یک‌شنبه 29 مهر 1403 - 12:10

کد خبر 285013

سه‌شنبه 30 آبان 1402 - 14:06:45


«فستینگ رژیمی» و رابطه آن با دفع عفونت و سرطان


آخرین خبر/فستینگ رژیمی است که این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده است.علاقه مندان به تناسب اندام از این رژیم استفاده می کنند. به نظر می رسد این رژیم فقط برای لاغری و تناسب اندام مفید نیست بلکه تحقیقات جدید نشان می دهد فستینگ آثار شگفت انگیزی در جلوگیری از ابتلا به سرطان و کاهش عوارض این بیماری در مبتلایان دارد. 

به نقل از ، روز گذشته یکی از دوستان با من تماس گرفت و گفت که به سرطان سینه مبتلا شده است و به شیمی درمانی نیاز دارد - و از من پرسید که چه کاری می تواند انجام دهد و از نظر تغذیه، برایش توصیه ای دارم یا خیر؟

پاسخ دادن به این سوال دشواراست، زیرا در حالی که برخی از شواهد در مورد تغذیه و سرطان کاملاً ثابت شده است (مانند فواید خوردن یک رژیم غذایی مدیترانه ای)، رویکردهای دیگر مانند امساک های متناوب (فستینگ)، بسیاربحث برانگیز است.

اما تحقیقات جدید نشان می دهد که در بیماران نیز این رژیم می تواند مفید باشد. انواع مختلفی از رژیم غذایی فستینگ وجود دارد، از غذا خوردن با محدودیت زمانی – که در آن مصرف غذای خود را به تعداد ساعات معینی در روز محدود می کنید – تا رژیم غذایی 5:2 که در آن دو یا چند روز در هفته میزان کالری مصرفی خود را کاهش می دهید.

شواهد اولیه برای فواید بالقوه روش دوم در پیشگیری از سرطان سینه از مطالعه ای در دانشگاه منچستر در سال 2013 شروع شد. محققان گروهی متشکل از 115 زن میانسال را که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه داشتند را انتخاب کردند.

ازنیمی از این زنان خواسته شد یک رژیم غذایی استاندارد کم کالری داشته باشند.  و از نیمی دیگر خواسته شد به مدت دو روز در هفته، فقط 650 کالری از یک رژیم غذایی مدیترانه ای کم کربوهیدرات (طبق مدل رژیم فستینگ) بخورند

پس از هشت هفته از این رژیم، گروهی که فستینگ را رعایت کردند به طور متوسط ​​6 کیلوگرم وزن کم کردند - تقریباً دو برابر رژیم‌های معمولی.

به طور قابل توجهی، گروه دوم همچنین بهبودهای بسیار بیشتری را در حساسیت به انسولین خود مشاهده کردند، معیاری از میزان انسولینی که بدن برای کاهش سطح قند خون شما باید تولید کند

این مساله مهم است زیرا تصور می شود سطوح بالای انسولین به رشد سرطان کمک می کند. محققان در سال 2016 مطالعه‌ای را منتشر کردند که نشان داد یک ماه امساک رژیم فستینگ نه تنها منجر به کاهش وزن می‌شود، بلکه نمونه‌برداری از پستان نشان می‌دهد که بیش از نیمی از زنان تغییراتی در فعالیت ژنی در بافت سینه خود داشتند که نشان می‌دهد احتمال کمتری دارد به سرطان مبتلا شوند.

جدا از تأثیر امساک متناوب بر سطح انسولین، ممکن است با افزایش اثربخشی سلول های بخش حیاتی سیستم ایمنی، به مبارزه با سرطان نیز کمک کند. مطالعه جدیدی توسط موسسه تحقیقاتی «ون آندل» در میشیگان ایالات متحده، که در مجله منتشر شده است، نشان می دهد این تحقیق بر روی موش ها انجام شد. نتیجه نشان داد که کتون ها، نوعی سوخت توسط بدن ما پس از رعایت رژیم فستینگ تولید می شود و آنها را در خنثی کردن سرطان ها موثرتر می کند. بنابراین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد فستینگ می‌تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند و ممکن است به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان سینه کمک کند و اگر سرطان دارید، ممکن است عوارض درمان را کاهش دهد.

در حالی که مطالعات کمی بر روی انسان انجام شده است، از تحقیقات اخیری که در کنفرانس انجمن اروپایی آنکولوژی پزشکی توسط دانشگاه Charité Medicine برلین ارائه شده بود، شگفت زده شدم. این مطالعه شامل 106 زن بود که در مراحل اولیه سرطان سینه تشخیص داده شده بود و قرار بود تحت شیمی درمانی قرار گیرند.

از نیمی از آنها خواسته شد به مدت دو روز قبل از شیمی درمانی و سپس 24 ساعت پس از آن رژیم غذایی کم کالری شامل سبزیجات وآب سبزیجات داشته باشند. 

با کمال تعجب، علیرغم مصرف کالری کمتر از حد معمول، زنانی که رژیم فستینگ را دنبال کردند، پس از شیمی درمانی نسبت به گروه کنترل، خستگی بسیار کمتر و احساس سلامتی بسیار بیشتری را گزارش کردند و هیچ عارضه جانبی گزارش شده ای مشاهده نشد.

فستینگ علاوه بر افزایش سطح کتون‌ها، سطح گلوکز خون را کاهش می‌دهد که رشد سرطان‌ها را سخت‌تر می‌کند و ممکن است آنها را آسیب‌پذیرتر کند.

اگرچه این تحقیق دلگرم کننده بود، اما این مطالعه برای نشان دادن اینکه آیا رژیم فستینگ تأثیر مثبتی بر بقای طولانی مدت دارد یا خیر، بسیار کم است.

این تحقیقات در روزهای اولیه‌اش است و وقتی صحبت از شیمی‌درمانی می‌شود، فستینگ چیزی نیست که به شما توصیه کنم خارج از یک کارآزمایی بالینی مناسب انجام دهید.

در عوض، همانطور که به دوست مبتلا به سرطان سینه‌ام گفتم، فکر می‌کنم یک رویکرد مطمئن‌تر اتخاذ یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای است، رژیمی که سرشار از ماهی‌های چرب، روغن زیتون، آجیل، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات است.  این نه تنها در آزمایشات نشان داده است که شانس ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، بلکه مطالعه اخیر نشان داد که ممکن است شیمی درمانی را نیز قابل تحمل تر کند.

این تحقیق که توسط مرکز پزشکی دانشگاه روچستر در ایالات متحده انجام شد، نشان داد که بیماران سرطانی که رژیم مدیترانه‌ای را برای چند ماه دنبال می‌کردند نسبت به افرادی که از برنامه مراقبت‌های معمولی پیروی می‌کردند، پس از شیمی‌درمانی خستگی بسیار کمتری داشتند.

جالب توجه است، به نظر می‌رسید که اثرات مفید این رژیم، حداقل تا حدی، از تقویت میتوکندری بیماران ناشی می‌شود. در حال حاضر، رژیم غذایی مدیترانه ای به طور معمول به افرادی که در شرف شیمی درمانی هستند پیشنهاد نمی شود، اما این چیزی است که من توصیه می کنم.

 

مترجم خبرنگار: فهیمه موذن 
 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط