‌های متعدد خود را برای خودکشی در تصویری خودمانی از طرز فکر فردی که دچار وسواس خود تخریبی است، شرح می‌دهد. او معتقد است بیشتر خودکشی‌ها، فقط ناشی از غم یا صرفا واکنشی خشونت‌آمیز به یک بحران یا شکست نیستند، بلکه ریشه در مسائل دیرینه دارد.
 

او همچنین به بررسی اندیشه برخی از نویسندگان بزرگ که اقدام به خودکشی کرده‌اند- از جمله دیوید فاستر والاس، یی‌یون لی، آکوتاگاوا و نلی آرکان- و جزئیات تجربه آنها می‌پردازد. آنچه تاریخ فلسفه باید له و علیه خودکشی بگوید و نیز تجربه کسانی که در طول سال‌ها با او تماس گرفته‌اند تا کشمکش خود با افکار خودکشی را با او در میان بگذارند، از دیگر مسائل مورد کنکاش و بررسی نویسنده در این کتاب است.
نتیجه این بررسی‌ها، خاطره‌نویسی را با تحقیق انتقادی ترکیب می‌کند تا این کتاب، قدرتمندانه به موضوعی که برای مدت‌ها، غیرقابل درک بوده است، صدایی بدهد، در حالی که به کسانی که در حال حاضر با افکار خودکشی دست و پنجه نرم می‌کنند نشان می‌دهد که تنها نیستند، و میل به کشتن خود- مانند دیگر خواسته‌های خود ویرانگر- تقریبا همیشه موقتی است و می‌توان نادیده‌اش گرفت. 
کلنسی مارتین، کانادایی، استاد فلسفه دانشگاه میسوری در کانزاس سیتی و در دانشگاه آشوکا در دهلی هند و یکی از سردبیران مجله هارپر است. کتاب او با عنوان «رفیقی از گوگنهایم» به بیش از سی زبان ترجمه شده است. 
«چطور خودتان را نکشید: پرتره‌ای از افکار خودکشی» به تازگی در 464 صفحه از سوی انتشارات پانتئون وارد بازار کتاب‌های انگلیسی زبان شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط