پنج‌شنبه 29 شهریور 1403 - 20:39

کد خبر 275835

سه‌شنبه 23 آبان 1402 - 13:33:00


به بهانه روز جهانی بیماری خاموش؛ ناگهان دیابت!


آخرین خبر/ ابتلا به دیابت اغلب آنقدر آهسته و تدریجی آغاز می شود که تشخیص به موقع آن را با مشکلاتی مواجه کرده است. لذا مراکز بهداشتی و درمانی به افرادی که در معرض خطر هستند توصیه می کنند که با چکاب های متناوب نسبت به سلامت خود اطمینان حاصل کنند.
دیابت به زبان ساده
دیابت شرایطی را در بدن ایجاد می کند که به خاطر آن بد نمی‌تواند به درستی از انرژی مواد غذایی استفاده کند و به تدریج اعضای مختلف از جمله پوست، چشم، کلیه، کبد دچار آسیب های جدی می شود.


چه کسانی در خطر هستند؟

  •  افرادی که سابقه خانوادگی دارند
  •  افرادی که مبتلا به چربی دور شکم و چاقی هستند
  • افرادی که به مدت طولانی در معرض استرس و اضطراب قرار گرفته اند
  • افرادی که سبک زندگی کم تحرک و منفعلانه ای دارند
  • افرادی که تغذیه ناسالم دارند، مصرف شیرینی، چربی، نوشابه و فست فود خطر ابتلا را بالا می برد
  • افرادی که برنامه غذایی منظمی ندارند و وعده های غذایی شان در معرض تغییر زمان های ناگهانی و نامتوازن است!
  • افراد شب زنده دار که فعالیت بدنی مرتبی ندارند

انواع دیابت
دیابت نوع 1
دیابت تیپ یک نوعی بیماری خودایمنی است که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های سالم تولیدکننده انسولین در لوزالمعده حمله می‌کند. وقتی این حمله اتفاق می‌افتد، دیگر سلول‌های بتا قادر به تولید انسولین نخواهند بود و قند خون بالا می‌رود. کمبود ویتامین D از جمله عللی است که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.
دیابت نوع 2
تقریبا این نوع دیابت یک بیماری اکتسابی است؛ نوعی بیماری جدی است که در آن انسولینی که لوزالمعده تولید می‌کند کارش را به‌ درستی انجام نمی‌دهد یا اینکه لوزالمعده قادر به تولید انسولین کافی نیست. درنتیجه میزان قند خون (گلوکز) از حالت استاندارد بالاتر می‌رود. سلول‌های بدن فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ توانایی جذب قند از مواد غذایی خوراکی را ندارند.
دیابت بارداری
دیابت بارداری، نوعی از دیابت می باشد که در زمان حاملگی بصورت افزایش قندخون تشخیص داده می شود. علت آن هورمون های ترشح شده از جفت است که اثرات ضد انسولینی دارند که با ترشح انسولین توسط سلول های لوزالمعده مادر اثر این هورمون ها خنثی می شود ولی مقدار ترشح انسولین افراد مستعد برای جبران کافی نیست.


مهمترین علائم دیابت

از مهم‌ترین علائمی که در افراد دیابتی دیده‌می‌شود (علائم افزایش قند خون)، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تکرر ادرار
تشنگی
گرسنگی
خستگی زیاد


 علائم دیابت نوع ۲ و علائم دیابت نوع ۱
موارد زیر، مهم‌ترین علایم دیابت نوع یک و دیابت نوع دو هستند:
مشکلات پوستی
تشنگی بیش‌از‌حد
تکرر ادرار و در مواردی بی اختیاری ادراری
گرسنگی شدید
افزایش اشتها
تهوع و استفراغ
کاهش وزن ناخواسته
حضور کتون در ادرار (کتون یک محصول جانبی از تجزیه عضلات و چربی است که هنگام نبود انسولین به اندازه کافی در بدن تولید می‌شود)
خستگی
تحریک‌پذیری
تاری دید
زخم‌هایی که دیر بهبود می‌یابند
عفونت‌های مکرر، مانند عفونت‌های لثه یا پوست و عفونت واژن و مثانه
سوزن‌سوزن شدن یا بی‌حسی در پاها یا انگشتان
همچنین سطوح بالای قند خون می‌تواند منجر به بی‌حالی و در نهایت اغماء فرد شود.

اگر علایم دیابت را دارید بهتر است با دکتر متخصص غدد یا دکتر داخلی مشورت کنید


یک روز به نام دیابت
دیابت یکى از شایع‌ترین بیمارى‌هاى مزمنى است که بشر را گرفتار کرده است. پیش بینى مى‌شود تا پایان سال ۲۰۲۵ تعدا مبتلایان این بیماری به ۳۳۳ میلیون نفر در جهان برسد!
فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) با توجه به آمار رو به رشد دیابت در جوامع بشری، روز 14 نوامبر (23 آبان) را در سال 1991 میلادی به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری کردند. این روز که یکی از مناسبت های رسمی در تقویم سازمان ملل متحد می باشد، هر ساله با مشارکت و حمایت بیشتری از سوی دولت ها، سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در سراسر جهان مورد توجه واقع می شود. حلقه آبی نماد جهانی دیابت و سمبل اتحاد جامعه جهانی برای مقابله با شیوع روزافزون آن می باشد.

آیا در معرض دیابت هستم؟
حدود 90 درصد از مبتلایان به دیابت، دچار دیابت نوع دو هستند. دیابت نوع دو بی سر و صدا و معمولا بعد از 40 سالگی سراغتان می آید. علائم این بیماری خیلی واضح نیست و گاهی اوقات اصلاً هیچ علامتی دارد، بنابراین ممکن است 10سال قبل از اینکه بیماری تان تشخیص داده شود، به آن مبتلا شده باشید. اما اگر سبک زندگی نامناسبی دارید یا در یکی از گروه های در معرض خطر هستید، با مراجعه به پزشک داخلی و انجام آزمایش های مربوطه از سلامت خود اطمینان حاصل نمایید.

منابع: 
دکترتو
khc.kums.ac


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط