جمعه 06 مهر 1403 - 20:56

کد خبر 26734

دوشنبه 28 فروردین 1402 - 20:27:00


قاب هایی از شهر مناره ها و بادگیرها


آخرین خبر/ یزد، اولین شهر خشتی جهان که آوازه و شهرتش در کل دنیا پیچیده است، سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. به جرأت و بدون اغراق می توانیم بگوییم 90 درصد مسافرانی که با بلیط قطار یزد به این شهر تاریخی سفر می کنند، تنها و تنها به دلیل وجود آثار گران بها و ارزشمندی است که به لحاظ معماری و بافت تاریخی اهمیت دارند.

هنگامی که وارد یزد می شوید از همان ابتدا تفاوتش را شهر خودتان و هر شهر دیگری احساس می کنید. در یزد خانه های لوکس و برج های آسمان خراش کمتری دیده می شود و به جای آن دیوارهای کاهگلی که عطر خاک نم خورده را می دهند وجود دارد.

در یزد به جای ساختمان هایی که در چندین و چند طبقه ساخته می شوند و جلوی زیبایی آسمان آبی را می گیرند، کوچه پس کوچه هایی زیبا با دیواره های کاهگلی تنومند و خانه های کاهگلی وجود دارد. در این شهر هر آنچه که مدرن به نظر می رسد جای خود را به بادگیرها و ساباط ها و طاق های سنتی داده است.

شهر یزد، رتبه دومین شهر تاریخی دنیا را از آن خود کرده است و در بین بیابان لوت و دشت کویر قرار دارد که با این وجود کاملا مشخص است که آب و هوایی بسیار خشک دارد.

وجود بافت کهن و تاریخی یزد سبب شده تا ما به این موضوع بیشتر فکر کنیم که گذشتگان مان تا چه اندازه دست دوستی با طبیعت داشته اند، حتی اکنون که با وجود انسان های بی رحم و مخرب هنوز هم بافت تاریخی این شهر تکان نخوره است!

جالب است بدانید که بافت تاریخی یزد دارای 77 محله با قدمتی به طول 2500 سال می باشد که تمامی آن ها در سازمان ملی میراث جهانی یعنی یونسکو به ثبت رسیده است.

منبع ویدیو: کانال یوتوب دکتر خشایار لهراسبی


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط