یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 22:52

کد خبر 25633

یک‌شنبه 27 فروردین 1402 - 19:30:00


همشهری نوشت: قانون حجاب بر مدار اجرا


همشهری/متن پیش رو در همشهری منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

اعلام روزهای اخیر فرمانده کل انتظامی کشور مبنی بر اجرای قانون عفاف و حجاب از 26فروردین‌ماه (دیروز)، علاوه‌بر اینکه با استقبال قشرهای مختلف جامعه و اعلام حمایت آنان از پلیس دراین مسیر همراه شد، زمینه‌ساز تحرک تازه‌ای در دستگاه‌های مختلف به‌منظور اجرای هرچه مناسب‌تر این قانون شده‌است.به‌گزارش همشهری، پروژه‌سازی دشمنان و جریان‌های معاند در ماه‌های اخیر برای قبح‌زدایی از هنجارهای اخلاقی جامعه اسلامی ایران، آن‌هم با هدف قرار دادن حوزه عفاف و حجاب، سبب شده‌است موضوع مدیریت مناسب ناهنجاری‌های اجتماعی، به‌ویژه در حوزه رعایت پوشش و حجاب، به یکی از مطالبات این روزهای جامعه از مسئولان و دستگاه‌های متولی تبدیل شود؛ موضوعی که بارها مورد تأکید مقام‌های عالی نظام نیز قرار گرفته‌است.
درچنین شرایطی همزمان با اعلام پلیس برای اجرای قانون عفاف و حجاب، دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز، دراین راستا اقدام‌های مختلفی را در دستورکار قرار داده‌اند و در روزهای اخیر شاهد نمودهای مختلفی از آن در سطح جامعه بوده‌ایم که بازتاب‌های گسترده‌ای نیز در رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی داشته و نوید‌دهنده یک همگرایی ملی باهدف گسترش هنجارهای عفاف و حجاب در سطح جامعه است.

اجرای قانون زیر ذره‌بین شورای‌عالی انقلاب فرهنگی
شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، ازجمله محوری‌ترین دستگاه‌هایی به‌حساب می‌آید که در حوزه عفاف و حجاب، مسئولیت‌های سنگینی بر دوش دارد. در واقع راهبردی و سیاستگذاری دراین حوزه، از محوری‌ترین وظایف این شورا به‌شمار می‌رود. اگرچه در سال‌های گذشته شاهد کم‌کاری‌هایی در اجرای مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بوده‌ایم، اما در شرایط کنونی به‌نظر می‌رسد عزمی ملی، با محوریت اجرای مصوبات این شورا، به‌منظور اجرای قانون عفاف و حجاب شکل‌گرفته‌است. دراین میان یکی از مهم‌ترین اقدام‌های شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در حوزه عفاف و حجاب بوده‌است. در نشست اخیر این شورا، وزرای ارشاد، علوم، رئیس سازمان صداوسیما و رئیس دانشگاه آزاد، گزارشی از اقدام‌های خود ارائه کرده‌اند؛ روندی که در نشست‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. ازسوی دیگر اعضای این شورا در نشستی فوق‌العاده‌، تصویب و ابلاغ سیاست‌های راهبردی در این زمینه و مشخص کردن تکلیف دستگاه‌های مختلف، وظیفه راهبری، نظارت و سنجش اثربخشی این سیاست‌ها و نیز کیفیت اجرای آنها از سوی دستگاه‌های مسئول را مورد بررسی قرار خواهند داد. علاوه‌بر تصویب و ابلاغ سیاست‌های کلان در حوزه عفاف و حجاب، ابلاغ بسته‌های فرهنگی در حوزه حجاب به دستگاه‌های مختلف و طراحی و تدوین راهبردهای اجرایی به‌منظور اجرای قانون حجاب، از دیگر اقدام‌های این شورا در حوزه عفاف و حجاب بوده‌است.

راهبردهای آموزش‌وپرورش در حوزه حجاب
وزارت آموزش و پرورش از محوری‌ترین دستگاه‌های اجرایی در حوزه نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب به‌شمار می‌رود. برهمین اساس هم بود که این وزارتخانه در روزهای اخیر با صدور بیانیه‌ای، سیاست‌ها، راهبردها و اقدام‌های مدنظر خود را دراین عرصه تشریح کرد.
 دراین بیانیه تصریح شده آموزش و پرورش براساس قوانین، از ارائه خدمات آموزشی به معدود دانش‌آموزانی که قوانین و مقررات پوششی در مدارس را رعایت نکنند، معذور خواهد بود. «ایجاد گفتمان مثبت و سازنده درمیان دانش‌آموزان»، «پاسخگویی به سؤالات دانش‌آموزان و برگزاری گفتمان‌های دینی»، «استفاده مناسب از ظرفیت کتب درسی در حوزه عفاف و حجاب»، «رعایت پوشش مناسب اسلامی توسط همه همکاران»، «اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری و علمی جذاب و مستمر»، «اهتمام به معرفی الگوهای برتر دانش‌آموزی» و «آموزش احکام شرعی عفاف و حجاب» از مهم‌ترین راهبردهای ترسیمی ازسوی وزارت آموزش و پرورش باهدف نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب درمیان جامعه هدف بوده‌است. تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌های عفاف و حجاب در اداره‌های آموزش و پرورش استان‌ها، از دیگر اقدام‌های انجام شده دراین زمینه بوده‌است.

اجرای هوشمند طرح عفاف و حجاب توسط پلیس
همانگونه که احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور، در روزهای اخیر اعلام کرده بود، اجرای طرح عفاف و حجاب، از دیروز(شنبه) در دستورکار پلیس قرار گرفته‌است. براین اساس اجرای طرح برخورد با کشف حجاب در کشور، آن‌هم به‌صورت هوشمند آغاز شده‌است. گفته می‌شود در نخستین روز اجرای طرح عفاف و حجاب، پلیس با تمرکز ویژه بر واحدهای صنفی و خودروها، با کشف حجاب برخورد قانونی کرده‌است. براساس آنچه مقام‌های پلیس اعلام کرده‌اند، در ابتدا پلیس با پیامک به افرادی که کشف حجاب کرده‌اند، تذکر و اخطار می‌دهد و حتی با وجود مستندات، برای بار اول درصورتی‌که فرد اعلام کند اشتباهی برایش پیامک آمده‌است، این موضوع را می‌پذیرد، اما درصورت تکرار و برای بار دوم، دیگر چشم‌پوشی نخواهد شد. مقام‌های مسئول در پلیس اعلام کرده‌اند آمارهای مربوط به اقدام‌های انجام شده دراین زمینه، به‌زودی در اختیار افکارعمومی قرار خواهد گرفت.

دانشجویان بدحجاب خدمات نمی‌گیرند
براساس مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دیگر دستگاه‌هایی است که در حوزه عفاف و حجاب وظایف تخصصی قابل‌توجهی برعهده دارد. با توجه به اینکه دانشگاه‌ها از مهم‌ترین عرصه‌های فرهنگسازی در عرصه حجاب به‌شمار می‌رود، این وزارتخانه با ایجاد کارگروه‌های تخصصی، گام‌های قابل توجهی دراین حوزه برداشته‌است. گذشته از اقدام‌های تخصصی انجام شده دراین عرصه، این وزارتخانه در روزهای اخیر با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی زیرنظر وزارت علوم، به دانشجویانی که قوانین و مقررات دانشگاه‌ها درباره پوشش و حجاب را رعایت نمی‌کنند، خدمات آموزشی، رفاهی و... ارائه نمی‌دهند.

مردمی‌سازی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
سازمان تبلیغات‌اسلامی وظایف حساسی در عرصه ترویج و فرهنگسازی موضوع عفاف و حجاب برعهده دارد. براین اساس این سازمان تلاش دارد با تقویت نظام ترویج دینی و تدوین سازوکارهای کارآمدتر باهدف نشر آموزه‌های فرهنگی و دینی در حوزه عفاف و حجاب، گام‌های مؤثری دراین بخش بردارد. برهمین اساس هم بود که در روزهای اخیر این سازمان با اعلام فراخوانی، از گروه‌های مردمی برای ارائه طرح‌های اجرایی در حوزه پوشش، عفاف و حجاب دعوت کرد. برگزاری گفتمان‌هایی به‌منظور تبیین صحیح زندگی عفیفانه، مشارکت در رفع شبهات مطرح درحوزه عفاف و حجاب، انجام اقدام‌های لازم باهدف گفتمان‌سازی «زیست عفیفانه» از دیگر راهبردهای مدنظر سازمان تبلیغات‌اسلامی در حوزه عفاف و حجاب بوده‌است.

تکاپوی شهرداری تهران برای ترویج حجاب
شهرداری‌تهران از دستگاه‌هایی به‌حساب می‌آید که در روزهای اخیر اقدام‌های گسترده‌ای را باهدف اجرای مصوبات ابلاغی ازسوی شورای‌عالی‌انقلاب فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب، انجام داده‌است. مدتی می‌شود شهرداری تهران انجام اقدام‌های فرهنگی - ترویجی قابل‌توجهی در عرصه عفاف و حجاب را در دستورکار قرار داده که تبلیغات محیطی حجاب در سطح شهر از نمودهای عینی آن به‌شمار می‌رود. اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی با حضور قشرهای مختلف مردم نیز از دیگر اقدام‌های انجام شده دراین بخش بوده‌ که «جشن فرشتگان» در محضر مقام معظم رهبری ازجمله مهم‌ترین آنهاست. استقرار آمران به‌معروف در ایستگاه‌های مترو و تذکر لسانی به افراد بی‌حجاب از دیگر اقدام‌های شهرداری تهران در اجرای قانون عفاف و حجاب بوده‌است. ایجاد بوستان‌های مادر و کودک، مراکز توان‌افزایی «کوثر» و راه‌اندازی مراکز حمایتی آسیب‌های اجتماعی ازجمله سایر اقدام‌های این نهاد به‌شمار می‌رود. علاوه بر اینها برگزاری جشنواره «گوهرشاد» در حوزه پوشش، باهدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، از دیگر اقدام‌های انجام شده بوده‌است.

حمایت قضایی از اجرای قانون عفاف و حجاب
قوه قضاییه از محوری‌ترین دستگاه‌ها در عرصه اجرای قانون عفاف و حجاب به‌حساب می‌آید. برهمین اساس هم بود که غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا، در روزهای اخیر و درجریان نشست شورای‌عالی این قوه، از اجرای قانون عفاف و حجاب ازسوی پلیس به‌صراحت، حمایت کرد. ازسوی دیگر پس‌از طرح شبهاتی در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه «توقیف خودرو به‌دلیل عدم‌رعایت حجاب هیچ مستند قانونی ندارد و جرم نیست و افرادی که اقدام به توقیف خودرو کنند، مرتکب جرم شده‌اند»، مسئولان این قوه تأکید کردند براساس تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، کشف حجاب در انظار و معابرعمومی، جرم‌انگاری شده‌است.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط