شنبه 31 شهریور 1403 - 08:49

کد خبر 193811

شنبه 18 شهریور 1402 - 08:30:00


گردهمایی شاعران آیینی ایرانی و خارجی در «شب دوبیتی»


ایبنا/ از مهمترین اخبار هفته بیست‌وچهارم (از یازدهم تا هفدهم شهریور) می‌توان به برگزاری ویژه برنامه‌ای با نام «شب د.بیتی» با حضور جمعی از شاعران آیینی ایران و کشورهای منطقه اشاره کرد.
بیست و پنجمین کنگره شعر صدف زخمی فراخوان داد
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: با هدف گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس، بیست و پنجمین کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت ( صدف زخمی) فراخوان داد.

یازدهمین جشنواره داستان کوتاه بسیج در استان البرز برگزار می‌شود
یازدهمین جشنواره داستان کوتاه بسیج با عنوان (ادب) به همت حوزه هنری استان البرز، در بخش‌های نوجوانان تا ۱۷ سال، جوانان و بزرگسالان ۱۷ سال به بالا برگزار می‌شود. از جمله محورهای اصلی این جشنواره می‌توان به «جهاد تبیین» توجه به رسالت روشنگری، «امید، ایمان، آینده» ایران آینده و نسل نو و «زیست عفیفانه» سبک زندگی ایرانی اسلامی، خانواده، حجاب و پوشش اشاره کرد.


ویژه برنامه «شب دوبیتی» برگزار شد
زیبا فلاحی در ویژه برنامه «شب دوبیتی» که با حضور جمعی از شاعران و ادیبان کشورهای مختلف حوزه ایران فرهنگی برگزار شد، بیان کرد: شروه‌خوانی و دوبیتی‌سرایی، دوقلوهای ژنتیک ادبیات بومی جنوب و فرزندان خونگرم دمامه‌های پرخون‌اند که از دل خاک و آفتاب برآمده‌اند و در آغوش غمبار غروب فرو رفته‌اند. علی باباچاهی، دوبیتی و شروه‌خوانی را به همان معنی خوانندگی دوره ساسانی می‌آورد.

برگزاری محفل شعر شهدای مقاومت در مسیر پیاده‌روی اربعین
اولین محفل شعری شهدای مقاومت با حضور شاعران ایرانی و عراقی در مسیر حله به کربلا برگزار شد. در این مراسم که با همت هسته عربی مجمع مردمی شاعران مقاومت برگزار شد، شاعران نام آشنای عرب ایرانی در کنار شاعران برجسته  عراقی با موضوع اربعین حسینی و مقاومت و قرآن به شعرخوانی پرداختند که با استقبال ویژه  زائران روبه‌رو شد.

آثار ادبیات پایداری ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو معرفی شد
سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو از چهارشنبه ۸ شهریور آغاز به کار کرد و تا ۱۲ شهریور پذیرای بازدیدکنندگان بود و جمهوری اسلامی ایران نیز با معرفی و ارائه ۶۰۰ عنوان کتاب و برپایی برخی نشست‌ها و کارگاه‌های فرهنگی، هشتمین حضور خود را در این رویداد تجربه کرد. غرفه جمهوری اسلامی ایران آثار مهمی از ادبیات پایداری ایران را به مخاطبان ارائه کرد که از جمله آنها می‌توان به ترجمه روسی کتاب «خون دلی که لعل شد: خاطرات حضرت آیت الله العظمی علی خامنه‌ای از زندان‌ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب»،«از چیزی نمی‌ترسیدم» زندگینامه خودنوشت سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی، «دختر شینا؛ خاطرات قدم خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر» به قلم بهناز ضرابی زاده، «سلام بر ابراهیم: زندگینامه و خاطرات پهلوان بی مزار شهید ابراهیم هادی» گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی اشاره کرد.

اشعار کردی با موضوع امام حسین (ع) بنر شد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به طراحی تبلیغات محیطی در ایام اربعین گفت: به همت کمیته فرهنگی ستاد اربعین، ۲۸ طرح بر اساس روایات اهل سنت و تشیع و اشعار کُردی در مورد امام حسین(ع) چاپ و در سطح استان نصب شد.


پوستر فراخوان «یار قدیمی» رونمایی شد
به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان، پوستر فراخوان «یار قدیمی» رونمایی شد.

مجموعه‌داستان‌های هشت نویسنده، کتاب شد
به تازگی مجموعه داستان «هشت نویسنده در جستجوی شخصیت» شامل خروجی کارگاه آنلاین داستان‌نویسی لیلا جلینی، مدرس داستان‌نویسی توسط نشر صاد منتشر شده است. این مجموعه داستان شامل هشت داستان کوتاه است که تمام آنها ثمره‌ اولین تلاش‌های جدی خالقینش به حساب می‌آید.داستان کوتاه به عنوان مجمل‌ترین قالب روایی داستان در این کتاب با افکار نویسندگان نوقلم آمیخته شده و مجموعه‌ای جالب توجهی را با در نظر گرفتن کلیه‌ عناصر داستان ساخته است.
 
برگزاری برنامه «با کاروان فرهنگ: ویژه نمایشگاه کتاب مسکو»
شعیب بهمنی، پژوهشگر و کارشناس مسائل روسیه و اوراسیا در حاشیه برنامه «با کاروان فرهنگ: ویژه نمایشگاه کتاب مسکو» از شبکه کتاب گفت: شناخت مردم و روسیه از ادبیات ایران، دیرپاست و برخی از شاعران، اندیشمندان و نویسندگان ایرانی مانند فردوسی و نظامی در روسیه از گذشته شناخته شده هستند؛ اما مشکل مهم در حوزه فرهنگی ایران و روسیه این است که شناخت این دو ملت در دوران معاصر بسیار اندک است.


شعر شاعر آیینی بجنورد برای اربعین
علی حصاری شاعر آیینی بجنوردی همزمان با ایام اربعین حسینی شعری را با مطلع «اربعین آمد که گل‌ها واشوند/ قطره‌ها با عشق اودریا شوند» سرود.
 



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط