جمعه 06 مهر 1403 - 22:56

کد خبر 269065

پنج‌شنبه 18 آبان 1402 - 09:00:00


چگونه راوی کتاب صوتی شویم؟


خراسان/ کتاب‌های صوتی یک یا چند راوی دارند که کتاب را می‌خوانند و برای شنیدن آماده‌می‌کنند. راوی‌های کتاب‌صوتی برای روایت هر نوع متنی باید با مهارت‌های خواندن و روایت‌کردن آشنا باشند. روایت کتاب صوتی، شامل خواندن کل متن یک اثر ادبی با صدای بلند برای مدت‌ زمان طولانی ضبط است. کار راوی در کتاب صوتی ایجاد یک تجربه سرگرم‌کننده برای شنوندگان کتاب‌های صوتی است که شامل تجسم شخصیت‌های مختلف در دیالوگ، تطبیق انرژی روایت و حفظ استقامت صوتی است. اگر صدای خوبی دارید یا بدتان نمی‌آید راوی یک کتاب صوتی شوید باید یک سری مهارت‌ها را تقویت‌کنید. درکارگاه امروز، 5مهارت لازم را برای راوی‌بودن یادمی‌گیریم.
 
1- بازیگری
خواندن کتاب صوتی فراتر از داشتن صدای خوب و خواندن درست کلمات است. اجرای یک راوی می‌تواند تجربه روایی شنونده را بسازد یا از بین‌ببرد. به همین دلیل باید یک سری مهارت‌ها را تقویت‌کنید. بازیگری  یکی از این مهارت‌هاست. راویان کتاب صوتی باید عمل را روایت و دیالوگ را با صدای شخصیت‌های مختلف اجرا کنند. آن ها ممکن است مجبور شوند گویش‌های مناسب منطقه را بیاموزند، شیوه‌های آوازی را ابداع‌کنند و از تکنیک‌های مختلف اجرایی برای تجسم کامل نقش هر شخصیت و مطابقت با احساسات متغیر داستان استفاده کنند.
 
 2- کنترل تنفس
می‌دانیم که مهارت‌های صداپیشگی قوی، مهم‌ترین اصل ضبط‌حرفه‌ای کتاب‌های صوتی است.تنفس نامناسب درحین ضبط کتاب صوتی می‌تواند غیرطبیعی به نظربرسدوتوجه شنونده راپرت‌کند.یک راوی خوب می‌داندکه چگونه بدون دخالت در جریان متن،درمیکروفون نفس بکشد. به‌عنوان راوی کتاب،کنترل نفس می‌تواند به شما کمک کندصدای ملایم‌ترودلپذیرتری داشته باشید.بهتراین که تکنیک‌های مختلف تنفس را امتحان‌کنیدتابه کنترل نفس وایجادیک تجربه شنیداری درجه‌یک برسید.
 
3-  مهارت های خواندن عالی
راویان کتاب های صوتی باید با جریان متن هماهنگی داشته باشند و آن را روان، طبیعی و دقیق بخوانند. تلفظ صحیح کلمات مبهم، نام کشورها و اصطلاحات خارجی ضروری است.  همیشه باید متن را از قبل بخوانید و درباره کلمات ناآشنا تحقیق‌کنید تا خود را برای بهترین اجرا در زمان ضبط آماده‌کنید. یاد بگیرید چگونه برای مشاغل مختلف، صداسازی‎‌ و از آن استفاده‌کنید. خواندن کتاب را با صدای بلند در خانه تمرین کنید. جلسات تمرین خود را با نرم افزار حرفه ای ضبط کنید تا به شما کمک کند جزئیات عملکرد خود را اصلاح کنید. فضای خود را برای یک استودیوی خانگی معمولی ایجاد کنید؛ شاید در یک کمد که بتوانید مواد عایق صدا را به دیوارها آویزان کنید تا صدای محیط را کاهش دهید.
 
4-  استقامت صوتی
ضبط یک کتاب صوتی به ساعت‌های طولانی صحبت بدون وقفه با وقفه‌های کمی نیاز دارد (به‌خصوص اگر از یک استودیوی ضبط حرفه‌ای استفاده می‌کنید که ساعتی شارژ می‌شود). با نوشیدن چای و عسل، گرم کردن و اجتناب از فشارهای صوتی برای کمک به قوی نگه داشتن تارهای صوتی و افزایش استقامت صوتی برای جلسات طولانی ضبط کتاب صوتی، می‌توانید هوای تارهای صوتی‌تان را داشته‌باشید.
 
5- شنیدن کتاب‌های صوتی
مجموعه ای از کتاب های صوتی را با راویان برجسته یا پیشرو در این زمینه بشنوید. تکنیک‌های خواندن آن ها را به دقت بررسی‌کنید. مطالعه نحوه تنظیم تنفس و جابه جایی بین صداهای مختلف توسط راوی‌های با تجربه می‌تواند تکنیک‌های خواندن و اجرای شما را تقویت کند. بیشتر روایان کتاب‌های صوتی به صورت آزاد کارمی‌کنند. بنابراین اگر قصد انتشار یک کتاب صوتی را دارید بهتر است برای تمرین از کتاب‌ها یا داستانک‌های کوتاه کارتان را شروع‌کنید و به‌طور منظم این کار را تمرین‌کنید. البته مهم‌تر این که در روایت کتاب‌ها قبل از همه‌چیز به اصل رعایت حق کپی‌رایت نویسنده و ناشر توجه‌کنید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط