جمعه 06 مهر 1403 - 20:50

کد خبر 26782

دوشنبه 28 فروردین 1402 - 21:16:00


قاب هایی زیبا از مسجد شیخ لطف الله در اصفهان


آخرین خبر/ مسجد شیخ لطف الله یکی از مساجد ایران به شمار می‌رود که به‌واسطه تزیینات بی‌بدیل و معماری فوق‌العاده عالی، بسیار شگفت‌انگیز و تماشایی است. این مسجد در میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد و می‌توانید در کنار بازدید از این مسجد، از جاذبه‌های دیگر میدان نقش جهان یعنی مسجد امام، کاخ عالی قاپو و سردر قیصریه دیدن کنید. مسجد شیخ ‌لطف ‌الله با گنبد نخودی‌رنگ و زیبای خود به‌دست محمدرضا اصفهانی بنا شده و شاهکار کم‌نظیری از هنر کاشی‌کاری و معماری است.

استفاده از رنگ‌های زیبا و نور طبیعی دست به دست هم داده‌اند که این مسجد را نزد گردشگران داخلی و خارجی معروف و محبوب کنند؛ هرچه از شگفتی‌های این مسجد بگوییم، تا از نزدیک آن را به نظاره ننشینید، زیبایی‌اش را درک نخواهید کرد. پیش از سفر به نصف جهان و بازدید از مسجد شیخ لطف الله، با مطالعه این مقاله می‌توانید اطلاعات بیشتری از این اثر چشم‌نواز به دست آورید.

مسجد شیخ لطف الله که در میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد، در ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است و با معماری، کاشی‌کاری و تزیینات فوق‌العاده، زیباترین و بهترین جلوه‌های هنر دوره صفوی را به نمایش می‌گذارد. این بنای باشکوه که از جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شود، قرن‌ها است که روبه‌روی عمارت عالی قاپو و ضلع شرقی میدان نقش جهان خودنمایی می‌کند و نگاه هر گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند.

استاد محمدرضا اصفهانی یکی از مشهورترین معماران عصر صفوی بود که توانست سبک معماری اصفهانی را به زیبایی هرچه تمام‌تر در این محل اجرا کند. طبق اعلام خبرگزاری اسپوتنیک، این اثر هنری به‌عنوان یکی از هفت عجایب ناشناخته و برترین سازه‌های دیدنی جهان به شمار می‌رود.




مسجد شیخ‌ لطف‌ الله تفاوت‌های زیادی با سایر مساجد ایرانی دارد؛ به‌طوری که نه‌تنها مناره ندارد؛ بلکه در آن از حیاط چهار ایوانی هم خبری نیست که همین موضوع بر اختصاصی‌بودن مسجد شیخ لطف الله صحه می‌گذارد. نقشه این مسجد بسیار ماهرانه و حرفه‌ای و اندازه‌ها در تناسب کامل هستند و هیچ نقطه ضعفی در آن دیده نمی‌شود.

یکی از شاخصه‌هایی که در اکثر مساجد اصفهان وجود دارد، انعکاس هفت باره صدا است؛ موضوعی که در مسجد شیخ‌ لطف‌ الله نیز صدق می‌کند و جذابیتی دوچندان به ویژگی‌های بی‌بدیل آن می‌بخشد. کتیبه‌ها و خطوط داخل مسجد اثری هنرمندانه از دو خطاط عصر شاه عباس یعنی علیرضا عباسی و خوشنویس گمنام، باقر بنا هستند که زیبایی مضاعفی به این مسجد داده‌اند.

جالب است بدانید که در طراحی باغچه‌ها و گل‌کاری‌های میدان آزادی تهران از مسجد شیخ لطف الله الهام گرفته شده است؛ البته با این تفاوت که معمار آن، حسین امانت، به‌جای طرح دایره‌ای در گنبد مسجد، از رخ بیضی برای میدان آزادی استفاده کرده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط