شنبه 31 شهریور 1403 - 08:17

کد خبر 27953

سه‌شنبه 29 فروردین 1402 - 20:45:00


کرونا/ بروز بیماری‌های خودایمنی در مبتلایان به کرونای شدید


ایرنا/ یک متخصص ایمونولوژی اعلام کرد: براساس تحقیقی که در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد، احتمال ابتلا به بیماری‌های خودایمنی در مبتلایان به فرم شدید کرونا نسبت به سایر افراد بیشتر است.
دکتر مهدی تقدسی روز سه‌شنبه در نشست خبری که در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برای معرفی دستاوردهای پژوهشی این دانشگاه برگزار شد، افزود: ۱۶۷ بیمار بستری در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه که به ویروس کرونا مبتلا بودند، بررسی شدند که در این بررسی اتوآندی بادی‌های در خون این افراد که در اصل باید حفاظت کننده بدن انسان باشند، بررسی شد.
وی اضافه کرد: بررسی های ما نشان داد که وجود اتوآندی بادی مبتلا به بیماری آرتریت روماتویید در جمعیت مبتلایان به کوید ۱۹ در بیماران کرمانشاهی محرز است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با تحقیقات انجام شده در درازمدت می‌توان انتظار داشت که شیوع بیماری‌های خودایمنی مانند بیماری لوپوس، آرتریت روماتویید و بیماری مفاصلی بیشتر شود. این یک احتمال است و نظر قطعی نمی‌توان داد اما همانطور که گفته شده مولکول‌هایی که پیش آگاهی در زمینه بیماری‌های خود ایمنی به ما می‌دهند در افراد مبتلا به کووید در کرمانشاه وجود دارد.
تقدسی با بیان اینکه بیماری کووید کل جهان را درگیر خود کرده و اکنون در موج هشتم آن قرار داریم، افزود: این بیماری تنها به معنای یک بیماری گذرا نیست. در تحقیقات انجام شده مشخص شد که این بیماری می‌تواند یک بیماری طولانی مدت در برخی افراد جامعه ایجاد کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: می‌دانیم که بیماری کووید ناشی از واکنش زیانبار سیستم دفاعی بدن علیه خود است. در واقع علت اصلی فوت افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند پدیده خود ایمنی یعنی پاسخ اغراق‌آمیز سیستم ایمنی بدن به ویروس کرونا است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط