شنبه 29 دی 1403 - 00:03

کد خبر 259061

چهارشنبه 10 آبان 1402 - 14:02:00


بازگشت معلمان سوئدی به روش‌ تدریس با کتاب به‌جای تبلت


خراسان/ بسیاری از معلمان سوئدی با آغاز سال تحصیلی تازه از کودکان می‌خواهند تا با محدود کردن زمان استفاده از تبلت، تحقیق آنلاین و تمرین مهارت کار با صفحه کلید رایانه، کتاب‌های چاپی بیشتری را روخوانی کنند و با مداد و قلم روی دفترهای کاغذی مشق بنویسند. «لوتا ادهولم»، وزیر مدارس سوئد که ۱۱ ماه پیش به عنوان عضوی از دولت ائتلافی راستِ میانه روی کار آمد، یکی از بزرگ ترین منتقدان غلبه همه جانبه فناوری است. خانم وزیر یک ماه پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت قصد دارد، تصمیم آژانس ملی آموزش برای اجباری کردن استفاده از دستگاه‌های دیجیتال در پیش‌دبستانی‌ها را لغو کند. وزارت مدارس سوئد همچنین به آسوشیتدپرس گفته که قصد دارد، به استفاده از یادگیری دیجیتال برای کودکان زیر ۶ سال پایان دهد.
 کاهش توانایی خواندن کودکان امروزی
یک ارزیابی بین‌المللی از سطح توانایی خواندن دانش‌آموزان کلاس چهارم نشان می‌دهد که با وجود بالاتر بودن سطح کودکان سوئدی نسبت به میانگین اروپا ولی توانایی خواندن آن‌ها در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است. البته برخی کارشناسان آموزش، کاستی‌های یادگیری دوران همه‌گیری ویروس کرونا و تعداد فزاینده دانش‌آموزان مهاجری را که سوئدی زبان مادری آن‌ها نیست، از جمله دلایل این افت مطرح می‌کنند اما کم نیستند کارشناسانی که به این باور رسیده‌اند که استفاده بیش از حد از صفحه نمایش دیجیتالی موجب افت تحصیلی دانش‌آموزان شده است.
 ضرورت تمرکز بر تدریس با کتاب چاپی
در همین حال، نتایج یک بررسی دانشگاهی که توسط موسسه کارولینسکا انجام شده، تاکید دارد که «تمرکز نظام آموزشی باید دوباره بر کسب دانش از طریق کتاب‌های درسی چاپی و تخصص معلمان جلب شود». یونسکو هم ماه گذشته به کشورهای جهان توصیه کرد که فناوری در آموزش باید به گونه‌ای پیاده‌سازی شود که هرگز جایگزین آموزش حضوری و تحت مدیریت معلمان نشود. البته کارشناسانی هم هستند که به لزوم محدود‌سازی آموزش دیجیتال متقاعد نشده‌اند. با این حال، دولت سوئد تصمیم گرفته که سالانه ۵۰۰ میلیون کرون(2هزار میلیارد تومان) در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ برای افزایش چاپ کتاب‌های درسی هزینه کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط