یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 09:50

کد خبر 24838

یک‌شنبه 27 فروردین 1402 - 09:31:00


تاثیر قیمت‌های جدید سایپا و ایران خودرو بر بازار


بازار/پیش از آغاز سال جدید، قیمت خودروها در بازار به واسطه نوسانات ارزی افزایش شدیدی را تجربه کرده بود، در چنین شرایطی خودروسازان برای عقب نماندن از قافله این منحنی صعودی، دست به کار شدند و در چند روز گذشته از قیمت‌های جدیدشان رونمایی کردند! اما آیا اعلام این لیست جدید بر بازار خودرو هم تاثیر گذاشته است؟

به گزارش «همراه مکانیک» بعد از رشد قیمت دلار، همواره زمزمه‌های افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها به گوش می‌رسید. تا جایی که در اسفند ماه ثبت نام صدها هزار دستگاه خودرو، بدون اعلام قیمت قطعی محصولات انجام شد. از آن روز نگاه‌ها به جدول قیمتی محصولات این دو خودروساز خیره شده بود، تا اینکه در چند روز گذشته لیست جدید قیمت‌ها اعلام شد.

بر اساس این لیست، قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو به صورت میانگین ۲۹/۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. با این وجود در جدول منتشرشده، ۱۷ مدل از خودروها مجوز رشد بالاتر از ۴۰ درصد را اخذ کرده‌اند. در این میان ۴ مدل دیگر نیز مجوز افزایش ۲۹ تا ۴۰ درصدی را دریافت کرده‌اند و تنها ۶ مدل از محصولات وجود دارند که کمتر از ۲۹ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

بر همین اساس می‌شود گفت که بیشترین افزایش قیمت ۴۲ درصد و کمترین آن به ۱۰ درصد محدود می‌شود. اما واکنش بازار به اعلام قیمت رسمی کارخانه چیست؟

در روزهای ابتدایی سال جدید، کمی آشفتگی در بازار خودرو مشاهده می‌شد. اما با اعلام قیمت جدید خودروسازان تکلیف بازار بالاخره مشخص شد و منحنی افزایش قیمت به‌خصوص در روزهای گذشته رو به کاهش گذاشت و از شدت آن کاسته شد. 

در واقع بعد از اعلام قیمت کارخانه‌ای خودروها در ابتدای هفته گذشته و مشخص شدن قیمت نهایی این محصولات، رفته رفته تاثیر روانی این اعلام قیمت بر بازار خودرو کمرنگ شد و طی روزهای بعد بازار نوسان قیمتی شدیدی را تجربه نکرد.

به شکلی که در سبد محصولات ایران خودرو، قیمت بازار سورن پلاس تیپ ۱ که در آغاز هفته رقم ۶۵۸ میلیون تومانی را نشان می‌داد، در پایان هفته در رنج ۶۹۷ میلیون تومان آرام گرفت.

دنا پلاس توربو اتوماتیک در آخرین روز معاملات خودرو در هفته گذشته، رقم ۱ میلیارد و ۸۰ میلیون‌تومان را ثبت کرد، این در حالی است که این خودرو در ابتدای هفته برچسب ۹۹۱ میلیون تومانی داشت.

قیمت محصول پرطرفدار ایران خودرو، پژو پارس TU5 سفارشی ELX نیز در همین مدت زمانی از ۷۸۵ به ۸۵۳ میلیون تومان رسیده است. سرباز کهنه‌کار دیگر این خودروساز، یعنی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم بعد از اعلام رسمی قیمت کارخانه، از ۶۱۰ به ۶۸۷ میلیون تومان رسیده است.

در این میان پژو ۲۰۷ دنده‌ای سقف شیشه‌ای که در ابتدای هفته گذشته، در رنج ۸۰۵ میلیون تومان جا خوش کرده بود، در انتهای هفته برچسب ۸۷۸ میلیون تومانی داشت.

و اما این شرایط کماکان در زمین بازی حریف هم به چشم می‌خورد، به شکلی که قیمت تیبا ۲ تولیدی سایپا که در ابتدای هفته رقم ۴۰۰ میلیون تومان را نشان می‌داد، در رزوهای پایانی هفته به ۴۳۲ میلیون تومان رسید. در همین مدت قیمت سوگولی سایپا، یعنی شاهین دنده‌ای از ۶۹۶ میلیون تومان به ۷۴۴ میلیون تومان صعود کرد.

در این میان خودروی تجاری سبک سایپا، پراید ۱۵۱ نیز سنت‌شکنی کرده و از ۳۱۰ میلیون تومانی به کانال ۳۳۵ میلیون تومانی پرتاب شده. در بحث قیمت خودرو کوییک ساده سایپا باید بگوییم که این خودرو با تجربه ۳۵ میلیون تومان افزایش قیمت، به ۴۳۱ میلیون تومان رسیده است.

در ادامه به لیست جدید قیمت کارخانه ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۲ توجه کنید. این جداول قیمت نهایی را نشان می‌دهند و به آنها ۱۳% هزینه عوارض و مالیات + ۴٫۲۵۰ میلیون تومان بیمه شخص ثالث + حدودا ۶۰۰ هزارتومان خدمات شماره گذاری و پلاک اضافه شده است.

برای دیدن قیمت محصولات ایران خودرو می‎توانید روی لینک

() کلیک کرده و قیمت روز تمام خودروها در تمام مدل‌ها را مشاهده فرمایید.

از حدود ۲ ماه گذشته، قیمت خودرو در بازار آزاد، متاثر از نوسانات ارزی و...، افزایش قیمت شدیدی را تجربه کرده بود، به گونه‌ای که بیشتر محصولات در همین بازه زمانی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.

در ادامه اما با اعلام قیمت قطعی جدید کارخانه، با وجود بالاتر رفتن ارزش خودروها در بازار، اما از شیب این منحنی تا حدودی کاسته شده که می‌توان آن را متاثر از کاهش نوسانات ارزی دانست.

هر چند که کارشناسان می‌گویند از اختلاف قیمت کارخانه و بازار، با ادامه روند ثبت‌ نامی‌های بدون قرعه‌کشی و افزایش تیراژ خودروسازان به زودی کاسته می‌شود. اما بدون شک، این امر فقط با کاهش تورم و نرخ ارز امکان‌پذیر است. 

در پایان نیز برای دیدن قیمت محصولات سایپا می‎توانید روی لینک

() کلیک کرده و قیمت روز تمام خودروها در تمام مدل‌ها را مشاهده فرمایید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط