دوشنبه 24 دی 1403 - 09:42

کد خبر 27682

سه‌شنبه 29 فروردین 1402 - 16:06:00


چرا پروژه جاده کمربندی یاسوج در آستانه تعطیلی قرار گرفت؟


کبنا/ پروژه احداث جاده کمربندی یاسوج به دلیل عدم همکاری ادارات و سنگ اندازی ها در آستانه تعطیلی قرار گرفت.

بیش از 12 سال از شروع پروژه چهارخطه کردن کمربندی یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به جاده مرگ می گذرد، اما همچنان کار به کندی پیش می رود و این 14 کیلومتر جاده هموطنان زیادی را به کام مرگ کشانده است. بر اساس اطلاعات پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد 22 درصد تصادفات استان در این مسیر اتفاق می افتد و بیشترین آمار مرگ و میر نیز مربوط به این چند کیلومتر است.

گفتنی است بخشی از این جاده آماده شده ولی هنوز بخش زیادی از احداث این جاده با معضلات و سنگ اندازی های فراوانی روبه‌رو است.

سال گذشته نیز در پی عدم همکاری ادارات خدمات رسان پروژه تعطیل شد و این اتفاقات مسبوق به سابقه است. رسانه ها نیز بارها به عدم همکاری ها پرداخته اند و تلاش زیادی برای فعالیت مجدد طرح صورت گرفته است. سال گذشته پس از تعطیلی پروژه، بازدید کیامرث حاجی زاده، معاون عمرانی استاندار وقت و جلسات برای حل معضل، نیز کاری از پیش نبرد.

در برهه کنونی نیز پروژه جاده کمربندی یاسوج-اصفهان به دلیل سنگ اندازی ها و مانع تراشی های ادارات صنعت، معدن، تجارت و اداره منابع طبیعی در حال تعطیلی است.

اینکه چرا پروژه های راهسازی در در استان کهگیلویه و بویراحمد همیشه با مشکل عدم همکاری مواجه بوده سوالی است که باید از ادارات و دستگاه های اجرایی و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار پرسید.

گفتنی است این پروژه بر اساس نقشه اداره راه و شهرسازی، مواد و مصالح جاده را به جای اینکه در محیط زیست رها کند و موجب خسارات به محیط زیست شود، به عنوان مواد بیس پروژه خود به سنگ شکن می برد و از آن مصالح بیس ریزی را تهیه و دوباره به پروژه برمی گرداند.  اما این موضوع موارد اعتراض و شکایت اداره کل صنعت، معدن تجارت و همینطور سنگ اندازی اداره منابع طبیعی را ایجاد کرده است.

اینها در حالی است که هیچ خاکبرداری از محیط اطراف صورت نگرفته و پیمانکار بر اساس نقشه و با حضور مشاور، در مسیر جادۀ خود خاکبرداری می کند و در سنگ شکن سیار، مواد بیس ریزی را تهیه و وارد پروژه می کند.

در همه جای کشور این عرف هست که پروژه عمرانی اجازه دارد سنگ شکن ببندد، کارخانه آسفالت داشته باشد و بعد از اتمام پروژه جمع کند.

در شرایطی که کشور در وضع اقتصادی خوبی به سر نمی برد و هزینه های بارگیری مصالح طاقت فرسا است، چرا در فعالیت قانونی پروژه جاده کمربندی یاسوج سنگ اندازی می شود؟

سیدمهدی عدالت خواه، پیمانکار پروژه جاده کمربندی یاسوج اظهار کرد: اگر قرار باشد کارشناسان صنعت معدن تجارت اینگونه در پروژه سنگ اندازی کنند، پروژه را تعطیل می کنم.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط