دوشنبه 02 مهر 1403 - 07:56

کد خبر 19940

دوشنبه 21 فروردین 1402 - 23:22:00


سه راهکار «روزنامه جمهوری اسلامی» برای ایجاد رضایت عمومی


جمهوری اسلامی/بسم‌الله الرحمن الرحیم
حل مشکلات معیشتی مردم، برگزاری انتخابات آزاد و روان‌ سازی سیاست خارجی، سه راهکار واقعی و موثر برای تامین رضایت عمومی و برطرف ساختن نارضایتی‌ها هستند.
قبل از هر چیز مسئولان باید بپذیرند که نارضایتی همچنان وجود دارد و عبور از بحران سال 1401 به معنای پایان یافتن نارضایتی‌ها نیست. گزارش‌های رسمی اطرافیان مسئولین، تعریف و تمجیدهای بادمجان دور قاب‌چین‌ها و بله‌‌قربان‌گوها و شعارهای کسانی که در سفرهای مسئولین به مناطق مختلف کشور برای استقبال یا گوش دادن به سخنرانی‌ها جمع می‌شوند، نباید معیار سنجش افکار عمومی برای درک میزان رضایت مردم از حکمرانی باشد. حکمرانان باید مثل حضرت علی علیه‌السلام از گزارش‌های واقعی افراد ناشناخته که چشم و گوش‌های حاکمیت محسوب می‌شوند استفاده کنند تا بتوانند از واقعیت‌های جامعه مطلع شوند. محروم بودن حکمرانان از چشم و گوش‌های واقعی و تکیه کردنشان بر گزارش‌ها و آمارهای رسمی اطرافیان، معمولاً آنها را دچار اشتباهات فاحش می‌کند. در خوشبینانه‌ترین فرض، گزارشگران رسمی تلاش می‌کنند با راضی نگهداشتن مسئولین ارشد، موقعیت خود را تثبیت کنند و یا حتی ارتقاء دهند. به همین دلیل، بسیار طبیعی است که نمی‌توان به این گزارش‌ها اعتماد کرد. ملاحظه گزارش‌های رسمی هم خوبست ولی نباید به آنها اکتفا کرد. بسیار دیده‌ایم که مسئولان ارشد کشور درباره چگونگی زندگی مردم قضاوت مثبت کردند در حالی که کاملاً مشخص و مشهود بود که مردم در مشکلات معیشتی شدیدی دست و پا می‌زنند و از شرایط زندگی رضایت ندارند. بنابراین، تردید نباید کرد که حکمرانان از صدر تا ذیل به عناصر مطمئنی که به مثابه چشم و گوش آنها عمل کنند و به اندازه چشم و گوش واقعی مورد اعتمادشان باشند نیازمند هستند و بدون آنها نمی‌توانند ارزیابی صحیحی از اوضاع کشور و مردم داشته باشند.
در همین چارچوب، تلاش برای ایجاد ثبات اقتصادی یک ضرورت اجتناب‌ ناپذیر است. وضعیت اقتصادی کشور باید طوری باشد که مردم بتوانند برای فردا و فرداهای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند و از دغدغه نان، مسکن، درمان و رفاه اجتماعی فارغ باشند.
یکی از الزامات رسیدن به ثبات اقتصادی، برخورداری از سیاست متوازن خارجی است. روان‌ سازی سیاست خارجی که اصل قرار دادن مذاکره، باز کردن راه سرمایه‌گذاری خارجی و تقویت روابط بین‌الملل از پایه‌های اساسی آن هستند، می‌تواند کشور را از انزوا خارج نموده و راه را برای رونق اقتصادی و ایجاد ثبات در بازرگانی داخلی و خارجی هموار سازد.
تامین حقوق سیاسی عامه مردم که یکی از مهم‌ترین مظاهر آن برگزاری انتخابات آزاد است، در برطرف ساختن نارضایتی‌ها نقش موثری دارد. برگزاری چنین انتخاباتی، انتظار زیادی نیست و درست همان چیزی است که قانون مقرر کرده است. مسئولان در هیچ رده‌ای حق ندارند سلیقه خود را در تشخیص صلاحیت داوطلبان حضور در مسابقات انتخاباتی جایگزین قانون کنند. اگر قانون رعایت شود، انتخابات هرگز مهندسی شده نخواهد بود و در آنصورت مشارکت مردم افزایش می‌یابد و نتیجه انتخابات جلوه واقعی اراده و خواست مردم خواهد بود برخلاف بعضی انتخابات‌های اخیر که کاملاً مهندسی شده بودند و همین امر میزان مشارکت مردم را بشدت کاهش داد.

نظام جمهوری اسلامی برای تداوم به پشتوانه مردمی احتیاج مبرم دارد. پشتوانه مردمی فقط با رضایتمندی مردم حاصل خواهد شد و مردم زمانی از حکمرانان راضی خواهند بود که با مشکلات معیشتی مواجه نباشند، حقوق واقعی آنها در انتخابات تامین شود و روابط بین‌الملل بر سیاست روان و متوازن خارجی مبتنی باشد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط