پنج‌شنبه 29 شهریور 1403 - 05:18

کد خبر 215812

چهارشنبه 05 مهر 1402 - 15:20:00


ضرب المثل‌ها اندرزهای شیرین نیاکان


ایبنا/ دبیر محفل ادبی آفتاب بندرعباس، از برگزاری محفل ادبی آفتاب با محوریت «عسل مثل یه قصه» خبر داد و افزود: سه‌شنبه این هفته این کتاب را خواندیم و درباره آن صحبت کردیم.
امیرحسین والا در مورد انگیزه انتخاب این اثر گفت: هفته پیش یکی از کودکان محفل ادبی به نام سهیل در قبال هر حکایت از عبید زاکانی یک ضرب المثل که مفهوم آن حکایت را تداعی می‌کرد می‌خواند بنابراین همین علاقه‌مندی، انگیزه‌ای شد تا علاقه و استقبال کودکان را به عنوان اولویت مورد توجه قرار دهیم و برای خوانش و آشنایی با ضرب المثل های ایرانی کتاب «عسل مثل یه قصه» را انتخاب کنیم.
وی ادامه داد: همان طور که عکس پشت این کتاب آمده است: «همه‌ «ضرب‌المثل‌»ها شیرین‌اند. مثل قند! و گاهی از قند و نبات و شکر که هیچ، از عسل هم شیرین‌ترند. شاید به خاطر همین شیرینی و دل‌نشینی‌شان است که سال‌هاست به کار می‌روند و عمر بلندی دارند. عمر صد ساله و دویست ساله نه، بلکه عمر هزار ساله دارند.»
او اضافه کرد: کتاب «عسل مثل یه قصه» شامل ۴۴ مثل عسلی، شیرین و دلچسب از بین هزاران ضرب المثل سرزمین‌مان ایران است که نکات دقیق و عمیق و کلیدهای طلایی موفقیت را در خود آشکار و پنهان دارند و به قلم و کوشش سید محمد مهاجرانی، تصویرگری مهدی صادقی و به همت انتشارات جمال، چاپ و منتشر شده است.
والا گفت: ضرب المثل ها، اندرزهای شیرین نیاکان ما هستند. ما با استفاده از ضرب المثل می‌توانیم زندگی بهتری برای خود و دیگران رقم بزنیم و بدون اینکه حرف زیادی بزنیم، خواسته و اهدافمان را بیان کنیم. پیشینیان ما نیز با خلق ضرب المثل؛ ظرافت، لطافت و دلپذیری بیشتری به سخن گفتن خود می‌دادند و ما باید از دانش و نوآوری آن‌ها در زبان و گفتار استفاده کنیم.
محفل ادبی آفتاب با موضوع «عسل مثل یه قصه» در سالن مطالعات کودکان و نوجوانان کتابخانه سید احمد خمینی بندرعباس برگزار شد.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط