شنبه 28 مهر 1403 - 18:00

کد خبر 247333

دوشنبه 01 آبان 1402 - 19:15:00


تنبل‌تر شدن انسان‌ها با فراگیر شدن ربات‌ها؟


خراسان/ نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که انسان‌ها از روبات ‌ها بیشتر به‌عنوان یک همکار یاد می‌کنند تا یک ابزار. جهان در حال پیشرفت در زمینه روباتیک و هوش‌مصنوعی است و همین موضوع باعث شده تا همکاری انسان‌ها و روبات ‌ها برای آینده‌ای شاید نزدیک قابل تصور باشد. بااین‌حال، تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که وقتی در کنار یک روبات کار می‌کنیم، کمی تنبل‌تر می‌شویم.
  نقص‌های بیشتر انسان در زمان همکاری با روبات 
برای انجام این تحقیق، محققان از شرکت‌کنندگان خواستند تا تصاویر بردهای مدار را برای عیب‌یابی بررسی و سپس کار آن‌ها را به‌طور دقیق ردیابی کنند. به یک گروه گفته شد که بردها قبلاً توسط روبات  بررسی شده‌اند و گروه دیگر تصور می‌کردند که به‌تنهایی باید این کار را انجام دهند. نتیجه نهایی نشان می‌دهد گروهی که با روبات  کار کرده‌اند، نقص‌های بیشتری را از دست داده‌اند و تعداد خطاهای آن‌ها هم بیشتر بوده است، درحالی‌که هر دو گروه زمان یکسانی را مشغول بررسی بردها بوده‌اند. به گفته «کاتلین ریچاردسون»، استاد اخلاق، فرهنگ و هوش مصنوعی «دانشگاه دی‌مونتفورت»، این نتایج نشان می‌دهد که انسان‌ها روبات ‌ها را به‌عنوان همکار خود درنظر می‌گیرند  نه یک ابزار.
 رایج‌ترین نگرانی‌ها درباره همکاری با روبات ‌ها
«دیتلیند هلن سیمک»، یکی از نویسندگان مطالعه از دانشگاه فنی برلین، درباره این تحقیق می‌گوید: «کارکردن با یکدیگر می‌تواند به افراد انگیزه دهد تا عملکرد خوبی داشته باشند، اما همچنین می‌تواند منجر به ازدست‌دادن انگیزه شود؛ زیرا مشارکت فردی در آن چندان قابل مشاهده نیست». محققان باور دارند که این نوع تنبلی در کار گروهی می‌تواند خطرناک باشد. هرچند این مطالعه در یک محیط آزمایشی انجام شده است، اما نتایج آن می‌تواند در دنیای واقعی قابل‌توجه باشد. صنایعی مانند تولید که در آن‌ها توجه به وظایف بسیار مهم است، ممکن است به‌دلیل کاهش انگیزه و افزایش بی‌دقتی در امر همکاری میان انسان و روبات ، تأثیر منفی بپذیرد. نتایج این تحقیق در مجله Frontiers in Robotics and AI  منتشر شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط