پنج‌شنبه 29 شهریور 1403 - 05:20

کد خبر 215772

چهارشنبه 05 مهر 1402 - 15:00:00


دفاع مقدس به زبانِ قلم


ایرنا/ کتاب‌ها بهترین راه برای شناختن موضوعاتی هستند که چیزی از آن نمی دانیم، به ویژه اگر موضوع انسان هایی باشند که فراتر از زمانه خویش زیسته و اندیشه ای ژرف داشتند. شهدای هشت سال دفاع مقدس، در میان ناشناخته هایی جای دارند که همگان گمان می‌بردند آنان را می شناسند اما پس شهادت این دلارمردان، زوایایی از شخصیت این ایثارگران مشخص شد که تا آن روز، ناگفته و ناخوانده باقی مانده بود.
استقبال از کتاب‌هایی که درباره این شهدای بزرگوار نوشته شده است، نشانه ای مهم بر لزوم شناخت بیشتر این شخصیت ها است، کتاب هایی که به باور صاحبنظران در سال های اخیر پرمخاطب و چندین مرتبه تجدید چاپ داشتند. نگاهی به این کتاب ها در هفته دفاع مقدس، فرصتی برای شناخت شهدا و ایثارگران خواهد بود.
در این پیوند، مدیر کل کتابخانه های عمومی مازندران با اشاره به نقش، کارکرد و اثرگذاری ادبیات پایداری در ثبت وقایع دوران دفاع مقدس گفت که در حال حاضر کتاب های دفاع مقدس جز پر مخاطب ترین کتاب ها در میان اعضای کتابخانه های عمومی این استان است.
سکینه خاتون مهدیانپور روز چهارشنبه همزمان با هفته دفاع مقدس در آیین رونمایی از کتاب «دایی» در قائمشهر افزود : نوجوانان و جوانان استان علاقمند به مطالعه کتاب های روایت گری ایثارگران و مادران شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم هستند.
وی ادامه داد : به طور مثال کتاب «تنها گریه کن» که روایتگری مادر «شهید معماران» جز کتاب هایی است که اعضای کتابخانه ها تمایل زیادی برای مطالعه آن دارند.

مازندران ۱۱۸ باب کتابخانه عمومی دارد که بیشتر از یکصد هزار نفر عضو این کتابخانه ها هستند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران اظهارداشت : همچنین پرفروش ترین کتاب پارسال مربوط به کتاب حوزه ادبیات پایداری کتاب وصیت نامه سردار دل‌ها با عنوان «میثاق نامه حاج قاسم» است.
وی بر ضرورت حفظ و ثبت اسناد مربوط به دفاع مقدس تاکید کرد و گفت : قالب مضمون های نظم و نثر تولید می شود، باید ارزیابی و شناسنامه دار شود.
مهدیانپور افزود : شاخص هایی که برای ادبیات پایداری تعیین شده ترسیم کننده چهره رزمندگان، دعوت به مبارزه، و توصیف و شناخت شهدا و امید به آینده در رزمندگان است.

وی ادامه داد : نگارش و ثبت رشادت ایثارگران دفاع مقدس به نوعی ادای دین به آنان است که باید انجام شود.
حسن شیردل نویسنده کتاب «دایی» نیز در این مراسم گفت : کتاب دایی اولین کتاب لشکر ۲۵ است که در موزه دفاع مقدس به چاپ رسیده است.
وی اعلام کرد : ۲ سال و نیم زمان برد تا این کتاب به رشته تحریر برسد.
شیرده ادامه داد: در این کتاب ماجرای حضور خواهرزاده و دایی خودم در دوران دفاع مقدس را روایت کردم.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط