جمعه 30 شهریور 1403 - 20:13

کد خبر 20458

سه‌شنبه 22 فروردین 1402 - 13:02:00


دلخوش: دخالت‌های هیات عالی مجمع تشخیص، جایگاه مجلس را متزلزل می‌کند


ایسنا/ سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی ضمن انتقاد از آنچه دخالت های هیات عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام در کار مجلس خواند، گفت: این دخالت ها موجب می شود که جایگاه مجلس متزلزل شود.

سید کاظم دلخوش در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در سخنی با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و اعضای این مجمع گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصول مختلف قانون اساسی جایگاه شورای نگهبان، مجلس و مجمع تشخیص را مشخص کرده است و به عنوان سند بالادستی و میثاق ملی قانون اساسی لازم الاجرا است.
وی افزود: بحث این است که بر اساس اصل ۱۱۲ قانون اساسی اگر اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس ایجاد شود رسیدگی بر عهده مجمع تشخیص است. اگر جایی شورای نگهبان و مجلس به توافق رسیدند و ایرادات شورای نگهبان برطرف شد این اتفاق می افتد که آن موضوع قانون می شود. اخیرا مقام معظم رهبری، هیات عالی در مجمع تشخیص ایجاد کردند که ما مطیع دستور ایشان هستیم ولی آنچه که در مجمع اتفاق می افتد با فرمایشات مقام معظم رهبری کاملا منافات دارد.
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: به چه دلیل بعد از اینکه مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان در بودجه را برطرف می کند بعد از اینکه مصوبه مجلس بسته می شود در ایام تعطیلات عید مجمع تشخیص مصلحت نظام برخی از ایرادات را با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کار هیات عالی مسائل راهبردی است نه ورود به ریز مسائل و هنوز آیین نامه هیأت عالی نوشته نشده ۳۱ ایراد می گیرند و این ایرادات را بر بودجه تحمیل می کنند؟ آیا اینها مسائل راهبردی است؟
دلخوش با بیان اینکه ۲۵ هزار میلیارد برای قیر در نظر گرفته شد، عنوان کرد: ۶ میلیون تن تفاله نفت سنگین به قیر تبدیل می شود، ۴ میلیون تن آن با پنج برابر قیمت به خارج از کشور صادر می شود، ۲ میلیون تن آن برای مردم و روستاهای و جاده های داخلی در نظر گرفته شده است و آیا مشخص است درآمد آن ۴ میلیون تن که صادر می شود که آیا مجمع تشخیص و هیات آیا می دانند این پول به کجا می رود و به جیب دولت که نمی رود؟ الان مرجع تقلید هیات عالی کارشناسی سازمان برنامه و بودجه است و این سازمان در بودجه ۲۰ هزار میلیارد معرفی کرد که اینها موارد راهبردی نیست.
وی با انتقاد از حذف تهاتر نفت در بودجه ۱۴۰۲ بیان کرد: ما باید حدود ۶ میلیون بشکه نفت صادر کنیم اما تحریم ها نمی گذارد، به برخی از دستگاه ها تهاتر نفت داده شده که بتوانند کسری را جبران کنند. الان کشورهای همسایه می خواهند با ما ارتباط اقتصادی داشته باشند و می گویند باید راه های مواصلاتی ریلی و دریایی مان را درست کنیم. دستگاهی که تهاتر نفت به آن داده می شود و توان انجام آن را دارد چرا مجمع تشخیص مصلحت این تهاتر را حذف می کند که این مهار تولید و ظلم به مردم و مظلومان است. مانند لغو مصوبه مجلس برای واردات خودرو که در حق مردم ظلم شد و خودروسازان در حال سوء استفاده از این فرصت هستند. با لغو مصوبه مجلس باعث شد که قیمت پراید چند برابر افزایش پیدا کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس افزود: آقایان شب عید دلار را توزیع کردند و به هر کسی که کارت ملی داشت ۵۰۰۰ دلار داده شد، در صورتی که رهبری فرمودند دلار را از بودجه کشور حذف کنید که این روش مهار تورم نیست. آنها که به دنبال سوء استفاده بودند از این فرصت استفاده کردند. ما مسائل بسیاری با هیات عالی داریم مانند ماده ۵۶ که حذف شد. امام و رهبری فرمودند مجلس در رأس امور است اما چگونه؟

دلخوش خصوص آیین نامه سران قوا در رابطه با مولدسازی اموال نیز گفت: در بندهای پایانی این آیین نامه آمده که مسئولیت قانونگذاری در بحث تعیین تکلیف و فروش اموال با ۷ نفر است، اما قانونگذاری کار مجلس است. لذا درخواست داریم آیت الله لاریجانی دستور دهند که سریع تر به این موضوعات رسیدگی شود. این دخالت ها باعث می شود که جایگاه مجلس متزلزل شود. رهبری در سخنان نوروزی فرمودند که مجلس در وظیفه قانونگذاری خود درست عمل کند، آیا با این کارها می شود؟
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: مجلس آمادگی دارد که طوماری تهیه کند تا به حق مجلس رسیدگی شده و با مجلس ضعیف برخورد نشود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط