یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 21:55

کد خبر 19511

دوشنبه 21 فروردین 1402 - 20:21:00


چینی‌های بازار ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس چه قیمتی دارند؟


اسب بخار/ این روزها بازار خودروی ایران، به خصوص در محدوده بالای یک میلیارد تومان، تقریباً در تسخیر چینی هاست و بسیاری از مردم همواره از نحوه قیمت گذاری چینی ها و همچنین اختلاف قیمت فاحش آن ها در بازار ایران و مارکت بین المللی، نالان اند. به همین سبب در این محتوا به بررسی قیمت خودروهای چینی در بازار ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواهیم پرداخت.

برای مشاهده قیمت خودروها، و را دنبال کنید

بسیاری از برندها و خودروهای چینی حاضر در بازار ایران، در بازار کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز حضور دارند و با شرایط متنوع و رقابتی به فروش می رسند، اما بی تردید مهم ترین بحث این خودروها برای ما، قیمت آن ها در بازارهایی چون امارات و عربستان است که در ادامه به صورت خودرو به خودرو به آن ها خواهیم پرداخت.

1402/01/21 - 18:01

فورتینگ T5 evo یا همان لاماری ایما

لاماری ایما یا همان دانگ فنگ فورتینگ T5 evo از جمله خودروهایی است که از همان بدو ورود به بازار ایران، همواره مورد توجه عموم مردم و رسانه ها قرار گرفته است. این خودرو دارای یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ و گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تر است. لاماری هم اکنون در بازار ایران دارای قیمتی در حدود ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان است و قیمت کارخانه ای آن هم ۱ میلیارد و ۹۴ میلیون تومان اعلام شده است. این خودرو در بازار عربستان با سطح تجهیزاتی کامل تر، ۹۷۹۰۰ ریال سعودی به فروش می رسد که با تبدیل آن به تومان، به عدد حدودی ۱ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان می رسید. اختلاف قیمت این خودرو در بازار ایران و عربستان در حدود ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

دانگ فنگ M4 یا همان سوبا M4

دانگ فنگ M4 یا همان سوبا M4 هم از جمله محصولات جدیدی است که به تازگی توسط فردا موتور به بازار ایران عرضه شده است. سوبا M4 هنوز در بازار آزاد قیمت گذاری نشده اما قیمت آن در کارخانه ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. این خودرو با سطح تجهیزات نسبتاً مشابه در بازار عربستان قیمتی معادل با ۱۰۵ هزار ریال سعودی دارد که برابر با رقم حدودی ۱ میلیارد و ۴۵۸ میلیون تومان می رسیم. این خودروی مونتاژی در ایران نسبت به بازار عربستان حدود ۸۴۰ میلیون تومان گران تر است.

چانگان CS35 پلاس

چانگان CS35 پلاس نیز از جمله خودروهایی است که به تازگی به صورت وارداتی پایش به گمرک ایران باز شده و قیمت علی الحساب خروجی گمرک آن هم حدود ۹۰۰ میلیون تومان ذکر شده است. این خودرو در بازار امارات متحده عربی هم دقیقاً با مشخصات فنی مشابه با بازار ایران محدوده قیمتی ۵۲ تا ۷۶ هزار درهم را دارد که این ارقام برابر هستند با ۷۳۰ میلیون تومان تا ۱ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان که بی تردید از ارقامی که بعدها برای CS35 پلاس در بازار ایران خواهید شنید پایین تر هستند.


چری تیگو ۴ یا همان MVM X55 PRO

چری نیز همان طور که در ایران به طور گسترده مشغول به فعالیت است، در بازار امارات هم حضور قابل توجهی دارد. از جمله خودروهای این خودروساز می توان به چری تیگو ۴ یا همان ام وی ام X55 پرو اشاره کرد. نسخه اسپرت این خودرو هم اکنون در بازار ایران قیمتی در محدوده ۱ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان دارد و قیمت کارخانه آن هم ۱ میلیارد و ۸۴ میلیون تومان تعیین می شود. چری تیگو ۴ بازار امارات اما قیمتی در محدوده ۶۶ تا ۷۱ هزار درهم دارد که معادل است با ۹۳۶ میلیون تا ۱ میلیارد تومان و این یعنی مردم امارات تیگو ۴ را در بالاترین سطح تجهیزاتی خود، نسبت به ایرانی ها حدود ۷۰۰ میلیون تومان ارزان تر در اختیار می گیرند.

چری تیگو ۷ پرو یا فونیکس تیگو ۷ پرو

این خودرو نیز در بازار ایران هم اکنون قیمتی معادل با ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان دارد و قیمت کارخانه ای آن هم ۱ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان تعیین می شود.

چری تیگو ۷ پرو در امارات دارای محدوده قیمتی ۷۷ تا ۸۳ هزار درهم است که با تبدیل آن به ارقامی در محدوده ۱ میلیارد و ۹۲ میلیون تومان تا ۱ میلیارد و ۱۷۷ میلیون تومان خواهید رسید. ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون کجا و ۱ میلیارد و ۱۷۷ میلیون کجا!

چری تیگو ۸ پرو یا فونیکس تیگو ۸ پرو

چری تیگو ۸ پرو در بازار ایران حدود ۳.۳ میلیارد تومان قیمت دارد و مدیران خودرو هم تیگو ۸ را در کارخانه ۲ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان ارزش گذاری کرده است. این خودرو در بازار امارات حدود ۹۵ هزار ورهم قیمت دارد که معادل است با ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان. دو میلیارد تومان اختلاف قیمت برای خودرویی که در بازار ایران مونتاژ می شود!

چری تیگو ۸ پرومکس یا فونیکس تیگو ۸ پرومکس

یکی از گران‌ترین شاسی‌بلندهای چینی موجود در بازار، تیگو ۸ پرومکس است. برای خرید تیگو ۸ پرومکس صفر کیلومتر باید حدود ۴.۲ میلیارد تومان در بازار ایران هزینه کنید. اگر بسیار بسیار بسیار خوش شانس باشید، می توانید تیگو ۸ پرومکس را با قیمت ۲ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومانی از کارخانه خریداری کنید، حال آن که قیمت این خودرو در قطر ۱۰۹ هزار ریال است که به پول ایران حدود ۱.۵ میلیارد تومان می‌شود. اخلاف قیمت حدودا ۲.۵ میلیارد تومانی بازار ایران و عرضه کننده قطری، باز هم برای خودرویی که ادعای مونتاژ داخل بودن پشت آن است، چه توجیهی دارد؟

در پایان این مطلب پرسشی که بیش از هر چیز دیگری ذهن را به خود مشغول می کند، دلیل این اختلاف قیمت های عجیب است، چرا خودروهایی که به‌تمامی ادعای مونتاژ داخل بودن پشت آن هاست، حتا در کارخانه نیز اختلاف قیمت بسیار فاحشی با بازارهای امارات، عربستان، قطر و… دارند و چه کسی ناظر یا مسبب این نحوه قیمت گذاری هاست؟ چرا در حالی که، مدام قیمت بنزین و سایر کالاهای اساسی در بازار امارات به مردم ایران گوش‌زد می شود، کسی حرف از قیمت خودرو و یا دستمزد ماهیانه اماراتی ها نمی زند؟ چرا مردم ایران باید ساده ترین خودروهای چینی را نیز حداقل ۵۰۰ میلیون تومان گران تر از بازار جهانی خریداری نمایند؟ شما علت این امر را چه می دانید؟


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط