یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 17:04

کد خبر 26674

دوشنبه 28 فروردین 1402 - 19:05:00


اردوغان از احتمال پیروزی رقیب وحشت دارد


صبح نو/متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

سیدعلی قائم‌مقامی، کارشناس مسائل ترکیه در گفت‌وگو با «صبح نو» با اشاره به نزدیکی رقابت‌ کمال قلیچداراوغلو و رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه اظهار کرد: اگرچه این نظرسنجی‌ها در ماه گذشته به نفع کمال قلیچدار و حدود 10 درصد پیشتاز بود، اما از هفته گذشته این پیشتازی به یک ونیم درصد رسیده است که می‌توان آن را برآیند چند موضوع و نکته مهم دانست؛ نخست اینکه روش تبلیغاتی که آقای اردوغان در پیش گرفته، به شکل تخریبی است و به نوعی در سخنرانی‌هایش به ترور شخصیت کمال قلیچدار می‌پردازد و دائما او را مدیرکل یک بخش در بیمه معرفی می‌کند که سابقه کار مدیریت عالی نداشته است، یا اینکه او را به سرمایه‌گذاران رباخوار لندن وصل می‌کند و می‌گوید با آنها در ارتباط است و در 300 میلیون دلار سرمایه‌ای که برای ترکیه جذب کرده، تصرف داشته است.


 ترور شخصیت نامزدهای انتخابات 
 وی ادامه داد: چندی پیش کمال قلیچدار در مراسمی حضور یافته و اشتباها یا سهوا پایش روی سجاده یک نمازگزار رفته و تصویری از آن منتشر شد، این موضوع به قدری در کمپین اردوغان مورد انتقاد و حمله قرار گرفت که کمال قلیچدار به عنوان یک بی‌دین معرفی شد، حتی اردوغان با استفاده از این تصویر، کمال قلیچدار را تخریب کرد و مدعی شد که کمال، مقدسات و حاکمیت ترک را قبول ندارد.

وحشت اردوغان از پیروزی قلیچدار 
کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به اینکه کمال قلیچدار قادر به حفظ موج برآمده از ائتلاف حول نامزی خود نبوده است، تصریح کرد: با این شرایطی که در فضای رسانه‌ای و عمومی ترکیه دیده می‌شود، هنوز چیزی معلوم نیست. در حال حاضر شرایط 50-50 است. اردوغان وحشت دارد که حزب دموکرات از کمال قلیچدار حمایت کند. 64 میلیون نفر رای خواهند داد و دموکرات کُردها یا همان سوسیالیست کُردها نزدیک به 6 میلیون رای دارند که از بزرگ‌ترین احزاب ترکیه و موافق سیاست‌های کمال هستند. وی افزود: اردوغان، خواستار اخراج نماینده کُردها از مجلس ترکیه است ولی قلیچدار از آنها حمایت می‌کند و اسم آنها را حزب سبز چپ گذاشته تا رای آنها را به دست آورد.


همراهی رای‌اولی‌ها با کمال قلیچدار 
 وی با اشاره به اینکه اردوغان از شکست در برابر کمال وحشت دارد، افزود: 6 میلیون نفر رای اولی در این دوره از انتخابات هستند که احتمال زیاد با شعارهای جدید کمال همراه باشند. اما می‌توان گفت شاید مثل سابق با دو یا سه درصد، یکی از رقبا پیروز این کارزار باشد. دوره قبل، اردوغان با 52 درصد پیشتاز و برنده شد و ممکن است با این دست فرمانی که می‌رود و برای تخریب کمال از هیچ چیزی نمی‌گذرد، پیروز انتخابات شود. قائم‌مقامی تاکید کرد: اما نزدیکی شانه به شانه‌ای در رقابت کمال قلیچدار و اردوغان دیده می‌شود و فاصله و شانس پیروزی برای این نامزدها یک تا سه درصد است.
  
اجازه رای به مهاجرین 
 قائم‌مقامی با اشاره به شبکه‌سازی اردوغان برای پیروزی در انتخابات، تاکید کرد: اگر چه اردوغان ابتکارعمل چندانی برای کارزار انتخاباتی خود ندارد اما در طرحی که امسال به راه انداخته، احتمال تقلب هم زیاد است چراکه اردوغان نزدیک به یک میلیون نفر از دیگر کشورها را به عنوان شهروند ترکیه تبدیل کرده که حق رای دارند و احتمال دارد از آنها به نفع خودش استفاده کند.
 
احتمال قطعی برق و تقلب در رای‌گیری 
 وی ادامه داد: گفته می شود در انتخابات دوره قبل، تعداد زیادی از برگه‌های آراء، مهر صندوق نخورده بود و اردوغان به شورای‌عالی انتخابات گفته بود که برگه‌های آرای مهر نخورده را محسوب کنند.
 چنین اقداماتی ممکن است در این دوره هم دیده شود. مخالفان و منتقدان اردوغان، می‌گویند امنیت انتخابات بارها خدشه‌دار شده و احتمال دیده شدن تقلب در این دوره از انتخابات هم وجود دارد. وی تاکید کرد: حتی در دوره قبل، برخی مواقع قطعی برق هم در انتخابات دیده شد و مدیران صندوق‌ها از بی‌برقی و جابه‌جایی آراء، به نفع خودشان سوءاستفاده کردند.
  کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به اینکه اردوغان به بدزبانی در ترکیه معروف است، یادآور شد: اردوغان با کلمات تند، رقبای خود را مورد انتقاد قرار می‌دهد و همه را نوکر امپریالیسم می‌نامد. گویا فراموش کرده، همین دیروز بود که عهد اخوتش را دوباره با ناتو احیا کرد و در مسائل قفقاز و منطقه، دست دوستی با اسرائیل داد.
  
شکست طرح انتخاباتی اردوغان در دوستی با بشار اسد
وی با اشاره به شعارهای تبلیغاتی اردوغان در انتخابات، تاکید کرد: اگر هم اردوغان در کمپین و سخنرانی‌هایش از دوستی با بشار اسد و توسعه روابط با سوریه سخن می‌گوید، از روی ناچاری است تا مگر به این وسیله، دیگر رقیبش یعنی کمال قلیچدار را که حامی توسعه روابط و دوستی با بشار اسد است به نوعی خلع سلاح کند.
 اگر چه بشار اسد، دیدار با اردوغان را قبول نکرده است اما این انتظار می‌رود که با پیروزی کمال قلیچدار در انتخابات ریاستجمهوری، شاهد دیدار کمال قلیچدار و بشار اسد نیز باشیم و حتی نیروهای ترکیه از عراق، سوریه، لیبی و قفقاز بیرون کشیده شوند.
 
 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط