جمعه 06 مهر 1403 - 01:23

کد خبر 26995

سه‌شنبه 29 فروردین 1402 - 08:05:00


اوکراین: برای ورود به ناتو به تضمین امنیتی نیاز داریم


فارس/ مقامات ارشد اوکراین گفته‌‌اند که برای عضویت در ائتلاف ناتو به تضمین‌های امنیتی نیاز دارند.

در حالیکه برای پیوستن اوکراین به ناتو بین اعضای این ائتلاف نظامی اختلاف نظرهایی وجود دارد، رئیس جمهور و وزیرخارجه اوکراین روز دوشنبه اظهار داشتند که کی‌یف برای ورود به ائتلاف ناتو نیاز به تضمین امنیتی دارد.

به گزارش خبرگزاری «اینترفکس» «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفت: «اوکراین قبل از ورود به ناتو به تضمین های امنیتی موثر نیاز دارد.»

«دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین نیز گفت که گام‌های عملی برای عضویت اوکراین در ائتلاف باید در نشست سران ناتو در «ویلنیوس» اتخاذ شود و اوکراین هیچ تصمیم جایگزینی نخواهد پذیرفت.

کولبا گفت: «ما هیچ تصمیم جایگزینی را نمی‌پذیریم. من همیشه بر این باور بوده‌ام که باید از این مرحله بگذریم.»

دیمیترو کولبا اخیرا از عدم حمایت کشورهای غربی برای پیوستن کی‌یف به ناتو گلایه کرده بود. کولبا در گفت‌وگو با نشریه «پولیتیکو» در این خصوص گفت: «برخی از دوستان بسیار خوب اوکراین از پاسخ مثبت به درخواست آن برای عضویت در ناتو بیش از عرضه به روزترین تسلیحات به کی‌یف هراس دارند».

پیشتر دبیر کل ناتو گفته بود تا زمانی که اوکراین در جنگ با روسیه پیروز نشود، موضوع پیوستن اوکراین به ناتو مهم نخواهد بود.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو چندی قبل گفت که موضوع پیوستن اوکراین به ناتو تا زمانی که نتواند در جنگ با روسیه پیروز شود، مهم نخواهد بود. وی که درنشست خبری در «بروکسل» گفت: «بدون این پیروزی موضوع پیوستن هرگز مهم نخواهد بود و به همین دلیل، ناتو به حمایت بیشتر از اوکراین ادامه خواهد داد.»

«آنا کلیر لگندر» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه  نیز چندی قبل  گفت که پیوستن اوکراین به ناتو در حال حاضر مورد بحث قرار ندارد.

وی ک درباره عضویت اوکراین به اتحادیه اروپا نیز گفت که تصمیم اتحادیه اروپا برای دادن وضعیت نامزدی پیوستن به اتحادیه اروپا به اوکراین، بسیار مهم بوده و پیام «حمایت سیاسی جدی» به کی‌یف ارسال کرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط