شنبه 31 شهریور 1403 - 17:58

کد خبر 231486

سه‌شنبه 18 مهر 1402 - 21:45:00


«درخت ها ایستاده سفر می کنند» اثر «اردشیر رستمی»؛ دل‌نوشته‌هایی سرشار از عشق


روزیاتو/ «درخت ها ایستاده سفر می کنند نوشته اردشیر رستمی»، مجموعه‌ای از دل‌نوشته‌های سرشار از محبت و تغزل است که به پاسداشت زندگی، طبیعت، آدمی و دیگر موجودات می‌پردازد. «رستمی» در «درخت ها ایستاده سفر می کنند» از عطوفت و محبت به آدمی، طبیعت و همه موجودات سخن می‌گوید و جهانی شاعرانه را به جلوی چشم‌ها می‌آورد. او با نگاهی هنرمندانه و ریزبین، به جهان و پدیده‌هایش نگریسته و تجربه‌ها، دیده‌ها و آموخته‌های خود را در قالب دل‌نوشته با مخاطبان در میان گذاشته.
کتاب «درخت ها ایستاده سفر می کنند» روایت تنهایی انسان است. «اردشیر رستمی» در این کتاب تنهایی آدمی را به تماشا می‌گذارد و احساس آن را با کلمات نقاشی می‌کند. اگرچه شاید این دل‌نوشته‌ها اندوه‌بار به نظر بیایند، اما نه اندوهی سیاه؛ بلکه اندوهی است لطیف و ملایم، از جنس نگاه و تخیل شاعرانه نویسنده.
دل‌نوشته‌های «اردشیر رستمی» در کتاب «درخت ها ایستاده سفر می کنند»، برای آن دسته از افرادی است که با مهر و عطوفت به جهان می‌نگرند و از خشونت بیزارند. جهانی پر از رنگ و پر از نوای موسیقی.

روایت مردی گلدان به دست در «درخت ها ایستاده سفر می کنند»
همان‌طور که در جلد کتاب «درخت ها ایستاده سفر می‌کنند» می‌بینید، تصویر مردی است که در درون خود، یک گلدان به همراه دارد. گلدانی که میزبان گل سرخی است که سر خم کرده و به زمین خیره شده. مرد گلدانی به آسمانی که رنگ خاک به خود گرفته است، تماشا می‌کند. آسمان خاکی‌ای که در خود، فقط یک ابر سفیدرنگ جای‌داده. شاید این همان مفهومی است که «رستمی» در این کتاب به آن پرداخته است.
در جلد روی کتاب، انگار که آدمی با طبیعت یکی شده و به زبانی دیگر، طبیعت در وجودش زیست می‌کند. حال و هوایی که با دل‌نوشته‌های «اردشیر رستمی» مطابقت دارند. از آنجایی که «رستمی» کاریکاتوریست و تصویرسازی ماهر است، شاید روی جلد کتاب «درخت ها ایستاده سفر می‌کنند» خود را به تصویر در آورده. مردی که در وجودش گل سرخی رشد می‌کند، آدمی که در پس‌زمینه خاکی دلگیر، به یک‌تکه ابر سفید خیره شده است. مردی از خود طبیعت که جهان را زیبا می‌بیند.
تصویر روی جلد کتاب، از همسانی بالایی با متن آن برخوردار است. به شکلی که به‌وضوح می‌توان آن را میان کلمات «رستمی» پیدا کرد. نویسنده در بخشی از کتاب «درخت‌ها ایستاده سفر می کنند» نوشته:
«سرنوشت گلدان‌ها در دست آدم‌هاست.
گلدان‌ها حق انتخاب ندارند، گلدان‌ها جز صاحبانشان کسی را ندارند.
خصوصی‌ترین حرف‌هایت را به گلدانت بگو.
کوچک‌ترین گلدان‌ها هم رازداران بزرگی هستند.»
«اردشیر رستمی» در کتاب «درخت‌ها ایستاده سفر می‌کنند»، مخاطبانش را به تماشا، درک و پاسداشت زیبایی‌های زندگی فرامی‌خواند. او چکیده‌ای از تجربیات خود را در قالب نوشته‌هایی شاعرانه با خواننده در میان می‌گذارد. تجربه‌هایی که یک نگاه مملو از عشق، پاکی و محبت به جهان را تداعی می‌کنند.
درباره «اردشیر رستمی» نویسنده کتاب «درخت‌ها ایستاده سفر می‌کنند»
«اردشیر رستمی» متولد ۱۳۴۹، کاریکاتوریست، تصویرساز، طراح، مجسمه‌ساز، معمار، طراح لباس، شاعر و بازیگر ایرانی است. کاریکاتورها، طرح‌ها و تصویرسازی‌های زیادی از «اردشیر رستمی» در نشریات و کتاب‌های مختلف و همین‌طور به‌عنوان طرح جلد بسیاری از کتاب‌ها منتشر شده است. «رستمی» در چند فیلم و سریال نیز به‌عنوان بازیگر حضور داشته است. شهرت او در بازیگری، با بازی در سریال «شهریار» در نقش جوانی‌های استاد شهریار، رقم خورد. از دیگر فیلم‌ها و سریال‌هایی که اردشیر رستمی در آن‌ها ایفای نقش کرده است می‌توان به «نارنجی‌پوش» و «صبح آخرین روز» اشاره کرد.
به‌جز کتاب «درخت‌ها ایستاده سفر می‌کنند»، نوشته‌های دیگری از «اردشیر رستمی» نیز به‌صورت کتاب منتشر شده که از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب‌های «تلنگر» و «شهروند خط صفر» اشاره کرد.

کتاب «درخت ها ایستاده سفر می‌کنند» برای چه کسانی مناسب است؟
همان‌طور که گفته شد، «اردشیر رستمی» در این کتاب، با دیدگاهی عاشقانه و زیبایی‌شناسانه به جهان نگاه کرده و با قلمی موجز و شاعرانه، آن را به روی کاغذ آورده است. به جز «رستمی» افراد زیادی هستند که از جهانی پر از زشتی و سیاهی خسته شده‌اند، و دنبال مجالی می‌گردند تا دنیای زیباتری را ملاحظه کنند. کتاب «درخت‌ها ایستاده سفر می‌کنند» می‌تواند گزینه مناسبی برای این‌چنین مخاطبانی باشد. «اردشیر رستمی» در این کتاب فرصتی را فراهم کرده تا مخاطبان، نگاهی زیبا‌تر، اما همچنان واقع‌بینانه‌ای به جهان داشته باشند.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که می‌خواهید برای حتی برای چند لحظه از این جهان و سیاهی‌هایش، به دنیایی زیبا و پرنور سفر کنید، کتاب «درخت ها ایستاده سفر می‌کنند» را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط