یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 08:09

کد خبر 26899

سه‌شنبه 29 فروردین 1402 - 13:01:00


جزییات جدید تولید «لئو MX8» اعلام شد


اسب بخار/ مدیر ارشد بازاریابی و فروش ایستا موتور ارس با اشاره به تکمیل شدن خط تولید این شرکت، جزییات جدید تولید لئو MX8 را اعلام کرد.

عقیل مصطفایی، با اشاره به این که اولین محصول ایستا موتور ارس براساس مطالعه و تحقیقات علمی و همچنین با شناسایی خلاء و نیازهای بازار انتخاب شده است، تصریح کرد: «لئو MX8 با تکیه بر نیاز سنجی های کاملاً علمی و داده های بازار انتخاب شده است. در واقع، انتخاب یک محصول در کلاس SUV کاملاً آگاهانه و مبتنی بر نیاز این بخش از بازار صورت گرفته است. به بیان دیگر، با توجه به فقدان و خلاء این نوع خودرو در بازار، لئو MX8 برای آن دسته از مشتریان که دوست دارند، خودروی شاسی بلند داشته باشند، در نظر گرفته شده است.»

این فعال بخش خصوصی خودروسازی ادامه داد: «کار تحقیقات و مطالعات برای عرضه این خودرو از اوایل سال ۱۴۰۱ یک آغاز شده است، اما ایستا موتور تقریباً دو سال پیش برای ورود به بازار خودروهای سواری کار مذاکره با یک برند دیگر در این سگمنت را آغاز کرده بود. البته باید اشاره کنم که جزییات جدید تولید لئو MX8 نیز بر پایه همان پلتفرم است.»

وی ادامه داد: «با توجه به این که آن شرکت نتوانست به موقع تعهدات خود را ایفا کند، رویکرد شرکت تغییر کرد و برای تولید و عرضه لئو MX8 وارد مذاکره شد.»

مدیر ارشد بازاریابی و فروش ایستا موتور ارس با اشاره به این که اولین محصول ایستا موتور ارس در اسفندماه رونمایی و معرفی شد، تصریح کرد: «هدف اصلی شرکت فعالیت های تولید و صنعتی است و به رغم تمام چالش هایی که پیش روی تولیدکنندگان وجود دارد، وارد فضای تجاری نشده و قصد ورود به بخش تولید است.»


مصطفایی اضافه کرد: «البته مدیران شرکت همگی از افراد باسابقه در این صنعت به شمار می آیند و شرکت مادر، سبلان خودرو، نیز از شرکت هایی است که بیش از یک دهه تجربه کار و فعالیت در حوزه تولید خودروهای کار و تجاری دارد.»

وی ادامه داد: «بنابراین از همان اول بنای کار، یعنی پیش از انتخاب محصول برای تولید بر ایجاد کارخانه استوار شده است. در واقع، ابتدا برای خودروساز شدن تصمیم گرفته و پیش از هر کاری اقدام به فراهم کردن زیرساخت ها شده اند.»

مدیر ارشد بازاریابی و فروش ایستا موتور ارس بیان کرد: «با همین نیت با توجه به بحث توسعه مناطق آزاد، کارآفرینی و ایجاد اشتغال، نگه داشتن سرمایه ها در کشور و همچنین هدف گذاری به بازارهای صادراتی، نزدیک‌ترین نقطه به بازارهای کشورهای آسیای میانه و CIS، منطقه آزاد ارس را انتخاب و کار تأسیس و ساخت کارخانه را از دو سال پیش آغاز کرده اند.»

مصطفایی همچنین با اشاره به چالش هایی که در ساخت این کار وجود داشت، ادامه داد: «بومی کردن دستگاه های مورد نیاز در ایجاد خط تولید، بزرگ‌ترین چالش بود، چون بنا به شرایط تحریم، بسیاری از این دستگاه ها را نمی توانستیم به صورت مستقیم وارد کنیم.»

وی تأکید کرد: «اما چون قصد تولید و توسعه بود، صرف زمان و هزینه های بالا نصب و راه‌اندازی خط تولید، در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر نیز بیش از ۹۰ درصد پیش رفته است. امیدواریم تا اردیبهشت خط‌مان کامل و پیش‌‌تولید و تولید نمونه آزمایشی آغاز شود.»

این فعال بخش خصوصی با بیان این که نوسان نرخ ارز از دیگر چالش های بسیار مؤثر و تأثیرگذار است، ادامه داد: «با افزایش نرخ ارز گران می‌شود، قیمت تأمین‌کننده‌ها  نیز بالا می‌رود، یعنی با توجه به نوسان نرخ ارز، آن ها نمی دانند باید با چه قیمتی قرارداد منعقد کنند و فاکتور بدهند.»

وی اضافه کرد: «هر چند چالش های بسیاری در زمینه تولید و توسعه وجود دارد، با این حال، چون برای ایجاد کردن خط تولید است به چالش جذابی تبدیل می شود.»

مدیر ارشد بازاریابی و فروش ایستا موتور ارس تصریح کرد: «با این حال و به رغم تلاش هایی که برای تولید صورت می گیرد، برخلاف آن چه که می‌گویند، حمایت‌ها خیلی کم است. البته ناگفته نماند که حمایت‌های مسئولان استانی خیلی خوب است. مسئولان آذربایجان شرقی و منطقه آزاد تا جایی که توانسته‌اند حمایت و تلاش کرده‌اند، اما ایجاد یک کارخانه خودروسازی واقعاً نیازمند تلاش و حمایت بیش تری است، چراکه این سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی انجام می شود.»

مصطفایی در ادامه در خصوص هدف گذاری ایستا موتور ارس گفت: «هدف‌گذاری کلی‌، تولید یک محصول خوب است. هدف این است که با انتخاب و تولید یک محصول خوب بتوانیم فاصله بازار هدف و شرکت‌ را کم کنیم. در واقع،  هر چه فاصله میان آن ها بیش تر شود، حباب قیمت ها نیز بزرگ‌تر می شود و بیش تر روی بازار تأثیر می‌گذارد. در مقابل، هر چه محصول خوب، در دسترس و رقابتی تر باشد، طبیعتاً مشتری به خواسته‌اش می‌رسد و تا جایی که ممکن است، فاصله بازار با مشتری کم می‌شود.

مدیر ارشد بازاریابی و فروش ایستا موتور ارس در پایان درباره هدف گذاری تولید برای سال جاری توضیح داد: «با توجه به نیاز و خلائی که در بازار وجود دارد، برای سال اول برای  تولید دو هزار دستگاه برنامه ریزی شده است.»


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط