یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 19:56

کد خبر 21430

چهارشنبه 23 فروردین 1402 - 21:21:00


خودروهایی که با پیشرانه فابریک بیش از ۱.۶ میلیون کیلومتر کارکرد دارند!


پدال/ رسیدن کارکرد یک خودرو به مرز ۱ میلیون مایل یا ۱.۶ میلیون کیلومتر لحظات خاصی خواهد بود هرچند دیدگاهی کلی بین کارشناسان و علاقه‌مندان دنیای خودرو وجود دارد که می‌گویند یک خودرو با کارکرد بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر خیلی سالم نخواهد بود. البته که مثال‌های نقض زیادی وجود دارند و می خواهیم به برخی از آنها بپردازیم.

تعداد بسیار کمی از خودروها می‌توانند مرز کارکرد ۱ میلیون مایل یا ۱.۶ میلیون کیلومتر را طی کنند. در واقع برخی از آن‌ها از این میزان کارکرد بسیار فراتر می‌روند و برخی نیز کارکردهایی استثنایی بر جای می‌گذارند. در این نوشتار می‌خواهیم خودروهایی را معرفی کنیم که با پیشرانه فابریک خود توانسته‌اند به چنین ارقامی برسند.

بی ام و ۳۲۵i (سال ۱۹۹۰)

این خودرو توسط موبیل اویل در سال ۱۹۹۰ خریداری شد و احتمالاً راحت‌ترین خودرو با کارکرد ۱.۶ میلیون کیلومتری در تاریخ است. پس از طی حدود ۱۶۰۰ کیلومتر در بزرگراه‌ها، بی ام و ۳۲۵i چهار سال را در مرکز تحقیق موبیل در نیوجرسی طی کرده و هر ۱۰ هزار کیلومتر برای تعویض روغن و سرویس‌های روتین توقف کرده است. پیشرانه ۶ سیلندر M20B25 بی ام و تا اواخر تست در وضعیتی فوق‌العاده قرار داشته هرچند باید گفت چالش‌های کمتری را نسبت به دیگر خودروهای لیست تجربه کرده است.


هیوندای النترا (سال ۲۰۱۳)

تقریباً باورکردنی نبود که فراه هینز مالک هیوندای النترا بتواند تنها در عرض ۵ سال به چنین کارکردی با خودروی خود برسد. البته هیوندای پس از شک و شبهه‌های اولیه تائید کرد که چنین اتفاقی رخ داده است. مالک خودرو در هر سال تقریباً ۳۲۲ هزار کیلومتر با النترا رانندگی کرده است. او امیدوار بود به کارکرد ۲ میلیون کیلومتری هم با این النترا برسد اما زمانی که از او خواسته شد بسته‌ای را به یک مغازه تحویل دهد رکوردش متوقف شد. به او گفته شد بسته در واقع به خودش تعلق دارد و درون آن‌هم کلیدهای یک دستگاه النترا ۲۰۱۹ صفرکیلومتر قرار داشت که هیوندای به خاطر رسیدن به چنین دستاوردی اهدا کرده بود؛ اما هینز چگونه توانست به چنین کارکردی برسد. خودش می‌گوید فاکتور اصلی در این میان انجام سرویس‌های منظم خودرو و کیفیت بالای آن بود.

ولوو ۲۴۰DL (سال ۱۹۸۷)

سلدن کوپر اولین ولووی خود یعنی ۱۶۴E مدل ۱۹۶۷ را حدود ۴۰۰ هزار کیلومتر راند و در نوامبر ۱۹۸۶ یک دستگاه ۲۴۰DL با پیشرانه مشهور سری B21 ولوو را خریداری کرد و در سپتامبر ۲۰۱۲ توانست به کارکرد ۱.۶ میلیون کیلومتر برسد. بسیاری از قطعات مصرفی خودرو تا آن زمان تعویض شدند و بدنه نیز دوباره رنگ‌آمیزی شد اما نمایندگی ولوو در پنسیلوانیا می‌گوید پیشرانه خیلی کم دست‌خورده است. او در سال ۲۰۱۵ خودروی خود را به این نمایندگی اهدا کرد.

شورولت سیلورادو (سال ۱۹۹۱)

فرانک اورسنیک به عنوان توزیع‌کننده غذا در ویسکانسین خودروی سیلورادو را با سن ۵ سال خریداری کرد. کارکرد وانت یاد شده در آن زمان حدود ۶۵ هزار کیلومتر بود. نیروبخش سیلورادو پیشرانه مشهور بلوک کوچک شورولت بود و اورسنیک در سال ۲۰۰۸ توانست به مرز کارکرد ۱.۶ میلیون کیلومتر برسد. او علاقه زیادی به تعویض سریع خودروی خود نداشت و بنابراین با دقت از وانت خود مراقبت کرد.

هوندا آکورد

آکوردی که توسط جو لوسیچرو خریداری شد بعدها با نام مستعار آبی واقعی خودنمایی کرد زیرا رنگ بدنه آن آبی بود. چهارمین نسل آکورد یاد شده از پیشرانه F22A با حجم ۲.۲ لیتر استفاده می‌کرد. زمانی که لوسیچرو خودرو را خریداری کرد ۶ سال از عمر آن می‌گذشت و کارکرد حدود ۱۲۰ هزار کیلومتری داشت. او در هر ماه حدود ۸ هزار کیلومتر را با خودروی خود رانندگی کرد و در سال ۲۰۱۱ به رکورد ۱.۶ میلیون کیلومتر رسید و یک دستگاه هوندا آکورد صفرکیلومتر با رنگ آبی را از یکی از نمایندگی‌های این خودروساز هدیه گرفت. او می‌گوید با تعویض به موقع روغن و اهمیت دادن به خودرو توانسته به چنین کارکردی برسد.

لکسوس LS400 (سال ۱۹۹۶)

در دسامبر ۲۰۱۴ مت فراه خبرنگار خودرویی آمریکایی آگهی فروش لکسوس LS با کارکرد ۱.۴ میلیون کیلومتر را دید، خودرویی که از پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری فابریک خود استفاده می‌کرد. او این خودرو را پس از سه بار دست‌به‌دست شدن خرید و به دنبال رسیدن به کارکرد ۱.۶ میلیون کیلومتر بود. خود فراه وقتی پشت فرمان بود در سال ۲۰۱۹ چنین کارکردی را ثبت کرد.

لینکلن تاون کار (سال ۱۹۸۳)

برخی افراد نه به خاطر شرایط کاری خود بلکه به خاطر علاقه به رانندگی چنین کارکردهای بالایی را با خودروهای خود ثبت می‌کنند. چت بلیسل اهل کانزاس آمریکا یکی از همین افراد بود که لینکلن تاون کار خودش را به‌صورت صفرکیلومتر خریداری کرد و با سفرهای طولانی در ۳۰ سال توانست کارکرد ۱.۶ میلیون کیلومتر را ثبت کند. پیشرانه ۸ سیلندر بلوک کوچک فورد ویندسور در تاون کار نصب شده است.

مرسدس بنز ۲۴۰D (سال ۱۹۸۱)

مدیر شرکت تلفن جورجیا این مرسدس دیزلی را به عنوان خودرویی با عمر ۲ سال و کارکرد حدود ۶۵ هزار کیلومتر خریداری کرد و در اکتبر ۲۰۰۷ به کارکرد ۱.۶ میلیون کیلومتر رسید. او می‌گوید تعویض روغن در هر ۵ هزار کیلومتر جزو رازهای نگهداری خودرو و رسیدن به چنین کارکردی بوده است. او در سال ۲۰۱۲ و اندکی پس از تعویض کلاچ و استارتر موتور کارکرد پیشرانه را ۱۶۰ هزار کیلومتر دیگر بیشتر کرد.

ساب ۹۰۰ (سال ۱۹۸۹)

یکی از مدیران فروش اهل ویسکانسین آمریکا با نام پیتر گیلبرت با خودروی ساب ۹۰۰ به چنین کارکردی رسید، موردی که بسیار غیرعادی جلوه می‌کرد. گیلبرت احتمالاً رانندگی اسپرتی نداشته و پس از رسیدن به کارکرد ۱.۶ میلیون کیلومتر در سال ۲۰۰۶ خودروی خود را به یک موزه خودرویی اهدا کرد. ساب سپس در سال ۲۰۰۷ یک دستگاه ۹-۵ آیرو را به او اهدا کرد.

پورشه ۳۵۶C (سال ۱۹۶۴)

پدر گای نیومارک این خودرو را تقریباً به‌صورت صفرکیلومتر خریداری کرد و سپس خودرو به گای رسید. او از پورشه یاد شده به عنوان خودروی روزمره خود استفاده کرد در سال ۲۰۱۶ رکورد موردبحث را ثبت کرد. البته پیشرانه ۴ سیلندر هوا خنک این خودرو که شبیه نمونه به کار رفته در فولکس‌واگن بیتل است سه بار بازسازی شد.

تویوتا توندرا (سال ۲۰۰۷)

ویکتور شیپارد به عنوان توزیع‌کننده محصولات مختلف این توندرا را به‌صورت صفرکیلومتر در سال ۲۰۰۷ خریداری کرد و در سال ۲۰۱۶ رکورد کارکرد ۱.۶ میلیون کیلومتر را بر جای گذاشت. کمپانی پس از دریافت این توندرا یک دستگاه توندرای صفرکیلومتر را به شیپارد اهدا نمود.

دوج رم ۲۵۰۰ (سال ۲۰۰۷)

دونالد جنسن مالک این رم با پیشرانه ۵.۹ لیتری دیزلی کامینز است که در سال ۲۰۱۳ به رکورد ۱.۶ میلیون کیلومتر کارکرد و رکورد ۲.۷ میلیون کیلومتر کارکرد در سال ۲۰۱۹ رسید. اگرچه شک و تردیدهایی درباره کارکردهای یاد شده وجود دارد اما فکر می‌کنیم واقعی باشد. هرچند مشکل این است که دوج مجبور بوده دو بار کیلومتر شمار خودرو را تعویض کند؛ به‌عبارت‌دیگر، غیرقابل‌اعتمادترین بخش این وانت قطعه‌ای بوده که میزان مطمئن بودن خودرو را نشان می‌دهد!


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط