شنبه 31 شهریور 1403 - 21:35

کد خبر 26508

دوشنبه 28 فروردین 1402 - 15:59:00


توقف ۳ ساله سنجش سرانه مطالعه در ایران


تسنیم/ دبیر شورای فرهنگ عمومی از توقف سه ساله طرح سنجش سرانه مطالعه به دلیل کمبود بودجه ابراز نگرانی کرد و از اجرای طرح جدید در این زمینه خبر داد.
سید‌مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به مصوبه پیشین این شورا در خصوص نهضت مطالعه مفید از عدم  اجرای سنجش و شاخص فرهنگی در 3 سال گذشته در شورای فرهنگ عمومی ابراز نگرانی کرد و گفت: به دلیل فقر منابع و نرسیدن بودجه طی سه سال گذشته،‌ ما سنجشی در حوزه مصرف کتاب و سرانه مطالعه نداشتیم، کلیت مباحث گذران وقت در مراکز آماری کشور ارزیابی شده است،‌ اما برای فهم سرانه مطالعه و سنجش علایق و نیاز سنجی نیازمند پژوهش‌های متمرکز هستیم.

وی با اشاره به طرح پیش روی شورای فرهنگ عمومی در این زمینه گفت:  قصد داریم از امسال به طور مشخص در جامعه آماری مخاطبان نمایشگاه کتاب با محوریت ستاد برگزاری و  وزارت ارشاد پژوهش دقیقی را در خصوص کتابخوانی و سرانه مطالعه انجام دهیم که قابل مقایسه باشد.

 وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته به دلیل نارسایی‌های بودجه در کشور متاسفانه پژوهش و سنجش دقیقی انجام نشده است،  دفتر طرح‌های ملی علی‌رغم سابقه و مسئولیت بزرگی که دارد، در سال 1400 و 1401  نتوانسته‌ به وظیفه خود در این مزینه عمل کند و ما در شورای فرهنگ عمومی نسبت به این موضوع نگران و منتقد هستیم،‌ امسال وعده‌هایی برای تامین بودجه از سوی مسئولان مختلف داده شده و قرار است مشکلاتی که در ساختار برنامه‌ریزی پژوهشی در کشور وجود دارد، برطرف شود. امیدواریم با مدیریت سازمان برنامه و نگاه مثبت سازمان برنامه این موضوع حل شود و اصلی‌ترین رصد خانه فرهنگ وهنر در کشورمان را بیش از این معطل نماند.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط