دوشنبه 02 مهر 1403 - 06:01

کد خبر 20169

سه‌شنبه 22 فروردین 1402 - 10:15:00


سرمقاله جهان صنعت/ آینده روشن بازار رمزارزها


جهان صنعت/  « آینده روشن بازار رمزارزها » عنوان سرمقاله روزنامه جهان صنعت به قلم عباس آشتیانی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

 
از زمانی که رویداد «برتون وودز» اتفاق افتاد، دلار به عنوان مبنای محاسباتی و اقتصادی جهان مورد پذیرش قرار گرفت و پشتوانه طلا برای دلار از بین رفت و تولید ناخالص داخلی، قدرت سیاسی و نظامی به عنوان پشتوانه دلار قرار گرفتند. در حقیقت این اختیار به فدرال‌رزرو آمریکا داده شد که با کنترل نرخ بهره و چاپ پول بی‌رویه بتواند تورم دلار را به تمام جهان تحمیل کند. تقریبا در سال گذشته فرصت خرید دلار در سطح جهانی حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد. به عبارتی شاهد تورم عمومی حداقل ۱۰ درصدی در تمام کالا‌ها در سطح جهان بودیم و این جدای از تورمی است که در کشورهای مختلف من‌جمله کشور خودمان نسبت به دلار حس کرده‌ایم.
در هفته گذشته شخصیت‌های مختلفی اشاره‌ کردند که دلار سقوط می‌کند و شاهد یک اوج قیمتی جدید هم برای طلا بودیم. همچنین رشد تقریبا محسوسی در چندماه گذشته در بازار رمزارزها شاهد بودیم. امروزه رمزارزها یا دارایی‌های رمزنگاری‌شده همانند طلا به عنوان یک کلاس جدید دارایی شناخته می‌شوند و بخشی از ارزش و ثروت را که در غالب ارزهای بی‌پشتوانه‌ مانند دلار وجود دارد به سمت خود جذب می‌کنند. یعنی علاوه‌براینکه قیمت ملک و طلا افزایش پیدا می‌کند، قیمت دارایی‌های رمزنگاری‌شده هم در سطح جهان بر مبنای دلار افزایش پیدا می‌کند.
از طرفی فدرال‌رزرو آمریکا در چند ماه گذشته تلاش زیادی کرده تا افزایش نرخ بهره‌ای که به سپرده‌های بانکی مردم در بانک‌های آمریکا می‌دهد، دلار را از دسترس مردم خارج کند و اجازه ورود سرمایه‌های بی‌پشتوانه‌ای که در دوران بیماری کرونا چاپ کرده را به بازار املاک، طلا و رمزارزها ندهد. اما تا ابد نمی‌تواند به این کار ادامه دهد، به این دلیل که طبق تئوری‌های اقتصادی «کینز» هرگونه چاپ دلاری که در دوران کرونا انجام شده در نهایت منجر به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها خواهد شد. این مقدمه از این جهت جالب‌توجه است که طبق چرخه‌های چهارساله‌ بیت‌کوین، تقریبا سال ۲۰۲۳ سالی است که یک‌سال به ‌هاوینگ مانده و معمولا طبق چرخه‌‌های قبلی بیت‌کوین و حتی طلا، وضعیت قیمت‌ها در حالت مینیموم قرار دارد. به این معنی که در اواخر سال ۲۰۲۳ دولت آمریکا نمی‌تواند با سیاست‌های خود دلار را در بانک‌ها نگه دارد و احتمالا حجم سرمایه‌ تازه‌ای به صورت همزمان وارد بازارهای طلا و رمزارزها خواهد شد. حتی بازار بورس آمریکا هم از این رشد بی‌نصیب نخواهد ماند. با توجه به چرخه‌ چهارساله‌ بیت‌کوین و جذب دلارهای سرگردان در این بازار، این پیش‌بینی محتمل‌تر است. بنابراین احتمالا در نیمه‌دوم سال ۱۴۰۲ شاهد رشد زیادی در ارزش و قیمت حوزه رمزارزها باشیم. امروز قیمت بیت‌کوین در محدوده ۲۷ هزار دلار است و اوج قیمت قبلی که از لحاظ حجم بازار برای رمزارزها ثبت شده حدود ۳ تریلیون دلار است و بیت‌کوین عدد ۶۸ هزار دلار را شاهد بود. احساس ‌می‌کنم با توجه به عرضه محدودتری که در پدیده ‌هاوینگ برای بیت‌کوین رخ می‌دهد، شاید بیت‌کوین بتواند مجددا اوج قیمت قبلی خود را ببیند. از سوی دیگر یکی از عواملی که می‌تواند تاثیر منفی بر قیمت‌ رمزارزها بگذارد این است که مقدار زیادی رمزارز که قبلا از صرافی‌ها سرقت و مصادره شده، آماده برای ارائه به بازار و مزایده است. طبیعتا هرگونه عرضه بلوکی در حوزه رمزارزها می‌تواند بر کاهش قیمت‌ها تاثیر داشته باشد و احتمالا شاهد عرضه بیت‌کوین‌های ناشی از هک سال ۲۰۱۳ خواهیم بود و از طریق حراجی بیت‌کو‌ین‌ها یک‌سری از آنها به فروش می‌رسد و در نهایت شاهد افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ها خواهیم بود. همچنین خبرهایی رسیده که صرافی‌های غیرمتمرکز با مشکلاتی مواجه شده‌اند که باعث خروج نقدینگی شده است. به طور کلی پارامتر‌های بنیادی، تاثیرات زیادی را در این بازار بر جای می‌گذارد.

بنابراین توصیه می‌شود علاوه‌بر دانستن این موضوعات و پارامترهای کلان اقتصادی که گفته شد، مدیریت ریسک خود را در تمام حوزه‌ها در نظر داشته باشند و تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهند. بازار ملک، بورس، فلزات گران‌بها، کالا و خودرو و بازار رمزارزها به عنوان حوزه‌های اصلی سرمایه‌گذاری در ایران و جهان هستند که هرکس با توجه به سن، ریسک‌پذیری، میزان بدهی‌ها و نیاز به پولی که دارد باید ریسک خود را بسنجد و از حوزه‌های پرنوسان و پرریسک مانند دارایی‌های رمزنگاری‌شده غافل نشود و با حجم بسیار زیادی ورود پیدا نکند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط