شنبه 31 شهریور 1403 - 15:03

کد خبر 28278

چهارشنبه 30 فروردین 1402 - 09:30:00


جیمی معتقد است صنعت زیبایی باعث شده زنان واقعی با مشکلات واقعی مرئی نباشند


ایبنا/ کتاب «باورش کنید» نوشته یک کارآفرین و سرمایه‌گذار مطرح به نام جیمی کرن لیما است. جیمی ناگهان متوجه می‌شود در تمام عمرش سلیقه صنعت زیبایی باعث شده تن‌انگاری کند و انگار زنان واقعی با مشکلات واقعی وجود مرئی ندارند. پس افق دیدش را گسترده‌تر می‌کند. از شغلش استعفا می‌دهد و شرکت آرایشی بهداشتی خود را در اتاق پذیرایی‌اش به اتفاق همسرش دایر می‌کند.
جیمی کرن لیما، کارآفرین، موسس برند IT Cosmetics، گوینده برنامه صبحگاهی، مدیر اجرایی اسبق برند L'Oréal، گزارشگر میدانی و سرمایه‌گذار آمریکایی‌ست که کتاب «باورش کنید» را با الهام از تجربیات و مسیری که در راه دستیابی به موفقیت پیموده، نوشته است. این اثر به تازگی با ترجمه مریم نفیسی‌راد و از سوی نشر نسل نواندیش راهی بازار کتاب شد.
نفیسی‌راد با اشاره به پیشگفتار این کتاب می‌گوید: «قرار نیست جیمی داستان موفقیت خود را با حالتی شعارزده تعریف کند بلکه او داستانِ پشتِ داستان موفقیت خود را با زبانی صمیمانه و البته کاربردی بیان می‌کند.» ترجمه و انتشار «باورش کنید» بهانه‌ای شد تا گپ‌وگفتی با این مترجم داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید. کتاب‌های «چه اتفاقی برایت افتاد؟»، «جرئت رویاپردازی» و «هزاران خورشید تابان» در حوزه ترجمه و رمان تالیفی «هادس» از جمله آثار نفیسی‌راد به شمار می‌آید.
 
کتاب «باورش کنید» با عنوان تکمیلی «چگونه می‌توان از فردی که او را دست‌کم می‌گیرند، به فردی توقف‌ناپذیر تبدیل شد» نوشته جیمی کرن لیما، تازه‌ترین اثر ترجمه‌ای شماست که کتابی روانشناختی از یک کارآفرین حرفه‌ای‌ است. درباره مباحث و سرفصل‌های مطرح در این کتاب توضیح دهید.
این کتاب با نام اصلی believe It عنوانی‌ست به معنای باورش کنید، اما نویسنده خلاقیت به خرج داده چراکه این عنوان دو معنا دارد؛ یکی همان باورش کنید، یکی ایت را باور کنید. ایت کازمتیک IT cosmetics نام شرکت این کارآفرین است که از Innovative Technology  نشات گرفته است به معنای فناوری مبتکرانه. کتاب «باورش کنید» از سه فصل با عنوان‌های «باور»، «ریسک» و «قدرت» متشکل شده است. جیمی در پیشگفتار روح خودش را بی‌هیچ زرق‌و‌برق و تجملی به خواننده نشان می‌دهد و ابراز مسرت می‌کند که خوانندگان را در این کتاب با خود همراه می‌کند تا بتوانند از دانش و تجربیات چندساله او در دنیای کارآفرینی بهره‌مند شوند.

 
اعتمادبه‌نفس، قدرت ریسک‌پذیری و روحیه جنگجو از مقوله‌های اساسی در انتخاب شغل و حرفه، ورود به فضاهای کاری جدید و کارآفرینی به شمار می‌آید. اساسا این اثر چگونه به مخاطبانش برای رسیدن به این هدف کمک می‌کند؟
نویسنده در عنفوان جوانی، هر آنچه را که می‌خواسته داشته؛ شغل رویایی‌اش که مجری‌گری بود، با عشق زندگی‌اش ازدواج کرد اما ناگهان بیماری پوستی رزاسه در او تشخیص داده می‌شود. اعتماد بنفس او به زیر صفر می‌رسد. این بیماری چون ظاهر او را به شدت تحت الشعاع قرار داده بود، منجر به این امر می‌شود که تمام پس‌انداز و حقوق خود را صرف کرم‌ها و لوازم آرایشی و فاندیشن‌های تجاری و دارویی کند، اما هیچ‌کدام مؤثر واقع نمی‌شدند. به این ترتیب او متوجه می‌شود کرم‌های آرایشی موجود روی پوست‌های صاف و با طراوت موثر هستند و افرادی که مانند او مشکل دارند، هیچ کرمی روی پوستشان جواب نمی‌دهد. جیمی ناگهان متوجه می‌شود در تمام عمرش سلیقه صنعت زیبایی باعث شده تن‌انگاری کند و انگار زنان واقعی با مشکلات واقعی وجود مرئی ندارند. پس افق دیدش را گسترده‌تر می‌کند. از شغلش استعفا می‌دهد و شرکت آرایشی بهداشتی خود را در اتاق پذیرایی‌اش به اتفاق همسرش دایر می‌کند. پس از «نه»‌های بسیاری که می‌شنود، موفق می‌شود در شبکه کیو‌وی‌سی کالاهایش را در معرض فروش لایو بگذارد. در این برنامه او می‌توانسته از مدل‌های رایج استفاده کند اما در عوض خودش با صورت سرخ و بی‌آرایش و همراه با مدل‌هایی هفتاد ساله و زنان واقعی با صورت‌های آکنه‌ای جلوی دوربین ظاهر می‌شدند و چنان این حرکت تأثیرگذار واقع می‌شود که در ده دقیقه تمام محصولاتش فروخته می‌شوند. سپس او کلا سلیقه صنعت زیبایی را به چالش می‌کشد. جیمی اولین فردی است که برای تبلیغات محصولات خود زنان واقعی بدون روتوش را استخدام کرد. ناگفته نماند جیمی کرن لیما به تحصیلات دانشگاهی بسیار اهمیت داده و مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه معتبر امریکایی دریافت کرده است. او و همسرش همکلاسی بودند و همسر او شاگرد ممتاز دوران ارشد بود. پس آن‌ها برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار خود، با جیب خالی اما برنامه‌ کسب‌و‌کار حساب‌شده شروع کردند.
 
شعارزدگی، نصیحت‌محوری و نگاه دور از واقعیت از مواردی‌ست که همواره به عنوان نقطه ضعف آثار روانشناسی_ انگیزشی از سوی اغلب مخاطبان این حوزه مطرح بوده است. جیمی کرن لیما از چه راهکاری برای کاربردی بودن آموزه‌هایش بهره برده است؟
جیمی کرن لیما در پیشگفتار کتاب، خاطرنشان می‌کند که قرار نیست داستان موفقیت خود را با حالتی شعارزده تعریف کند بلکه او داستانِ پشتِ داستان موفقیت خود را با زبانی صمیمانه و البته کاربردی بیان می‌کند.
 
کرن لیما از تجربه شخصی‌اش در رسیدن به موفقیت و در واقع آنچه بر «خود واقعی‌اش» در این مسیر طی کرده است، می‌گوید. این نگاه چه نقشی در خودشناسی و پذیرش ویژگی‌های فردی مخاطبانِ این اثر دارد؟
جیمی کرن لیما تمام تلاشش را می‌کند که مخاطب تمامی مرارت‌ها را بپذیرد تا بتواند در نهایت آن‌ها را به حلاوت‌ها تبدیل کند. اگر از قضا جیمی بیماری رزاسه نداشت، هرگز از شغل رویایی‌اش استعفا نمی‌داد. هرگز نمی‌کوشید کارآفرین شود. هرگز نیز میلیاردر خودساخته نمی‌شد. او قله‌ها و دره‌های زیادی در زندگی‌اش داشت، طوری که نسبت به مسائلی همچون پذیرش خود، ناامنی‌های بسیاری داشت اما درنهایت با پذیرش خودِ واقعی‌اش توانست غول افسردگی، ناامنی را شکست دهد.
 
به نظر می‌رسد این کتاب با نگاهی زنانه به مسائل و مشکلات این قشر از جامعه در بازار کار و تجارت نوشته شده است. نظر شما در این‌باره چیست؟
جیمی کرن لیما، دیدگاهی زنانه ندارد، چون تمامی کارهایش را به همراه همسرش انجام داده، که از قضا پائولو در این مسیر بسیار نکوهش می‌شده که تو از آرایش و مسائل زنانه چه می‌دانی؟! اما همان‌طور که اشاره کردم این دو عاشق هم بودند، پائولو به خاطر همسرش جیمی از شغلش استعفا می‌دهد و در تأسیس شرکت پابه‌پای همسرش کار می‌کند. و با برنامه‌ریزی دقیق، عشق زیاد و باور و ایمان به خودشان، موفقیت شایان توجهی را کسب می‌کنند. ناگفته نماند جیمی به عنوان زن، در دنیای تجارت در اقلیت بوده و به همین دلیل طبق معمول، بیشتر از مردان زحمت می‌کشد اما مهم این است که به هدف می‌زند.
 
در پایان خبری برای مخاطبانتان دارید؟
در حال حاضر کتاب «نوری که همراهمان است» اثر میشل اوباما و «تیزذهن بمانید» از اور سانجی گوپتا، کتاب «سرزمین پرتقال‌های غمگین» و «ایچی‌گو ایچی‌یه» در انتشارات نسل نواندیش زیر چاپ هستند و در فروردین ۱۴۰۲ منتشر می‌شوند. رمان ایتالیایی اثر شکری المبخوت برنده بوکر عربی نیز همین‌روزها روانه بازار کتاب می‌شود. همچنین در حال ترجمه سه اثر هستم که امیدوارم بتوانم تا پایان سال ۱۴۰۲ منتشرشان کنم.
 
درباره کتاب:
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«من به این باور رسیده‌ام که نه‌تنها توازن برقرار کردن دروغ است، بلکه می‌تواند شکلی از خودتخریبی باشد که بسیاری از دختران و زنان قربانی‌اش می‌شوند. در عوض، به قدرت انتخابتان مبتنی بر آنکه بر چه چیزی تمرکز کنید و به انرژی‌تان، باور داشته باشید. در لحظه حضور کامل داشته باشید، چون در هر شرایطی، هرچیزی قیمتی دارد و برای به دست آوردن آن، باید چیزی را از دست بدهیم.»
کتاب «باورش کنید» نوشته جیمی کرن لیما، با شمارگان 500 نسخه، در 374 صفحه، به قیمت 189 هزار و 900 تومان، در قطع رقعی، جلد شومیز، با ترجمه مریم نفیسی‌راد و از سوی انتشارات نسل نواندیش به بازار کتاب راه یافت.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط